Suzuki DT 30c, problem med tomgångskörning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki DT 30c, problem med tomgångskörning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Suzuki DT 30c, problem med tomgångskörning!

Har en Suzuki DT 30c-88 som startar ok, och står helt ok på tomgång tills jag lägger i växel och ger lätt gaspådrag. Då dör den (nästan) varje gång. Vid högre gaspådrag så reagerar den ok och vid marchfart fungerar den kanon. När jag stannar och ska gå på lågfart så stannar den men startar direkt utan större problem, när jag sedan lägger i växel och ger gas så dör den igen. Först när jag ger fullgas så kommer jag iväg!
    Jag har öppnat och testat bränslepumpen, jag har plockat isär förgasarna och torkat ur dom. Efter dessa åtgärder så går den bättre i marchfart men problemen vid tomgångskörning återkommer.
    Vore tacksam om någon på dessa förklaringar kan ha någon idé och ge mej lite förslag på flera åtgärder.

Håller med Eino, vatten kan vara en orsak.
    För att veta, pumpa ur en deciliter bensin i en glasburk, då ser du direkt om det är vatten i bensinen.
    Om så är fallet, byt bensin eller gör som jag gjorde, tippa i en slatt K-sprit.

Om det inte är vatten i tanken skulle jag kontrollera alla andra "vanliga" problemorsaker som är enkla att åtgärda oasett om din motors symptom pekar på det eller inte...ett par saker är;
    Stiften kan se bra ut men ha sprickor som knappt syns....gav mig ett h-e för några år sedan...
    När det gäller bränsleslang mm från tank till motor så är det att se som förbrukningsvara, det blir sprickor och otätt förr eller senare, se över, dra åt, skarva om eller byt kopplingar om det ser illa ut.

Kommentera

För låg tomgång. Öka tomgångsskruven. Det är i alla fall så på små motorer. Gränsfall på 30 hk.
      Annars kanske en verkstad får ändra tomgången

Kommentera

lågfartsmunstycke? blås ur

Kommentera

Jag tackar för tipsen. Jag tömde tanken helt och lät den torka ur ordentligt, det fanns väldigt små mängder vatten och även en del annat skräp. Efter detta så har jag demonterat förgasarna igen och tvättat ur dom med ren bensin. Slangar är ok men jag bytte blåsan, slangkopplingarna är utbytta till skruvkopplingar. Bensinslangen har jag monterat direkt till bensinfiltret.
          Stiften är ok.
          När jag testade båten i sjön efter detta så funkade allt kanon.......nästan, efter några starter och drift på tomgång så återkom problemen!!
          Hemma igen så har jag demonterat oljeslangarna från autoloben och blåst igenom för att bara se att det inte är stopp någonstans. Där står jag nu, skall testa i tunna nu i helgen igen.
          Är det möjligen att någon där ute har ytterligare förslag på åtgärder och test vore jag tacksam, jag ger mej inte utan vill upptäcka felet som spökar!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
          14 svar
          1 850 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Karlmagnus  
          Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52