Får motorn för mycket bensin? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får motorn för mycket bensin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Får motorn för mycket bensin?

Hejsan!

Har en gammal archimedes penta 450 Offshore, som strular lite grann.

Den är ordentligt trögstartad, men med startgas startar den direkt. Sen när den väl har varit startad så startar den lätt.

Den går väldigt ojämt på låga varv men jämt och fint när jag gasar på och det är högre varv, och den dog tidigare på tomgången. Så den fick jag skruva upp för att den inte skulle dö, men vill ju gärna kunna åka lite i krypfart också utan att motorn dör, lägsta fart nu utan att det blöddrar ihop och dör är ca 3.5 knop och under det så dör den så går det väldigt ojämt och blöddrar massor, sen dör den.

Min gissning är att den får för mycket bensin och inte hinner förbränna allt i låga varv, ser så ut på stiften också ( dom är svarta ) även fast dom är nya, antar att det orsakar den tröga uppstarten också?

Har försökt leta lite efter ett munstycket där jag justerar bränsetillförseln, och efter lite googlande och annan läsning så trodde/tror? jag att jag lokaliserat den se bild på vad jag tror är munstycket ( Click image for larger version

Name:	bild.jpg
Views:	1
Size:	380,6 KB
ID:	1811689 )

Provade justera den samtidigt som jag sänkte tomgången till någorlunda normal nivå, men det gjorde ingen som helst skillnad. Provade skruva in den allt jag kunde och även ta bort den helt, men motorn gick likadant oavsett om den var nerskruvad i botten eller inte ens fanns där.

Så min gissning då var att det inte var munstycket där jag justerar hur mycket bensin den ska få.

Har försökt googla lite osv, men det känns bara som att jag famlar i blindo. Så skulle gärna ta hjälp från någon kunnig, om vart det är jag sänker soppatillförseln.

En annan grej är att jag har inte hittat någon choke på motorn heller, vet inte alls vart den kan sitta. Tänkte om den är aktiverad att det kan vara därför den får för mycket bensin.

Bifogar en bild på hur min förgasare ser ut. Click image for larger version

Name:	DKtOZ.jpg
Views:	1
Size:	540,0 KB
ID:	1811690

Evigt tacksam för all rådgivning jag kan få!

/ Tovi

hade en volvo penta som bar sig åt ungefär så,fick aldrig nån ordning på den f-n...usel komp var det i den så den byttes bort så var det,och fler problem, lösta...ta ett kompprov...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Problemet är att motorn är inte byggd för att puttra fram.mitt tips är att kolla så den inte tar tjuvluft i någon av kopplingarna. jag bytte ut till nya och slog i lite T-sprit i tanken, då gick den bättre men jag får gasa ur den i bland.Choken är den cylindern med gul kabel, om du har elstart så brukar den aktiveras om du trycker ner nyckeln i tändningslåset och då skall du höra att den klickar till.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
      14 svar
      1 899 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Karlmagnus  
      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42