Suzuki 2hk problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki 2hk problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Suzuki 2hk problem

    Har problem med min Suzuki 2hk 87'a. Den gick bra ett tag men sen när jag skulle starta så var den tvär död. Den har gnista, men när jag kollar gnistan så hoppar ibland gnistan från gängorna på tändstiftet och inte imellan "gapet". Vet inte om det är meningen att det kan göra så? Jag är nästan säker på att den får bensin, ibland får jag skit i munstycket men kollade nu och det var rent och fint.

    Hade problem förut men då hade jag ingen gnista, då vare tändstiftet som var paj som jag bytte i fredags.

    Det känns som det är ett elfel, men då motorn har gnista så vettefan.. Om nu stiftet är paj så undrar man ju varför det gick sönder så snabbt igen?

    Kan lägga till att jag varvar ner motorn med choken just nu då gasreglaget har gått av, om det nu kan påverka.

  • #2
    Surar du en båtmotor/motoröverhuvudtaget så tar du död på tändstiften. Gnistan skall aldrig hoppa mellan gängor till gods då det betyder att gängorna blir plusladdade på något sätt. Det är endast elektroden i mitten som ska ha plusladdning. Gängorna sitter ju i motorblocket som är jordat, Negativ laddning. Så det blir inte bra. Byt stift . Ha med dig ett extra tills du fixar gasreglaget. Lycka till.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av mdb1 Visa inlägg
      Surar du en båtmotor/motoröverhuvudtaget så tar du död på tändstiften. Gnistan skall aldrig hoppa mellan gängor till gods då det betyder att gängorna blir plusladdade på något sätt. Det är endast elektroden i mitten som ska ha plusladdning. Gängorna sitter ju i motorblocket som är jordat, Negativ laddning. Så det blir inte bra. Byt stift . Ha med dig ett extra tills du fixar gasreglaget. Lycka till.
      Tack för bra svar!
      Okej, då lär det vara det som är problemet. Vad är det mer exakt som tar död på tändstiftet när man surar motorn?

      Kommentera


      • #4
        Någonting med förhöjd förbränningtemp tillsammans med kortis i stiftet för att det blir blöt mellan elektrod och gods. Vet inte riktigt. Ganska känt fel i bilmotorvärlden och båtmotorvärlden. Googla på d.Är mekaniker och har lärt mig av dom gamle uvarna, att om en motor surat mer än en gång skall man byta stift för att undvika problem i framtiden. Gäller alla förbränningsmotorer utom dieselmotorer såklart.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 881 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus  
        Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
        10 svar
        774 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg brollann  
        Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
        10 svar
        727 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Siks
        av Siks
         
        Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
        5 svar
        344 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg holden
        av holden
         
        Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
        20 svar
        1 806 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg tobs
        av tobs
         
        Arbetar...
        X