Problem med Johnson 50HK -00 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Johnson 50HK -00

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med Johnson 50HK -00

    Hoppas någon har några tips på vad som kan vara fel.

    Köpte en båt för 2-3 månader sen med en Johnson 50HK -00 2-takt, uttagen -02 och hade inte gått sen 2010, personen som ajg köpte den utav hadet haft den på service bara ett par dagar innan han lade ut den försäljning, fick med Service kvittot och såg att servicen kostat lite över 5000 och utförd utav en en marina.

    Upptäckte redan från början att tomgången inte var helt ok men tänkte inte mer på det, efter några turer så kunde den helt plötsligt bli svårstartad när man skulle iväg efter några korta start och stop när man förflyttar sig för att fortsätta driva av en vass eller dylikt, det jag då gjorde var att ge mer handgas samt ckoke så startade den utan problem.

    Blev lite less på detta så jag bytte tändhattar, tändstift och tank (hade en gammal tank så jag misstänkte att den kunde tjyvsuga luft i kopplingen), startade upp den utan problem och hade tomgång för första gången utan att den lade av.

    Dagen efter så åkte vi ut igen, drev av en vass och skulle dra vidare, vrider om nyckel och den tänder till men dör, vrider om nyckeln igen.. samma sak och sen blev jag stående, tog ungefär en timme innan jag fick igång den igen, skruvade utav tändstiften typ 5ggr och dom första 3ggr så var dom blöta men inte den 2 sista, den tände inte till en ända gång efter jag torkat rent tändstiften, helt plötsligt så bara startar den som inget hänt och går hur bra som helst.

    I lördags så var jag ute igen, körde ut en bit, låg still i ca: 5h tillsammans med en polare i sin båt och lyssnade på musik, skulle dra hem vid 12 tiden på kvällen, vrider om nyckeln tänder till och dör, utpprepar sig 2-3 ggr och sen vägrar den starta.. igen, testar några ggr till och den tänder till ett par ggr till men vägrar att gå igång.

    Har testa olika saker vid dom varje start tillfälle men inget hjälper.

    Testat med fullt tryck i soppa slangen, testa utan fullt tryck, testa med och utan choke, testat att pumpa med choken om det skulle varit så att den fastnat men det hjälper inte heller, slutade med att jag fick bli bogserad till bryggan.

    Jag har riktigt bra gnista på båda Cylindrarna så det är inte problemet heller. Skulle det kunna vara något med tändspolen eller något annat elektroniskt ?

    Tacksam för svar.

    M.v.h
    //Jonas

  • #2
    Det finns bara 2 orsaker till utebliven start.
    1. Ingen tändning/gnista
    2. Ingen bränsletillförsel

    När man funnit vilken av dessa 2 orsaker det är så kan det sen vara 1000 fel som orsakar det ena likväl som till det andra. För att du har gnista när du kollar med stiften ur behöver inte betyda att du har gnista i cylindern.

    Prova med startgas nästa gång, för mycket av det du säger är lite motsägelsefullt, men vissa detaljer i det du beskriver får mig att misstänka problem nr: 2.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #3
      Håller med Exxet. Misstänkt skit i nåt munstycke i förgasaren. Alltså det till 88 % vanligaste felet på en båtmotor.
      Gammal soppa som antingen är kvar i förgasaren (motorn stått i två år) eller gammal soppa i trycktank.
      Räcker att nåt av skiten kommer in i nåt av munstyckena så är det finito.
      Den bensin som finns idag blir fortare sämre än den äldre typen. Är för mycket etanol idag och som blir som sirap efter inte allt för lång tid.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Det finns bara 2 orsaker till utebliven start.
        1. Ingen tändning/gnista
        2. Ingen bränsletillförsel

        När man funnit vilken av dessa 2 orsaker det är så kan det sen vara 1000 fel som orsakar det ena likväl som till det andra. För att du har gnista när du kollar med stiften ur behöver inte betyda att du har gnista i cylindern.

        Prova med startgas nästa gång, för mycket av det du säger är lite motsägelsefullt, men vissa detaljer i det du beskriver får mig att misstänka problem nr: 2.
        Vet att det som händer är lite motsägelsefullt, pratade med en båt meck idag och jag ska skruva den förgasarna och lämna inte dom för ultraljud rengöring nästa vecka, kan vara något mikroskåpiskt skit som ligger och snurrar runt i förgasarna och täpper igen lite då och då...

        Kommentera


        • #5
          Har du fått ngt pris på rengöringen av förgasarna? Är nog bug på att jag får lämna in mina med. Skall marinan justera in förgasarna också åt dig?

          Kommentera


          • #6
            Går startmotorn runt eller är det liksom seg i starten? eller snurrar den helt fritt och friskt? annars om det känns som om kolvarna klibbat fast/är trögt så gör en sprayflaska "engine tuner" susen! min motor hade liknande fel och det handlar om enkel ruinmässig rengöring i mitt fall. Kan vara värt att testa.
            Om det är tändningen som inte funkar så kolla att alla stiften är åt rätt håll, annars funkar det inte så bra. "rätt håll" dvs att öppningen på den böj som är inne i motorn är åt rätt håll för din motor, de ska nämligen vara inom en viss vinkel för att fungera bra...

            //Skitfiske
            >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av SWE Visa inlägg
              Om det är tändningen som inte funkar så kolla att alla stiften är åt rätt håll, annars funkar det inte så bra. "rätt håll" dvs att öppningen på den böj som är inne i motorn är åt rätt håll för din motor, de ska nämligen vara inom en viss vinkel för att fungera bra...

              //Skitfiske
              Du får gärna försöka förklara detta, hur ändrar du gängdragningen i toppen ?
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • #8
                Förgasarrengöring evt med hela insugsblocket om sådant finns, därefter en timer inställning av förtändningen om sådant finns dessutom en rik justering av lågfartsmunstyckena i förgasarna om sådant finns, slutligen läs manualen och starta alltid som den säger att du bör göra i varm/kall läge, gjorde exakt detta på min 2t Johnson 90hk v4 från -02 och då fungerar den bra hade ungefär samma symtom som din, är det konstigt att folk vill ha japansk fyrtakt!!
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                Kommentera


                • #9
                  typ:
                  How to install and index a set of spark plugs into a V-6 Evinrude E-TEC. Same applies for the Ficht / DI outboard.

                  så menade jag.... kolla videon, typ 3min in ungefär.
                  Behöver ju inte vara samma på hans motor men kanske..
                  >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

                  Kommentera


                  • #10
                    Fick inte med någon manual eller dyligt till motorn men har kikat runt lite på nätet och hittat lite instruktioner på både kall och varm start, startsekvensen påverkas på hur varm motorn är och man kan då tydligen elliminera kallstarten om man håller inne choken 8-10 sekunder tillsammans med nyckel i startläge och därefter i runläge så ska det tydligen bli bra mycket bättre.. alltid lär man sig något nytt

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    770 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    721 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 788 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X