Min motor som jag hittade liggade vid älven har skurit, den må ha varit gratis och mycket mekande men den höll i 2 månader iaf trots allt.
Hur som helst har jag lånat en Honda 2hk fyrtaktare av min far som bara har den stående.
Det som alltid slagit mig är detta oljespill med denna motor samt att den inte riktigt vill på full gas.
Samt att den låter ganska mycket vilket det inte finns nån anledning till.
Först rengjorde jag gasaren, samt pluggade slangen som går till luftfiltret med ett cigarettfilter.
Gick bättre och oljekladdandet är helt borta.
Men, den ska kunna driva hårdare är ju ändå 60kubik så jag skruvade ner hela motorn.
I kröken hittade jag 2 svetsfogar invändigt som krympte diametern rejält på det redan lilla avgasröret, så jag slipade bort dom med dremel.
Sen är det konstigt nog en liten "ljuddämpare" just under kröken med hål som blåser avgaser mot motorn, ca 5-6 hål.
Tätade igen dom med avgasklägg till ljuddämparlagning.
Slipade upp insugsplatta samt plattan under för att få lite jämnade övergångar.
Ställde in ventilspel som var en aning för stort, nu är båda på ca 0.10 max.
Ställde in tändstiftgap på 0.6 (var på nästan 1mm)
Öppnade huvudmunstycket till 0.75 från 0.65 med miniborrset.
NU går den BRA!
Och den är väldigt tyst!
Känns som en 3-4hk motor och betydligt mer vrid och tomgången är helt perfekt.
Startar på första rycket samt svarar på gas direkt, mycket lättare att trolla med.
Har inte märkt någon ökad soppaförbrukning konstigt nog.
Det var min lilla guide till att få en motor att gå som det är tänkt. (o lite extra)
Jag skulle vilja släppa på kopplingsfjädern lite eller schimsa för att få den att greppa ännu tidigare men det kan va svårt o få bra.
Hur som helst har jag lånat en Honda 2hk fyrtaktare av min far som bara har den stående.
Det som alltid slagit mig är detta oljespill med denna motor samt att den inte riktigt vill på full gas.
Samt att den låter ganska mycket vilket det inte finns nån anledning till.
Först rengjorde jag gasaren, samt pluggade slangen som går till luftfiltret med ett cigarettfilter.
Gick bättre och oljekladdandet är helt borta.
Men, den ska kunna driva hårdare är ju ändå 60kubik så jag skruvade ner hela motorn.
I kröken hittade jag 2 svetsfogar invändigt som krympte diametern rejält på det redan lilla avgasröret, så jag slipade bort dom med dremel.
Sen är det konstigt nog en liten "ljuddämpare" just under kröken med hål som blåser avgaser mot motorn, ca 5-6 hål.
Tätade igen dom med avgasklägg till ljuddämparlagning.
Slipade upp insugsplatta samt plattan under för att få lite jämnade övergångar.
Ställde in ventilspel som var en aning för stort, nu är båda på ca 0.10 max.
Ställde in tändstiftgap på 0.6 (var på nästan 1mm)
Öppnade huvudmunstycket till 0.75 från 0.65 med miniborrset.
NU går den BRA!
Och den är väldigt tyst!
Känns som en 3-4hk motor och betydligt mer vrid och tomgången är helt perfekt.
Startar på första rycket samt svarar på gas direkt, mycket lättare att trolla med.
Har inte märkt någon ökad soppaförbrukning konstigt nog.
Det var min lilla guide till att få en motor att gå som det är tänkt. (o lite extra)
Jag skulle vilja släppa på kopplingsfjädern lite eller schimsa för att få den att greppa ännu tidigare men det kan va svårt o få bra.
Kommentera