powertilt yamaha f50 -00 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

powertilt yamaha f50 -00

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• powertilt yamaha f50 -00

Hej!!! Jag har problem med powertilten på min yamaha, går inte att få upp motorn. Och nu ligger båten i och jag kan inte ta upp den då alla ramper här är grunda.

Felet började med att det bara klickade i i relät när man tryckte på båda knapparna till power tilten.
    Men efter ett tag så slutade det klicka, har inte hunnit felsöka mer. men känns som det skulle kunna vara relät som är slut!!!
    Batteriet är bytt.

tar jätte gärna emot tips, då gäddsäsongen precis börjat..

Med vänliga Hälsningar

Rikard Sundelin.
    www.svalfisihing.blogspot.com "Det är hett"

Ursprungligen postat av sundelin Visa inlägg
    Hej!!! Jag har problem med powertilten på min yamaha, går inte att få upp motorn. Och nu ligger båten i och jag kan inte ta upp den då alla ramper här är grunda.

Felet började med att det bara klickade i i relät när man tryckte på båda knapparna till power tilten.
    Men efter ett tag så slutade det klicka, har inte hunnit felsöka mer. men känns som det skulle kunna vara relät som är slut!!!
    Batteriet är bytt.

tar jätte gärna emot tips, då gäddsäsongen precis börjat..

Med vänliga Hälsningar

Rikard Sundelin.
    Hej Rikard Sundelin;

Troligtvis har Tiltknappen som sitter på babords sida av motorn under kåpan gett upp. Så hände för mig med en 90 hkr 2-takts Yamaha motor hösten 1996, men den hade ändå fungerat problemfritt sedan 1984. Jag köpte en ny Tiltknapp från Kallhälls Marin/Yamahacenter och vad jag vet fungerar motorn än idag. Ring i morgonbitti till Yamahacenter tel. 08-583 530 11 eller be att få tala med servicechefen Magnus Österholm för råd och hjälp....

Yamaha forever!
    Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-09-24, 17:41.

Kommentera

Är det knappen som har gått sönder? okej, men knappen fungerade ju innan och relät klickade men power tilten rörde sig inte ur fläcken.... hehe förlåt för följdfrågor (=

tack för snabbt svar!!!!

/sundelin

Kommentera

Troligtvis har du ett svårare problem, pumpmotor alt relä, dock är jag inte säker, när det gäller evt knapp är det ganska lättkollat men känner på mej det är svårare dessvärre, känner du inte till grejorna i detalj kontakta lokal Yamaha mek, han löser det dock mot viss peng hoppas bara den inte blir avsevärd....
        Iaf posta vad som händer här, info av värde för många
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Också du har kollat den skruv bult man kan lossa för att få ned motorn vid evt haveri, nån jävla idiotdumskalle hade lossat min.... inget funkade, (reläet gjorde det om jag minns rätt och tänker efter) efter åtdragning funkade power trim/tilt precis som vanligt, långsökt, är reläet tyst är det troligen svårare problem dessvärre.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

okej ska fortsätta tråden till första fångade gädda (=..
            problemet hände också en gång innan men då började den funka igen i cirka 4 fiskepass.

är det någon som har koll på hur man kan tilta motorn manuellet???

Kommentera

Låter som samma fel vi hade på våran F50, klickade bara. Sen började den gå, men lät som den gick trögt och ansträngt som bara fan. lät inge vidare och långsam.
              Vi lyfte av locket till tiltmotorn och drog ur själva motorn (staven med lindningar på) i botten på staven var kontaktytorna totalt svarta av gammla avlagringar och elände. Smärglade av kontaktytorna och skruvad ihop den så fungerade det kanon igen.

Testa att knacka på tilltmotorn med en liten hammare eller liknande samtidigt som nån håller inne tiltknappen. kan räcka att slå lite lätt på riggen. hoppar den igång då så är det nog samma fel som vi hade.

/// Mikko

Kommentera

Click image for larger version

Name:	WP_000688.jpg
Views:	1
Size:	349,7 KB
ID:	1764649är det en 50 hk , 4 taktare antar jag? finns en "ventilskruv" på sidan(finns en liten symbol vid hålet.) , vänster sett bakifrån , nära "tappen"/sprinten som snurran vilar mot i nertrimmatläge, skruva upp skruven moturs, och ställ snurran i det läget du vill ha, dra åt skruven igen. sedan söker du upp felet när du fått upp båten..
                Senast ändrad av Perx; 2012-09-24, 20:35.
                Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

tack för alla tips!!! plockade isär motorn nu och såg att magneterna i locket på till elmotorn låg lösa!!! jag rengjorde allt då jag såg locket hade läckt in vatten, som sagt regjorde allt från rost limmade dit magneterna i rätt positon. kolen såg bra ut och inget synligt fel på elmotorn, så jag vart glad och trodde jag hade löst det, men sen när jag dirketkopplade tiltmotorn på ett batter hände inget förutom att den vart varm.
                  så den är slut!!

kollade med lite folk idag vad e ny motor skulle gå på (nu bor jag på åland så pratar euro)
                  ny från yamaha skulle kosta 890e bara för elmotorn.
                  en piratkopia skulle kosta 450e

och dom hade en gammal för 150e

så står lite i valet och kvalet hur jag ska göra!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 853 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus