Suzuki 2hk problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki 2hk problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Suzuki 2hk problem

Har problem med min Suzuki 2hk 87'a. Den gick bra ett tag men sen när jag skulle starta så var den tvär död. Den har gnista, men när jag kollar gnistan så hoppar ibland gnistan från gängorna på tändstiftet och inte imellan "gapet". Vet inte om det är meningen att det kan göra så? Jag är nästan säker på att den får bensin, ibland får jag skit i munstycket men kollade nu och det var rent och fint.

Hade problem förut men då hade jag ingen gnista, då vare tändstiftet som var paj som jag bytte i fredags.

Det känns som det är ett elfel, men då motorn har gnista så vettefan.. Om nu stiftet är paj så undrar man ju varför det gick sönder så snabbt igen?

Kan lägga till att jag varvar ner motorn med choken just nu då gasreglaget har gått av, om det nu kan påverka.

Surar du en båtmotor/motoröverhuvudtaget så tar du död på tändstiften. Gnistan skall aldrig hoppa mellan gängor till gods då det betyder att gängorna blir plusladdade på något sätt. Det är endast elektroden i mitten som ska ha plusladdning. Gängorna sitter ju i motorblocket som är jordat, Negativ laddning. Så det blir inte bra. Byt stift . Ha med dig ett extra tills du fixar gasreglaget. Lycka till.

Kommentera

Ursprungligen postat av mdb1 Visa inlägg
      Surar du en båtmotor/motoröverhuvudtaget så tar du död på tändstiften. Gnistan skall aldrig hoppa mellan gängor till gods då det betyder att gängorna blir plusladdade på något sätt. Det är endast elektroden i mitten som ska ha plusladdning. Gängorna sitter ju i motorblocket som är jordat, Negativ laddning. Så det blir inte bra. Byt stift . Ha med dig ett extra tills du fixar gasreglaget. Lycka till.
      Tack för bra svar!
      Okej, då lär det vara det som är problemet. Vad är det mer exakt som tar död på tändstiftet när man surar motorn?

Kommentera

Någonting med förhöjd förbränningtemp tillsammans med kortis i stiftet för att det blir blöt mellan elektrod och gods. Vet inte riktigt. Ganska känt fel i bilmotorvärlden och båtmotorvärlden. Googla på d.Är mekaniker och har lärt mig av dom gamle uvarna, att om en motor surat mer än en gång skall man byta stift för att undvika problem i framtiden. Gäller alla förbränningsmotorer utom dieselmotorer såklart.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 881 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus  
        Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58