Laddar för mycket? Mercury 50 fyrtakt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laddar för mycket? Mercury 50 fyrtakt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laddar för mycket? Mercury 50 fyrtakt

Har en murkla 50 fyrtakt från slutet 90 tal och idag efter ett trollingpass stod det plötsligt på ekolodet för hög spänning å sen stängde den av sig. Jag startade lodet igen och kollade då stod spänningen på 14,4 vid tomgångsfart typ 2 knop och när jag drog på visade den nästan 16 volt. Kan det visa fel på ekolodet tro? Vad kan det annars vara? Finns det spänningsregulator på båtmotorer som på bilen? Inbyggt i generatorn eller? Vad kan hända om man kör med det ? Batteriet kokar eller generatorn brinner upp?

Tycker du ska lägga frågan på Scandinavian trolling om du inte får bra svar, Flodström där tror jag ger dej ett riktigt bra svar, för min del nej tror inte det är lodet som felar, snarare isf motorns generator som ger ut för hög spänning av någon anledning och lod/programvara känner av detta med det nämnda resultatet som följd.... och visst generatorn har nog en spänningsregulator precis som en bilgenerator har.
    Testa lägga på någon extrabelastning, typ lanternor för att se om det minskar voltantalet, dock fortsätter det iaf är något fel om detta inte hänt förut
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jo jag testade när jag var ute med att köra tilten då gick ju volten ner till 12,5 och sen tillbaka upp igen till 14,4 vid tomgång.

Kommentera

Dubbelkolla med voltmätare.Kan inte tänka mig att den skall ge ifrån sig mer än,säg 14,4v...Förmodligen någon form av regulator som har vissnat..

Kommentera

Normal laddström är ju 14,4V så det ska den ge men det får inte gå upp så högt som 16V då har sannolikt laddningsregulatorn lagt av och det skadar batteriet på sikt.

Kommentera

laddar du batteriet och sedan tll ekolodet eller ekolodet direkt? låter som det O.F brukar prata om, att man ska ha säkring m.m. mellan ekolod och batteri vid det läget. står om det i en del trådar här på forumet.

Kommentera

Sitter laddningsreläet/ regulatorn inbyggd i generatorn på en så här eller sitter dom bredvid?

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                laddar du batteriet och sedan tll ekolodet eller ekolodet direkt? låter som det O.F brukar prata om, att man ska ha säkring m.m. mellan ekolod och batteri vid det läget. står om det i en del trådar här på forumet.
                Vetifan hur det är kopplat har bara haft båten nåra veckor. Men tror det sitter säkringar

Kommentera

Var med om samma grej på en mercury f40 för några år sen.. laddningsregulatorn hade då gett upp..
                  http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

Hmm naturligtvis om du inte har detta (ett elsystem) eller hur det är kopplat...
                    Motorn ska alltid vara kopplad direkt till batteriet, detta fungerar som en pool för generatorns laddning, från batteriet tas säkringscentral ut från plus samt jordplint från minus, troligen är det så redan men är du inte tvärsäker så kolla upp det
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 881 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58