Hejsan!
Har en gammal archimedes penta 450 Offshore, som strular lite grann.
Den är ordentligt trögstartad, men med startgas startar den direkt. Sen när den väl har varit startad så startar den lätt.
Den går väldigt ojämt på låga varv men jämt och fint när jag gasar på och det är högre varv, och den dog tidigare på tomgången. Så den fick jag skruva upp för att den inte skulle dö, men vill ju gärna kunna åka lite i krypfart också utan att motorn dör, lägsta fart nu utan att det blöddrar ihop och dör är ca 3.5 knop och under det så dör den så går det väldigt ojämt och blöddrar massor, sen dör den.
Min gissning är att den får för mycket bensin och inte hinner förbränna allt i låga varv, ser så ut på stiften också ( dom är svarta ) även fast dom är nya, antar att det orsakar den tröga uppstarten också?
Har försökt leta lite efter ett munstycket där jag justerar bränsetillförseln, och efter lite googlande och annan läsning så trodde/tror? jag att jag lokaliserat den se bild på vad jag tror är munstycket (
)
Provade justera den samtidigt som jag sänkte tomgången till någorlunda normal nivå, men det gjorde ingen som helst skillnad. Provade skruva in den allt jag kunde och även ta bort den helt, men motorn gick likadant oavsett om den var nerskruvad i botten eller inte ens fanns där.
Så min gissning då var att det inte var munstycket där jag justerar hur mycket bensin den ska få.
Har försökt googla lite osv, men det känns bara som att jag famlar i blindo. Så skulle gärna ta hjälp från någon kunnig, om vart det är jag sänker soppatillförseln.
En annan grej är att jag har inte hittat någon choke på motorn heller, vet inte alls vart den kan sitta. Tänkte om den är aktiverad att det kan vara därför den får för mycket bensin.
Bifogar en bild på hur min förgasare ser ut.
Evigt tacksam för all rådgivning jag kan få!
/ Tovi
Har en gammal archimedes penta 450 Offshore, som strular lite grann.
Den är ordentligt trögstartad, men med startgas startar den direkt. Sen när den väl har varit startad så startar den lätt.
Den går väldigt ojämt på låga varv men jämt och fint när jag gasar på och det är högre varv, och den dog tidigare på tomgången. Så den fick jag skruva upp för att den inte skulle dö, men vill ju gärna kunna åka lite i krypfart också utan att motorn dör, lägsta fart nu utan att det blöddrar ihop och dör är ca 3.5 knop och under det så dör den så går det väldigt ojämt och blöddrar massor, sen dör den.
Min gissning är att den får för mycket bensin och inte hinner förbränna allt i låga varv, ser så ut på stiften också ( dom är svarta ) även fast dom är nya, antar att det orsakar den tröga uppstarten också?
Har försökt leta lite efter ett munstycket där jag justerar bränsetillförseln, och efter lite googlande och annan läsning så trodde/tror? jag att jag lokaliserat den se bild på vad jag tror är munstycket (
Provade justera den samtidigt som jag sänkte tomgången till någorlunda normal nivå, men det gjorde ingen som helst skillnad. Provade skruva in den allt jag kunde och även ta bort den helt, men motorn gick likadant oavsett om den var nerskruvad i botten eller inte ens fanns där.
Så min gissning då var att det inte var munstycket där jag justerar hur mycket bensin den ska få.
Har försökt googla lite osv, men det känns bara som att jag famlar i blindo. Så skulle gärna ta hjälp från någon kunnig, om vart det är jag sänker soppatillförseln.
En annan grej är att jag har inte hittat någon choke på motorn heller, vet inte alls vart den kan sitta. Tänkte om den är aktiverad att det kan vara därför den får för mycket bensin.
Bifogar en bild på hur min förgasare ser ut.
Evigt tacksam för all rådgivning jag kan få!
/ Tovi
Kommentera