Hoppas någon har några tips på vad som kan vara fel.
Köpte en båt för 2-3 månader sen med en Johnson 50HK -00 2-takt, uttagen -02 och hade inte gått sen 2010, personen som ajg köpte den utav hadet haft den på service bara ett par dagar innan han lade ut den försäljning, fick med Service kvittot och såg att servicen kostat lite över 5000 och utförd utav en en marina.
Upptäckte redan från början att tomgången inte var helt ok men tänkte inte mer på det, efter några turer så kunde den helt plötsligt bli svårstartad när man skulle iväg efter några korta start och stop när man förflyttar sig för att fortsätta driva av en vass eller dylikt, det jag då gjorde var att ge mer handgas samt ckoke så startade den utan problem.
Blev lite less på detta så jag bytte tändhattar, tändstift och tank (hade en gammal tank så jag misstänkte att den kunde tjyvsuga luft i kopplingen), startade upp den utan problem och hade tomgång för första gången utan att den lade av.
Dagen efter så åkte vi ut igen, drev av en vass och skulle dra vidare, vrider om nyckel och den tänder till men dör, vrider om nyckeln igen.. samma sak och sen blev jag stående, tog ungefär en timme innan jag fick igång den igen, skruvade utav tändstiften typ 5ggr och dom första 3ggr så var dom blöta men inte den 2 sista, den tände inte till en ända gång efter jag torkat rent tändstiften, helt plötsligt så bara startar den som inget hänt och går hur bra som helst.
I lördags så var jag ute igen, körde ut en bit, låg still i ca: 5h tillsammans med en polare i sin båt och lyssnade på musik, skulle dra hem vid 12 tiden på kvällen, vrider om nyckeln tänder till och dör, utpprepar sig 2-3 ggr och sen vägrar den starta.. igen, testar några ggr till och den tänder till ett par ggr till men vägrar att gå igång.
Har testa olika saker vid dom varje start tillfälle men inget hjälper.
Testat med fullt tryck i soppa slangen, testa utan fullt tryck, testa med och utan choke, testat att pumpa med choken om det skulle varit så att den fastnat men det hjälper inte heller, slutade med att jag fick bli bogserad till bryggan.
Jag har riktigt bra gnista på båda Cylindrarna så det är inte problemet heller. Skulle det kunna vara något med tändspolen eller något annat elektroniskt ?
Tacksam för svar.
M.v.h
//Jonas
Köpte en båt för 2-3 månader sen med en Johnson 50HK -00 2-takt, uttagen -02 och hade inte gått sen 2010, personen som ajg köpte den utav hadet haft den på service bara ett par dagar innan han lade ut den försäljning, fick med Service kvittot och såg att servicen kostat lite över 5000 och utförd utav en en marina.
Upptäckte redan från början att tomgången inte var helt ok men tänkte inte mer på det, efter några turer så kunde den helt plötsligt bli svårstartad när man skulle iväg efter några korta start och stop när man förflyttar sig för att fortsätta driva av en vass eller dylikt, det jag då gjorde var att ge mer handgas samt ckoke så startade den utan problem.
Blev lite less på detta så jag bytte tändhattar, tändstift och tank (hade en gammal tank så jag misstänkte att den kunde tjyvsuga luft i kopplingen), startade upp den utan problem och hade tomgång för första gången utan att den lade av.
Dagen efter så åkte vi ut igen, drev av en vass och skulle dra vidare, vrider om nyckel och den tänder till men dör, vrider om nyckeln igen.. samma sak och sen blev jag stående, tog ungefär en timme innan jag fick igång den igen, skruvade utav tändstiften typ 5ggr och dom första 3ggr så var dom blöta men inte den 2 sista, den tände inte till en ända gång efter jag torkat rent tändstiften, helt plötsligt så bara startar den som inget hänt och går hur bra som helst.
I lördags så var jag ute igen, körde ut en bit, låg still i ca: 5h tillsammans med en polare i sin båt och lyssnade på musik, skulle dra hem vid 12 tiden på kvällen, vrider om nyckeln tänder till och dör, utpprepar sig 2-3 ggr och sen vägrar den starta.. igen, testar några ggr till och den tänder till ett par ggr till men vägrar att gå igång.
Har testa olika saker vid dom varje start tillfälle men inget hjälper.
Testat med fullt tryck i soppa slangen, testa utan fullt tryck, testa med och utan choke, testat att pumpa med choken om det skulle varit så att den fastnat men det hjälper inte heller, slutade med att jag fick bli bogserad till bryggan.
Jag har riktigt bra gnista på båda Cylindrarna så det är inte problemet heller. Skulle det kunna vara något med tändspolen eller något annat elektroniskt ?
Tacksam för svar.
M.v.h
//Jonas
Kommentera