Varför inte elektronisk tilt på mindre motorer med el och rörkult? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför inte elektronisk tilt på mindre motorer med el och rörkult?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför inte elektronisk tilt på mindre motorer med el och rörkult?

Jag kör idag en Mercury 20hk rorkult med elstart. Det jag är frågande över är varför de inte kan berika dessa motorer med en elektronisk tiltfunktion när motorn ända har el? motorn blir väl inget lättare att tilda bara för man kör rörkult och inte pilpet. Motorn är rent utsagt svintung att tilta och man saknar att kunna finjustera när man kör där det är grunt.

Går det förresten att ordna en elektronisk tiltfunktion i efterhand till dessa motorer?
    Senast ändrad av Team CTM; 2012-10-11, 19:06.
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Svintung lär den väl inte vara om den "bara" är på 20hk? Min gamla Yamaha var på 40hk och den hade inte hellre eltilt... svintung var den inte men visst tröttnade man på att lyfta upp skiten varje gång man skulle in på grundare vatten.

Gällande eltilt på rorkultsmotorer så finns det på ganska många modeller som tillval. Men på äldre verkar det vara ovanligt.
    Har inte sett någon "after market option" gällande detta men fanns det någon smidig universallösning så skulle den nog sälja ganska bra!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
      Svintung lär den väl inte vara om den "bara" är på 20hk? Min gamla Yamaha var på 40hk och den hade inte hellre eltilt... svintung var den inte men visst tröttnade man på att lyfta upp skiten varje gång man skulle in på grundare vatten.

Gällande eltilt på rorkultsmotorer så finns det på ganska många modeller som tillval. Men på äldre verkar det vara ovanligt.
      Har inte sett någon "after market option" gällande detta men fanns det någon smidig universallösning så skulle den nog sälja ganska bra!
      Det finns en sån lösning för "after market" men den är grymt dyr. Letade själv efter en lösning till min gamla båt. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vart jag hittade den på rak arm, så kan tyvärr inte länka

Kommentera

jag har en Tohatsu 20 hk 4-takt 2010 med powertilt och det är underbart, och om du har en Merury 20 hk 4-takt av nyare modell är det samma motor och ska gå att få med powertilt.
        men först och främst, vad är det för 20-hästare och årsmodell?
        en modell för eftermonterad powertilt hittar du här:
        Senast ändrad av Nito; 2012-10-08, 14:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
          jag har en Tohatsu 20 hk 4-takt 2010 med powertilt och det är underbart, och om du har en Merury 20 hk 4-takt av nyare modell är det samma motor och ska gå att få med powertilt.
          men först och främst, vad är det för 20-hästare och årsmodell?
          en modell för eftermonterad powertilt hittar du här:
          http://www.usmarine.se/Powerlift,%20Powertrim2.html
          Jag har en Mercury F20 ELH köpt i våras så bör vara av senaste modell. jag visste inte att den gick att få med power-tilt, stod inte något om det och säljaren informerade heller inte om det. Frågan om det kanske går att köpa Mercury/Tohatsu's egna lösning till en överkomlig kostnad och installera hos sin återförsäljare?
          Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Här finns allt nödvändigt, dock blir dyr historia, sök grejorna evt. på USA Ebay finns av och till, något billigare.

I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Vet inte om Mercury har nån version med rorkult och eltilt. Enda jag sett det på är Tohatsu's modeller där det går att få rätt långt ner i versionerna.

Tror att marknaden är alldeles för liten för den extra kostnaden på motorer under 30 hk. Inte så väldigt länge sen elstart, insprutning etc kom till dom mindre modellerna.

Däremot nåt jag sett och som känns betydligt mer logiskt att införa är hjälp-tiltar. Som en stor gasfjäder som helt enkelt hjälper att lyfta upp, vilket enklast kan jämföras med en baklucka på en bil etc.

Borde rätt lätt gå att bygga nåt liknande själv men på en helt ny motor skulle iaf jag vilja ha det monterat av återförsäljaren. Vill man bygga elstyrda själv så finns det en hel del fina lågutväxlade motorer avsedda för rullstolar, hjälpmedel etc som är trevliga att bygga med. Dock nästa problem att få all perfekt vattentätt.

Kommentera

Sök efter big tiller på youtube. Jag vill ha!

Kommentera

Ursprungligen postat av pb Visa inlägg
                  Sök efter big tiller på youtube. Jag vill ha!
                  Cool men löser nada av mina frågor..

Kommentera

Pengar löser dina frågor... finns inga genvägar lovar, se till att du får vad du önskar vid köp, glömmer du detta ja komplettera eller köp motor som passar finns inga genvägar som sagt dessvärre
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58