Johnson går dåligt på tomgång - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnson går dåligt på tomgång

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Johnson går dåligt på tomgång

    Hej!

    Har en Johnson 70HP, som enligt säljaren är en 1998-års modell.

    Den går väldigt dåligt på tomgång, sämre när den är varm.
    Den hostar och tillslut dör den helt.
    Lägger jag i växel på tomgång så tuggar den lite och sedan dör den.
    Den startar alltid fint igen och ger man den lite gas på tomgång så går den.
    Vid mer gaspådrag så går den som en klocka.
    Har rengjort förgasarna och kollat tändningen och det ser bra ut.
    Ny tank och nytt bränslefilter sitter också på.

    Är dock lite osäker på hur man ställer tomgången samt hur blandskruvarna ska justeras?
    Någon som har en Johnson-motor sedan 90-talet som har erfarenhet?

    En fråga till, ska spjällen i förgasarna vara helt stängda vid tomgång?

    Några idéer?

    Video-klipp:

    Motorn dör när man går ner från lite högre varvtal till tomgång
    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


    Motorn dör när choken gått ur, då motorn varvar ner.


    Full fart och motorn går som en klocka..
    Senast ändrad av Dikkie; 2013-07-17, 10:08.

  • #2
    Vilken bensin avänder du,95 el 98 eler alkylat?Jag tror att en del av problemet är att det vi kallar bensin idag är ganska olikt det som fanns på nittitalet.Jag har en kompis med likadan motor och samma bekymmer...Han böt några luftmunstycken? och upplevde en viss förbättring.Har du provat att googla?

    Kommentera


    • #3
      -98, då är det väl en Ficht?

      Kommentera


      • #4
        Ah,trodde d va en 3förgasare...

        Kommentera


        • #5
          korrigerar mig själv, 70-hästarna var inte insprutade då.
          spjällen ska vara HELT stängda på tomgång, annars puffar den och stannar.
          har du koll på tändningsförställningen, även om det med största sanorlikhet är bränslerelaterat.
          börja med dom stora sakerna så du inte lägger tid och pengar på fel saker, been there, done that, got the T-shirt....
          -ta ett kompprov.
          vilken ny tank har du köpt? inte Feltemas hoppas jag!
          om komptestet är ok, leta om den drar tjuvluft med startgas, men då måste du försöka skärma av insuget, går ganska enkelt att göra med lite tejp och en sopsäck eller stor dunk så du skärmar av insuget och inte får startgas i insuget för då kommer varven öka och ge fel ledtrådar.

          -när du hade isär gasarna, kollade du flottörmunstyckena? dom blir ofta slitna och kan ge fel flottörnivå åt båda hållen, är dom slitna kan dom fastna och ge för låga nivåer i flottörerna likaväl som för höga, och båda ger problem.

          -kolla också att flottörnivåerna är korrekta, med det menar jag att plåtbläcken som håller flottörmunstyckena är korrekt vinklade.
          är det bara lite lite lite fel där har du direkt fel flottörnivåer

          -att skruva i justeringsskruvarna på måfå är som att gissa nästa veckas lottorad, du kommer att misslyckas för det finns INGA givna lägen, VARJE förgasare som någosin lämnat fabriken och alla parametarar däromkring varierar, du MÅSTE ha vakumklockor för att hitta i mål.
          Senast ändrad av Nito; 2012-09-10, 17:54.

          Kommentera


          • #6
            Google är din bästa vän.. sök på motorns exakta beteckning world wide, speciellt USA har du tur får du fram precis vad du bör göra, fick detta själv på en Johnson/Evinrude 90 hk Vfyra, både blandningsskruvarna samt tändningens förinställning krävde justeringar, efter följt de instruktioner jag hittade går den så bra man kan förvänta av en äldre USA tvåtaktare (min Johnson 90 är från 2001) lovar, dock om du hittar vad jag hittade är inte säkert på något vis..... iaf lycka till.
            PS testa skruva ut blandningsskruvarna ORDENTLIGT, manualen för min säger x antal varv på varje förgasare, webbsidan jag hittade säger skruva ut ordentligt.... gjorde detta och helt plötsligt började eländet fungera som det var tänkt!
            Om det gör detta på din, ingen aning men det är iaf samma fabrikat, justerade förtändningen oxå enligt webbsida
            Senast ändrad av TAMTAM; 2012-09-10, 19:24.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
              Vilken bensin avänder du,95 el 98 eler alkylat?Jag tror att en del av problemet är att det vi kallar bensin idag är ganska olikt det som fanns på nittitalet.Jag har en kompis med likadan motor och samma bekymmer...Han böt några luftmunstycken? och upplevde en viss förbättring.Har du provat att googla?
              Jag använder 95, bör man köra med 98?
              Jag har googlat en hel del och läst många trådar om ämnet, de flesta säger att man ska justera blandskruvarna samt tomgången. Dock svårt när man inte har några riktmärken att gå efter.
              Justerar man tomgången på "gasstaget", den lilla plastbiten som man kan skruva ut längst ut?

              Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
              korrigerar mig själv, 70-hästarna var inte insprutade då.
              spjällen ska vara HELT stängda på tomgång, annars puffar den och stannar.
              har du koll på tändningsförställningen, även om det med största sanorlikhet är bränslerelaterat.
              börja med dom stora sakerna så du inte lägger tid och pengar på fel saker, been there, done that, got the T-shirt....
              -ta ett kompprov.
              vilken ny tank har du köpt? inte Feltemas hoppas jag!
              om komptestet är ok, leta om den drar tjuvluft med startgas, men då måste du försöka skärma av insuget, går ganska enkelt att göra med lite tejp och en sopsäck eller stor dunk så du skärmar av insuget och inte får startgas i insuget för då kommer varven öka och ge fel ledtrådar.

              -när du hade isär gasarna, kollade du flottörmunstyckena? dom blir ofta slitna och kan ge fel flottörnivå åt båda hållen, är dom slitna kan dom fastna och ge för låga nivåer i flottörerna likaväl som för höga, och båda ger problem.

              -kolla också att flottörnivåerna är korrekta, med det menar jag att plåtbläcken som håller flottörmunstyckena är korrekt vinklade.
              är det bara lite lite lite fel där har du direkt fel flottörnivåer

              -att skruva i justeringsskruvarna på måfå är som att gissa nästa veckas lottorad, du kommer att misslyckas för det finns INGA givna lägen, VARJE förgasare som någosin lämnat fabriken och alla parametarar däromkring varierar, du MÅSTE ha vakumklockor för att hitta i mål.
              Okej bra, spjällen är helt stängda.
              Nej, vad är tändningsförställningen?
              -Kompprov är avklarat och det är fina värden!
              Helt rätt, det är feltemas 25-liters tank som jag köpt...
              Ska kolla tjuvgas, man kan väl egentligen stänga "luftnings-skruven" på tanken och sedan kolla om blåsan på bränsleslangen trycks ihop?
              Gör den inte det så borde det vara en läcka.

              Flottörmunstycken såg fina ut och löpte fint.

              Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Google är din bästa vän.. sök på motorns exakta beteckning world wide, speciellt USA har du tur får du fram precis vad du bör göra, fick detta själv på en Johnson/Evinrude 90 hk Vfyra, både blandningsskruvarna samt tändningens förinställning krävde justeringar, efter följt de instruktioner jag hittade går den så bra man kan förvänta av en äldre USA tvåtaktare (min Johnson 90 är från 2001) lovar, dock om du hittar vad jag hittade är inte säkert på något vis..... iaf lycka till.
              PS testa skruva ut blandningsskruvarna ORDENTLIGT, manualen för min säger x antal varv på varje förgasare, webbsidan jag hittade säger skruva ut ordentligt.... gjorde detta och helt plötsligt började eländet fungera som det var tänkt!
              Om det gör detta på din, ingen aning men det är iaf samma fabrikat, justerade förtändningen oxå enligt webbsida
              Tro mig, jag har sökt!
              Har dock inte den exakta beteckningen på motorn, vet inte om numret på något vis trillat bort.
              Satt tidigare idag och kollade på motorer från Johnson och är inte längre säker på att det är en -98 som jag köpt
              Ska ner på onsdag och kolla om jag kan hitta något motornummer.

              Kommentera


              • #8
                FAIL!!!!
                kasta ut Feltemas trycktank, rör INGET och starta om!
                den är roten till MÅNGA problem!
                stigarröret i den är feldimmensionerat, smygläker ofta, ut med skiten!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
                  FAIL!!!!
                  kasta ut Feltemas trycktank, rör INGET och starta om!
                  den är roten till MÅNGA problem!
                  stigarröret i den är feldimmensionerat, smygläker ofta, ut med skiten!
                  Dock så borde detta inte ändra sig beroende på om motorn är varm eller ej, och heller inte gå bra på höga varv?

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag skulle börja med 98 okt. Duscha med startgas där förg. möter insuget.Om inget händer,fortsätta med blandskruvarna i små steg.Har också hört ski tom de där tankarna men borde inte påverka tomgången tycker jag.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 879 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    772 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    723 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 791 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X