Mercury 50hk 4-takt problem! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury 50hk 4-takt problem!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mercury 50hk 4-takt problem!

Har en Mercury 50hk -01 med förgasare som inte varit igång på drygt två år. Nu går den riktigt dåligt!
    Den startar ganska snällt med hjälp av gasreglaget. Varvar man ur den då så går den hyfsat men inte sådär vass som den brukar vara.
    Ingen stabil tomgång utan gasreglaget uppfällt.
    När man sen slår i en växel och gasar via den så accar den till lite grann för att sen böla/bluddra och trycker man fullt så dör den eller för att ibland böla vidare.
    Tittar man sen på stiften så är cylinder 1,2,3 väldigt vita på stiften och cyl 4 nästan svart/oljigt.

Det jag har gjort åt motorn innan uppstart:
    Bytt motorolja, växellådsolja, pumphus/impeller, nya stift, tömt ur och bytt soppa i tanken, tömt ur soppa ur flottörkoppen via skruv på samtliga förgasare, ny bensinslang, pump och kontakt.

Så nu behöver jag hjälp med felet? Vad kan det vara och vart börjar man??
    Byta tändkabel till 4ans cyl eller hela tändmodulen där 4cyl och en till går in? Eller kan det vara nått med soppan ändå? Behöver ventilerna ställas in?

Snälla behöver verkligen hjälp och tips av er fiskebröder då jag just nu är så less så jag snart skiter i detta...
    www.teamwengrud.se

om stiftet är svart tyder det på att den får på tok för mycket bränsle, hur har motorn förvarats?
    kan vara så enkelt att flottören i förgasaren har hängt sig, har den elchoke, om så, går den tillbaka?
    -testa knacka lite på flottörhusen med en mejsel till att börja med.

Kommentera

Är inte den motorn som har 4 förgasare ? I vilket fall så låter det lite förgasarfel, 3 cyl som får för lite/mager blandning och 1 cyl som flödar. Det är vanligt att det bildas kondens samt att lite/lite vatten ofta finns i båtmotorers bränslesystem. Har motorn lagrats en tid så kan bara några droppar i förgasaren bilda ärg (silvergrått alu-pulver) som täpper till vissa kanaler och spökar med flottörnivån mm.

Jag skulle börja med en förgasargenomgång, i alla fall öppna samtliga flottörhus och blåsa rent. Troligtvis bör du kunna se där om det har förekommit vatten vilket kan ge misstanke om mer ärg i kanaler mm.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Låter som om något munstycke eller dylikt "tjockat" igen utav gammal bensin, blås rent samtliga förgasare och testa igen.

PGA den dåliga kvaliten som är i dagens bensin så bör man tömma förgasarna inför varje vinterförvaring.

Kommentera

Underbara människor som engagerar sig! :-) Yes den har fyra förgasare.
          Ja efter Nitos inlägg så fick jag lite inspiration igen och gick jag ut i morse och kikade vidare.
          Skruvade bla ur skruven i botten på förgasarna igen. Just precis så var det en massa ärg på skruvarna precis som ni säger... Var nå hål, typ kanaler i dom skruvarna, så två av dom fyra var igengeggade, 3an och 4an. Skruvade tillbaka och vips så hade jag tomgång!! Lycka!
          Så då drog jag iväg ut på älven för en test igen, den går kanon på tomgången nu men så fort man ger gas så bölar den och dör av. Var riktigt less igen tills jag kikade in här och ser vad ni tipsar om vilket låter jäkligt vettigt helst efter mitt fynd tidigare idag med just ärg...
          Jag tror som er nu att det blir till att plocka bort förgasarna och gå igenom varenda skruv, munstycke, kanal osv. Ser jäkligt omständigt ut att ta bort förgasarna inte som på en gammal Zundapp precis. Men nu fick jag nytt hopp igen och det känns kanon! Tyvärr blir det inte förrens om en vecka då jag sticker till Smögen nu.

Jag är sjukt tacksam för erat engagemang och håller tummarna för att det blir löst nu!

ps. Ingen som vet vart en 50hk är strypt någonstans? Då 40,50,60hk har alla samma data förutom hk skillanden? Är väl inget i förgasarna va? Isåfall byter jag strypningen direkt.
          www.teamwengrud.se

Kommentera

Ingen aning hur dom stryper effekten mellan motorstorlekarna, kanske är så enkelt som reed-ventilerna alternativt nån plugg i insuget där föggen sitter.

Att den bölar och dör tyder på att acc-munstycket inte ger nått, stopp/ärg till 99% Har du tur och motorn går att använda som den är nu så kan det lösa sig genom att köra en tank med bränsle tillsatts cleaner. Men det absolut bästa är att öppna förgasarna och göra rent ordentligt
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nu har jag plockat loss förgasarna. 4:ans fögasare som sitter längst ned var totalt igenguckad men skit. Var till och med flagor i flottörkoppen. Munstycket var totalt igensatt. Gjorde rent med bla hålrumstandborste som passade perfekt i munstycket. ett litet tips till andra som ska göra rent, finns på Apoteket i olika färger efter storlek.
              Var faktiskt en ganska rejäl operation men tar man det metodiskt och lungt så fixar dom flesta detta.

Jo jag hittade faktiskt strypningen!! ;-)
              Så nu lurar jag på att beställa lite prylar till en 60hk och se vad som händer. Man får väl ta bort/ersätta strypningen och sen byta munstyckena i förgasarna så dom lirar när strypningen är borta. Sen får man väl se hur det blir!?

Tack till alla er som hjälpt mig! Är grymt tacksam för alla tips.

Skit fiske!
              www.teamwengrud.se

Kommentera

Låt nu helst motorn vara. Var glad om du nu får den att fungera. Strypningen är inte alls så enkelt att åtgärda som många tror.
                Att själv mixtra och ändra kan ge dubbelt problem mot vad du har haft.
                Kan vara tändning, annan kam och även annorlunda förgasar bestyckning.
                Är inget för en lekman att laborera med.
                Skillnad om du vet exakt vad som gör motorn 10 hästar starkare.
                Även om du vet vilka prylar som ska bytas. Kostar det oftast mer än det smakar. Plus att du även behöver special verktyg för att inte skada motorn.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Har varit ute på en provtur nu. Motorn går perfekt! Grymt skönt...
                  Ja Elanen du har en poäng där och jag njuter av situationen MEN få se hur jag gör i framtiden...

Ha det toppen alla! :-)
                  www.teamwengrud.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 867 visningar
                  0 gillar