Extra batteri elmotor, konstig koppling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Extra batteri elmotor, konstig koppling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Extra batteri elmotor, konstig koppling?

Hej på er allihop!

Kom inte riktigt på någon bra rubrik för min fråga här, men jag hoppas att ni kan hjälpa mig i alla fall.

Jag har precis gått och införskaffat mig en Minnkota Traxxis 55 för att underlätta och tysta ner min trolling lite.
    Jag har inte bestämt om jag kommer att köra med 1 eller med 2 batteri till el motorn ännu, men jag kommer att ha batteriet hemma på laddning och ta med både motor och nyladdat batteri till fisket på fiske dagen.

Alltså kommer jag att ha ett separat batteri bar för elmotorn. De va då ja kom på att all annan utrustning i båten kommer att ligga och dra på mitt (startbatteri) och jag vill ju gärna kunna starta båten när trolling batteriet har dött.

Så den koppling ja har tänkt som kommer underlätta detta mest för mig eftersom ett batteri kommer flyttas mellan hemmet och båten är denna (bild under) och det jag undrar är om någon har något liknande, behöver jag någon/några säkringar eller ser detta helt åt H-vete ut?

Så batteri nummer 1 är batteriet som kommer att användas när jag inte har trollingmotorn med mig (startbatteri)
    Batteri nummer 2 är batteriet som jag kommer att driva min elmotorn med.
    Har kopplat in en batterivälja för att välja vilket batteri mina övriga förbrukare skall ta ström ifrån.
    kan samtidigt koppla över och köra med båda batterierna när motorn är i gång för tex laddning.

Som sagt.
    Vad tror ni om detta? kan detta fungera?

Tack på förhand killar!

//Marcus
    Bifogade filer

Varför krångla till det? Den laddning du får från huvudmotorn är relativt liten om du inte har extremt långa förflyttningar.
    Jag skulle skita i att koppla in elmotorbatteriet till det övriga elsystemet och enbart koppla det till elmotorn med en lämplig säkring mellan. Vet inte hur många ah din elmotor drar men jag skulle tippa på mellan 40-60 ah.
    //C
    http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
      Varför krångla till det? Den laddning du får från huvudmotorn är relativt liten om du inte har extremt långa förflyttningar.
      Jag skulle skita i att koppla in elmotorbatteriet till det övriga elsystemet och enbart koppla det till elmotorn med en lämplig säkring mellan. Vet inte hur många ah din elmotor drar men jag skulle tippa på mellan 40-60 ah.
      //C
      Tack för svar!

Så du hade valt att köra elmotorn enbart bed batteri 2. och köra ekolod mm på batteri 1?
      de ända jag är rädd för här är att jag drar ur båda batterierna och inte har kraft kvar i något för att starta motorn med.
      därför ja krånglat till de lite med denna kopplingen hehe.

Jag vet inte hur mycket ett ekolod kan dra i ström? det är ju inte något stort precis.
      frågan är ju bara om jag nu kör lodet på batteri 1 och ligger ute och trollar med batteri 2. den biten jag kommer att köra in med motorn kommer inte ge tillräckligt med laddning till batteri 1?

Kommentera

Ett ekolod ligger väl på 3-5 w kanske vilket ger runt 0,4 ah. Om du inte har annat på startbatteriet så bör det räcker det om inte batteriet är sopkass. Hur många ah ligger det på?

Jag har motorn kopplad till mitt startbatteri med ett laddrelä mellan så när startbatteriet är fullt så kopplas det om och förbrukningsbatteriet laddas.
        Jag har en del förbrukare såsom GPS, ekolod, lanternor, strålkastare, länspump och stereo så jag vågar absolut inte belasta startbatteriet med allt detta.
        Elmotorbatterierna har jag helt separerade från det systemet.
        //C
        http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
          Ett ekolod ligger väl på 3-5 w kanske vilket ger runt 0,4 ah. Om du inte har annat på startbatteriet så bör det räcker det om inte batteriet är sopkass. Hur många ah ligger det på?

Jag har motorn kopplad till mitt startbatteri med ett laddrelä mellan så när startbatteriet är fullt så kopplas det om och förbrukningsbatteriet laddas.
          Jag har en del förbrukare såsom GPS, ekolod, lanternor, strålkastare, länspump och stereo så jag vågar absolut inte belasta startbatteriet med allt detta.
          Elmotorbatterierna har jag helt separerade från det systemet.
          //C
          Tack för svar igen.

Tror att batteriet i båten är på 90ah är något år gammalt.
          Tror jag provar din ide först!

Tack!

Kommentera

Hmmm...Traxxis har maximizer....med lite otur kan denna störa ekolodet om du har det på samma batteri som som driver elmotorn...
            skulle utan tvekan göra som Conny föreslår,lättast så och du eliminerar risken att ekolodet störs.
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Precis som byggarn säger så har jag hört exakt samma sak, att elsnurror med steglös drivning skall kunna störa/förstöra ekolod. Minns inte om jag läste något om varför men det skulle bara vara med steglös drivning minns jag iaf.
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

inte det steglösa som stör vad jag förstått utan PWM,en....(pulse with modulation)

möjligt att pwm,en sitter i i det steglösa donet?? vete tusan...
                Senast ändrad av byggarn; 2012-08-02, 18:42.
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Är det därför mitt lilla lod "krånglat" efter jag köpte Maximizern

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58