Mercury 15hp 4takt proppeller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury 15hp 4takt proppeller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mercury 15hp 4takt proppeller

Hej

Har en Linder 400 med en 15hp mercury och jag tycker inte jag har tillräckligt högt varv eller fart för den delen.

Det sitter en prop på som det står A12 7P och jag antar att P står för pitch.

Tror ni det är rätt eller ska man satsa på en annan prop?

Click image for larger version

Name:	index.png
Views:	1
Size:	29,4 KB
ID:	1811405

Har ingen varvtalsmätare i båten eller knop mätare men kört med gps någon gång och då kommit upp i runt 14knop. 2 pers + utr.

Vad tror ni ?

Tacksam för tips och ideér

Snabbare går det nog inte med en 15hp

Kommentera

När man inte har varvmätare får man bedöma propellerstigning på andra sätt. Båtvikt, last planingstyp, och fartområde samt erfarenhet.

För det första låter 7 tums stigning väldigt lite och då kan man gissa att 14 knop som du får ut är maxvarv. Men du nämner att du inte har tillräckligt varv ? lite motsägelsefullt är det ? orkar inte räkna nu men det känns som att 14 knop är max vad du kan få med en 7 tums propp? Alltså har du maxvarv.

Har du för hög stigning så märker du det på att båten är seg i planing (kanske 10-15 sek) och att den är känslig för last, enorm skillnad i fart med 1, 2 eller 3 pers. i båten. I många fall med för hög stigning på proppen så orkar den inte ens plana med 3 pers fast den gör det med 1 pers i båten

Har du för liten stigning så märker du INGEN eller i alla fall liten skillnad i toppfart och ax. med 1.2 eller 3 pers. i båten.

Hur många sekunder tar det från tomgång med växel i tills båten går in i plan ? det bör inte ta mer är 3-5 sek.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag tror att en stigning på 9-eller 10" är lagom med en 15hk 4t i aktern på en Linder 400:a. Om du lastar tungt, prova en 9" propeller. Hade en 15hk 2t Mercury förut i aktern på min Quintrex Explorer 385:a och den hade 9" stigning. Med den klockade vi 20kn enligt GPS:en i bleke med två man och all utrustning. Det skiljer dock lite i acceleration mellan en 2- och 4t, men jag tror att en 9" funkar även med 4t:n.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Hur många sekunder tar det från tomgång med växel i tills båten går in i plan ? det bör inte ta mer är 3-5 sek.
          Tror nog det tar runt 4-6s ensam i båten men då stegrar den rejält innan den lägger sig.
          Har läst lite mer på mercery och om jag ser på deras tabell bör jag ju byta prop, i varje fall till en 8", men bör kanske låna en varvmätare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
          14 svar
          1 867 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Karlmagnus  
          Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58