Hjälp ang båt och motor vid minus grader - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp ang båt och motor vid minus grader

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Knodden Visa inlägg
    Och jag då?
    Har min båt på trailer och är inte riktigt beredd att stoppa undan den för vintern än då jag hoppas på ytterliggare några turer.
    Behöver jag vidta några andra åtgärder än att tilta ner motorn (50hk yamaha -98) efter att jag fått upp den på trailern. Den både transporteras och förvaras nedfäld.
    Första vintern för mig med vattenkylt så man vill ju försäkra sig om att den inte fryser sönder pga av kvatstående vatten någonstans.
    Har haft båten på trailer precis som du inför sista turerna med minus på nätterna. Aldrig varit nått problem. Aldrig hört om nån motor som frusit sönder. Tror till en del att allt snack om årlig service för att få bort vatten kan va en produkt av att man vill sälja fett och oljor. Visst skall man serva årligen men inte är det nån fara med att du har båten på trailer.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
      Iden med de hela är nog att man inte ska få en klump om motorn ligger och doppar i vågor
      En klump är ju inte så kul den dagen man kommer och ska ut och åka när man ska starta och lägga i växeln
      Sen KAN det nog vara så att vatten ev ligger kvar i någon kylkanal om motorn är uppfälld
      Men isåfall borde det nog räcka med att ha motorn nerfälld en stund efter avslutad körning så bör ju allt rinna ut innan man fäller upp
      Om man råkar ha vatten (ganska mycket) i växelhuset och fäller upp så är de ju inte så bra
      Jag har också haft fastfrusna båtar åtskilliga gånger och inget har tagit skada
      Jo, precis därför skrev jag att ha den uppfälld om isen lägger sig...klart opraktiskt (har provat ,-) att ha en hel isklump på riggen när man ska ut, tining och annat liksom, funkar att släpa den till i duschen iofs ;-)

Kommentera

Jag har för vana att alltid starta motorn nertiltad när jag trailat upp efter fiske när det är kallt..trycker på det viset ut vattnet som finns kvar i systemet... Rätt eller fel... inte vet jag..
        http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av perque Visa inlägg
          Tanken är att ha båten och motorn i cirka 3 veckor till, Vi har cirka 2-6 minus på nätterna nu, ska motorn vara nedfälld i vattnet eller uppfälld? Det är en tohatsu 4 takt 5hk.

Just nu står motor upptiltad precis som den gjort hela våren i hamnen. Tiltar ner den endast vi användning cirka 1 gång i veckan.

Tänkte lämna in den och serva den i slutet av november och sedan förvara den i ett förråd.

Det är är många båtar i hamnen kvar i fortfarande hälften har motorn i vattnet helt och vissa har upptiltat, men ville kolla här vad som är rätt och fel, och hur det ska vara ?
          Hej Henrik Andersson;

Fäll alltid ner motorn så att du får propeller och växelhus under vattenytan när det är risk för minusgrader i luften! Har du motorn uppfälld är risken stor att impellern har frusit fast och då får motorn ingen kylning om du drar igång eller startar motorn. Impellerbladen av gummi kan också frysa fast och bladen kan lossna från impelleraxeln eller gå sönder....

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Knodden Visa inlägg
            Och jag då?
            Har min båt på trailer och är inte riktigt beredd att stoppa undan den för vintern än då jag hoppas på ytterliggare några turer.
            Behöver jag vidta några andra åtgärder än att tilta ner motorn (50hk yamaha -98) efter att jag fått upp den på trailern. Den både transporteras och förvaras nedfäld.
            Första vintern för mig med vattenkylt så man vill ju försäkra sig om att den inte fryser sönder pga av kvatstående vatten någonstans.
            Hej Mathias Olsson;

Jag har min Buster Magnum med dubbla Yamahamotorer (150 hkr och 15 hkr, båda av 1998 års modell) på båtrailern under vinterhalvåret. När jag har varit ute och kört vid minusgrader i luften fäller jag ner båda motorerna så fort båten ligger på trailern. Sedan drar jag loss "säkerhetssnörena" och vrider runt startnyckeln 1-2 sekunder så att vattnet åker ur impellerhusen. Därefter är det dags för hemfärd....

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Mathias Olsson;

Jag har min Buster Magnum med dubbla Yamahamotorer (150 hkr och 15 hkr, båda av 1998 års modell) på båtrailern under vinterhalvåret. När jag har varit ute och kört vid minusgrader i luften fäller jag ner båda motorerna så fort båten ligger på trailern. Sedan drar jag loss "säkerhetssnörena" och vrider runt startnyckeln 1-2 sekunder så att vattnet åker ur impellerhusen. Därefter är det dags för hemfärd....

Nothing is forever!

Old Firehand

www.trumman.com
              Tack för tipset att köra runt motorn 1-2s utan säkerhetssnöre. Fiffigt!

//Didde
              // Didde

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 875 visningar
              0 gillar