Trögt gasreglage mercury - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trögt gasreglage mercury

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trögt gasreglage mercury

Ligger här med rygg ont i sängen å funderar på om jag skall våga mig på att skruva isär mitt gas reglage. Det har varit trögt ifrån början å det tyckte jag först var bra när junior skall styra skutan. Men för vertikal fiske så är det ingen höjdare.

Någon som vet om det bara säger fjong när man öppnar det å så ligger det fjädrar å pryttlar över hela garaget?

Någon som har haft problem med ett mercury gas reglage å lyckats fixa det?

När man googlar så känns det som att man får skylla sig själv för att man skaffat mercury... Hittade dock ett tips om att lossa vajrarna för att utesluta dom.

Ingen fara att öppna reglaget. Det är 3 skruvar längst ned på insidan som skall skruvas bort och under locket hittar du reglage vajrarna. De sitter fast med halvrunda låsbrickor? som du kan peta bort med en skruvmejsel. När du har lossnat vajrarna så kan du kolla om dom kärvar. Även om vajrarna är felfria så är det tyvärr så att mercury reglage är rätt så trögt.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
      De säger inte fjong men bör öppnas och stängas med försiktihet ändå
      Nog vajern som kärvar
      Kollat friktionskruven till spaken ?
      Jupp fast jag kan inte påstå att jag känner någon skilland även om jag testat åt båda håll.

Kommentera

Ursprungligen postat av jompastompa Visa inlägg
        Ingen fara att öppna reglaget. Det är 3 skruvar längst ned på insidan som skall skruvas bort och under locket hittar du reglage vajrarna. De sitter fast med halvrunda låsbrickor? som du kan peta bort med en skruvmejsel. När du har lossnat vajrarna så kan du kolla om dom kärvar. Även om vajrarna är felfria så är det tyvärr så att mercury reglage är rätt så trögt.
        Skönt att höra då skall en data nörd våga sig på detta med. Vet du om vajrarna sitter lika enkelt fast i motorn? För man behöver väll lossa på båda ställena för att kunna känna om de är tröga. Om jag nu får i sär det så kanske man skall trycka i lite smörj. Funkar det med 5-56?

Det känns som att jag får lägga hela mina 100 kg för att kunna backa i annat än tomgång så det borde vara något mysko.

Kommentera

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
          Skönt att höra då skall en data nörd våga sig på detta med. Vet du om vajrarna sitter lika enkelt fast i motorn? För man behöver väll lossa på båda ställena för att kunna känna om de är tröga. Om jag nu får i sär det så kanske man skall trycka i lite smörj. Funkar det med 5-56?

Det känns som att jag får lägga hela mina 100 kg för att kunna backa i annat än tomgång så det borde vara något mysko.
          Så trögt skall det inte vara. Reglage-vajrarna sitter lika enkelt fast i motorn med någon sorts låsning beroende på hur gammal motorn är och det är inte svårt att ta loss dom med en tång eller skruvmejsel. Går vajrarna trögt så tror jag inte att det hjälper bara med smörjmedel.
          En sak till som du kan kolla är att vajrarna inte är ihop buntade eller ihop klämde nära reglaget. Dem måste kunna röra sig fria en liten bit ifrån reglaget, helst ett avstånd på 20cm eller mer.

Kommentera

Ursprungligen postat av jompastompa Visa inlägg
            Så trögt skall det inte vara. Reglage-vajrarna sitter lika enkelt fast i motorn med någon sorts låsning beroende på hur gammal motorn är och det är inte svårt att ta loss dom med en tång eller skruvmejsel. Går vajrarna trögt så tror jag inte att det hjälper bara med smörjmedel.
            En sak till som du kan kolla är att vajrarna inte är ihop buntade eller ihop klämde nära reglaget. Dem måste kunna röra sig fria en liten bit ifrån reglaget, helst ett avstånd på 20cm eller mer.
            Tack för infon å tipset!

Skall se om jag orkar röra på dököttet nu å då ut å kolla lite snabbt....

Kommentera

Rörde på dököttet igår men det skulle jag väntat med. I min glada iver så lossade jag inte bara locket för vajrarna utan också locket för själva reglaget. Med en jävla massa knott å mörker så fick jag ihop det igen men gasen slutade funka helt.

Började om nu idag å med lite blåst ute så nu var knotten borta i alla fall. Såg att skruven å själva tvingen eller vad det kan heta till friktions skruven var helt ur skruvad å satt konstigt. Rättade till det å satte ihop skiten.

Kontentan är nu att lägga i växlar fungerar bra. Å gasa när växel framåt är i fungerar super, var trögt innan. Men att gasa när backen är i är fortfarande trögt som satan. Fattar inte varför för det är så är ju samma gas vajer??

Gringo får bli barnpassning å en funderare på detta....

Kommentera

Kolla växelvajern. Min var en aning krokig i änden där den ska va rak och går in i hylsan, blev jävligt jobbigt att lägga in backen och allt strula.

Kommentera

Kanske dags att byta reglage vajrar. Är inga evighets produkter. Kan ju vara att en vajer tråd släppt i höljet. Eller börjat att rosta inuti höljet.
                  Eller helt enkelt fel längd på reglage hölje och vajrar från början.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe71 Visa inlägg
                    Kolla växelvajern. Min var en aning krokig i änden där den ska va rak och går in i hylsan, blev jävligt jobbigt att lägga in backen och allt strula.
                    Det är ju det som var gringo. Växla funkar utmärkt å gasa frammåt likaså. Men just gasa när backen är i är segt. Att lägga i backen är inga bekymmer.

Plockade isär allt igen för att se om jag kunde lära mig något nytt å drog ut på hemma sjön å allt lirade nu. Nästan så det blev för känsligt istället. Gjorde inget annorlunda mer än att jag kan ha snurrat vajern innan jag fäste in den förra gången. Men då borde ju inte gasen fungerat på framdrift heller är ju samma vajer.

Grymt mycket enklare att hitta tillbaka till ekona nu i alla fall när man kan stoppa med lite gas. Fick 4 gäddor på lite prickskytte.

Tack för hjälpen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus