Krånglande Mercury 5hk 2-takt 1990 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krånglande Mercury 5hk 2-takt 1990

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krånglande Mercury 5hk 2-takt 1990

Har bekymmer med min Mercury.
    Började med att jag å kompisen drog ut på fiske och motorn gick kanon i 7-10min sedan stannade den.
    Provade och starta å den gick igång direkt. Inga problem. Körde till fiskeplatsen å slog igen.
    När vi skulle iväg på nytt så tålde den inte gasen, den går bara på lite mer än tomgång.
    Gjorde ren förgasaren när jag kom hem men den bara bluddrar och lever rövare.
    Får den inte att gå som den ska OM jag inte stänger bränslekranen och väntar till den nästan ska stanna, DÅ varvar den som den ska innan den stannar pga soppatorsk!
    Kan det fortfarande vaea skit i förgasaren?
    Finns ju inga inställningar direkt på den. Enda som finns är en skruv som jag tror är till lågfart/tomgång.
    Några tips??
    /Patrik

Prova att trycka på slangblåsan när du kör. Blir den mjuk. Och motorn går bättre. Är det bränslepumps membranet.
    Annars misstänkt vatten i tanken (kondens eller helt enkelt gammal bensin).
    Skit i förgasare. Räcker med nåt litet skit som ligger löst och fastnar för ett munstycke.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Hej.
      Har ingen yttre tank utan körde med den inbyggda.
      Ska ta dän den och tömma ur det som är kvar av bensinen i en glasburk eller liknande för att se hur den ser ut.
      Har inte gjort det men gjörde ren förgasaren å det var skräp och avlagringar, orange gojs, i flottörhuset.
      Satte tillbaka den men det var lika som förut!
      Tog ned den igen och la den i hett vatten med citronsyra i och nu är den som ny!
      Plockade isär den i smådelar så nu ska den vara REN....
      Ska sätta tillbaks förgasaren å testköra efter en inspektion av tanken och filtret.
      /Patrik

Kommentera

Var nyss ute och testade motorn.....
        Lika som förut.
        Det "smäller" från förgasaren, inga förgasarsmällar utan mer som om reedventilerna slår igen hårt.
        Det lustiga är att om jag stänger bensinkranen så efter ett tag så varvar den upp å går hur bra som helst ca 10 sek innan den stannar när soppan tar slut. När den stannar så "tutar" den det allra sista. Precis som om man har en sån där tuta med svart klämtut på. Vet inte vad det beror på. Blir tokig på skiten.
        Nån som har en bra idé?
        /Patrik

Kommentera

motor 5hk

hej.har du kollat så flottören e hel dvs ingen vätska i.llr att nålventilen till flottören inte läcker-skadad.plocka ur nålventilen kolla - känn med nageln om förslitning llr inte.lycka till-sätt dit ett litet filter på bränslet,typ fiddy llr moped finns biltema.som sagt lycka till..

Kommentera

Det ska jag kolla!
            Tyckte iofs att flottören såg väldigt fin ut men jag ska ta och plocka ur den å lägga den i vätska å se om den flyter.
            Nålventilen såg lite repig ut på ett ställe. Kan ju vara det som gör att den går som den gör.
            Ska kolla det oxå, sen filtret är nybytt.
            Får kika igen på den annars lämnar jag in den. Vill ju ut å fiska innan hösten kommer,
            Tack!
            /Patrik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 875 visningar
            0 gillar