HJÄLP! Suzuki 9.9 varvar inte upp vid full gas med växel... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HJÄLP! Suzuki 9.9 varvar inte upp vid full gas med växel...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• HJÄLP! Suzuki 9.9 varvar inte upp vid full gas med växel...

Click image for larger version

Name:	Suzuki8.0.JPG
Views:	1
Size:	207,7 KB
ID:	1813050
    OBS! Likadan motor som på bilden fast 9.9 som sagt, årsmodell?

Jag har en Suzuki 9.9hk motor som har fått problem. Den har ingen kraft när man gasar fullt. Den har alltid gått bra innan men problemet har kommit smygande under sommaren.

Den startar fortfarande alltid varm som kall på första eller andra draget och den varvar fullt om man gasar på tomgång.

Men så till problemen. Den stannar ofta på tomgång om man inte ställer upp tomgången ganska mycket, annars hostar den till och stannar, vissa dagar mer än andra. Den varvar fullt utan växel i. Lägger man i växel o drar på så kommer den bara upp på hälften av fullt varv och sen händer inget mer. Sen så hoppar den till på fullgas ibland, låter som det dunkar till i motorn (ej mekaniskt) men liknande som på tomgången, kanske misständer eller nåt.

Om man försöker skruva på förgasaren och justera flödet så verkar det inte bli någon skillnad hur mycket man än skruvar. Möjligtvis lite bättre tomgång utan ryck vid fetare blandning.

Hur kan jag få denna motor att gå som den ska? Har ni några förslag?

När är den servade sist, skulle börja med att kolla filter och tändstift.

Kommentera

Tycker det låta som membranet i bränsle pump ha gjort sitt. Hade samma problem med en äldre Evinrude för några år sedan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Carnifex Visa inlägg
        [ATTACH=CONFIG]47026[/ATTACH]
        OBS! Likadan motor som på bilden fast 9.9 som sagt, årsmodell?

Jag har en Suzuki 9.9hk motor som har fått problem. Den har ingen kraft när man gasar fullt. Den har alltid gått bra innan men problemet har kommit smygande under sommaren.

Den startar fortfarande alltid varm som kall på första eller andra draget och den varvar fullt om man gasar på tomgång.

Men så till problemen. Den stannar ofta på tomgång om man inte ställer upp tomgången ganska mycket, annars hostar den till och stannar, vissa dagar mer än andra. Den varvar fullt utan växel i. Lägger man i växel o drar på så kommer den bara upp på hälften av fullt varv och sen händer inget mer. Sen så hoppar den till på fullgas ibland, låter som det dunkar till i motorn (ej mekaniskt) men liknande som på tomgången, kanske misständer eller nåt.

Om man försöker skruva på förgasaren och justera flödet så verkar det inte bli någon skillnad hur mycket man än skruvar. Möjligtvis lite bättre tomgång utan ryck vid fetare blandning.

Hur kan jag få denna motor att gå som den ska? Har ni några förslag?
        Tycker det låter som att du behöver ta av förgasaren och rengöra den. Förgasare till dessa småmotorer har oftast 3 el 4 lägen i förgasaren som nyttjas. Tomgång-mellan-Högfart. i och med att din inte varvar upp under belastning skulle jag gissa på att högfarts munstycket börjar bli igensatt. Det är det munstycket som pekar upp ngn millimeter i förgasaren. Du får ut det genom att ta av flottör huset. Därefter kollar du i mitten där. nu tar du fram en mellan stor skruvmejsel och skruvar ut bestyckningen till munstycket som sitter i mitten. därefter slår du förgasaren lite nätt i en träbänk eller liknande så trillar munstycket ut. rengör noga.

Kommentera

rengör alla slangar,filtret och plocka isär förgasaren, ser att förra personen skrev en liten förlängning av de jag tänkte skriva så ta en titt på hans svar

Kommentera

Börja med att rengöra förgasaren ordentligt, det brukade jag göra på min Suzuki 15 när den jävlades lite. Sen sätter du in ett vanligt 15-kronors soppafilter under motorkåpan på den ingående soppaledningen, det gjorde problemen med förgasarklägg betydligt mer sällsynta.

Om motorn ibland orkar upp på fullgas med växel i så låter soppapumpen som ett kort att testa.

När min motor gav upp så orkade den aldrig varva upp, men det var cylindrarna/kolvarna som var slut efter att den nästan nöp ett år tidigare. Då var det impellern som inte funkade på höga varv, men på låga varv i hamnen funkade den. Alltså skulle man bytt den också i förebyggande syfte.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ok, jo jag får ta o testa o skruva isär förgasaren o kolla. Jag gjorde det förra vintern också när vi servade den med nya stift och ny vevhusolja iallfall. Får börja där och se om det hjälper.

Och som sagt testa ett annat bränslefilter, för det sitter redan ett på om jag inte minns fel, det kanske också gjort sitt.

Tänkte dra några gäddor idag så då kanske jag plockar isär förgasaren samtidigt...

Kommentera

Ok, jo jag får ta o testa o skruva isär förgasaren o kolla. Jag gjorde det förra vintern också när vi servade den med nya stift och ny vevhusolja iallfall. Får börja där och se om det hjälper.

Och som sagt testa ett annat bränslefilter, för det sitter redan ett på om jag inte minns fel, det kanske också gjort sitt.

Tänkte dra några gäddor idag så då kanske jag plockar isär förgasaren samtidigt...
                Kolla bensintank, kopplingar, slangar och bränslefilter.
                Om fel kvarstår, gör rent förgasare.
                Om fel fortfarande kvarstår, knyt fast en tamp och använd motorn som ankare.

Kommentera

Det ser ut som en 2-taktare ?

I så fall går dom inte så bra med "Olja i vevhuset" .

Men det kanske är en 4-taktare
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58