2 hk 4-takt, kraft? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2 hk 4-takt, kraft?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 2 hk 4-takt, kraft?

Hej!

Har fått span på en 2 hk 4-takt som jag tänkte ha som backup motor till min Crecsent 434. Har elmotor också men om huvudmotor lägger av/inte startar när vi kört slut på elmotorn så blir det inte roligt.

Undrar därför hur mycket kraft där är i en 2 hk 4-takt jämfört med tex en elmotor på 40 lbs? Inga ingenjörsberäkningar behövs men ungefär. Är de likvärdiga eller är bensinaren dubbelt så stark?

Hade egentligen planer på en 4 hk men har hittat en 2 hk till hyfasat pris.

Den räcker ju till o driva fram båten,men fort kommer de inte gå. Personligen hade jag kört åror.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Om en 40 lbs drar ungefär 55 Amp 12 volt så blir det 55 x 12 = 660 W En hästkraft vet du ju själv vad det motsvarar i watt, utelämnar min ingenjörsangivelse på begäran. Alltså bensinaren är ett antal ggr starkare

Men kan tillägga att även om man tar en elmotor som i watt motsvarar exakt vad en bensinare ger i hk så finner jag en bensinmotor vara rappare och betydligt rå-starkare, kanske borde säga bättre vridmoment för att försöka framstå som en ingenjör, OBS! detta är ingen sanning, bara en känsla jag har.
      Senast ändrad av Exxet; 2012-07-10, 21:45.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ska Du ha någion nytta av den så är 4 hk minimum på den båten om Du vill komma hem inom rimlig tid även i motvind.

Kommentera

Naturligtvis har jag åror med men jag hoppas innerligt att jag aldrig kommer behöva använda dem.

Exxet, hahaha...menade egentligen bara att det inte var så exakt. Men den omräkning du anger klarar jag. Tack för hjälpen.

Rospigg, efter att ha läst på lite extra på olika forum igår håller jag nog med dig om att det är lämpligast med en 4 hk. Har ju lite fördel av att de normalt har växel tex...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
            Naturligtvis har jag åror med men jag hoppas innerligt att jag aldrig kommer behöva använda dem.

Exxet, hahaha...menade egentligen bara att det inte var så exakt. Men den omräkning du anger klarar jag. Tack för hjälpen.

Rospigg, efter att ha läst på lite extra på olika forum igår håller jag nog med dig om att det är lämpligast med en 4 hk. Har ju lite fördel av att de normalt har växel tex...
            Ingen fara, kul att du skrattar, ville spetsa till mitt svar lite, men jag förstår din fråga har själv funderat en del kring detta och även diskuterat frågan i gamla trådar hur man bäst beräknar och jämför elare och bensin. Det där med watt och hk tycker jag är en haltande jämförelse även om ska stämma teoretiskt i utvecklad effekt

Sen 2 eller 4 hk är ju allt beroende på vilka krav man har, är det enbart nödmotor så är man glad det går framåt den dagen behov uppstår, tiden är nog mindre viktig en sådan gång. Sen är det lättare att ha bensin för 10 tim gång än batteri för detsamma.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Om en 40 lbs drar ungefär 55 Amp 12 volt så blir det 55 x 12 = 660 W En hästkraft vet du ju själv vad det motsvarar i watt, utelämnar min ingenjörsangivelse på begäran. Alltså bensinaren är ett antal ggr starkare

Men kan tillägga att även om man tar en elmotor som i watt motsvarar exakt vad en bensinare ger i hk så finner jag en bensinmotor vara rappare och betydligt rå-starkare, kanske borde säga bättre vridmoment för att försöka framstå som en ingenjör, OBS! detta är ingen sanning, bara en känsla jag har.
              Fast visst har en elmotor med lika effekt avsevärt högre vridmoment än en bensinmotor?
              Inte bara maxmoment utan hela registret, från 0 rpm
              Regel nr1:
              Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
                Fast visst har en elmotor med lika effekt avsevärt högre vridmoment än en bensinmotor?
                Inte bara maxmoment utan hela registret, från 0 rpm
                Håller med dig till viss del, vid lågt varvtal har bensinmotorn nästan inget moment medans elmotorn har väl samma vridmoment över hela registret, från tom. noll till fullt varv ? ? ? Här behövs en elektriker med elmotorer som specialitet.

Men vilken som har störst topp är jag osäker på, även om jag är benägen att hålla med dig. Jag bara refererade till min erfarenhet då en simpel 1-hk gammal tvåtaktare känns starkare. Som sagt jag har diskuterat detta i andra trådar med kunniga personer utan att komma till någon slutlig sanning annat än att det kan va den ynkliga proppen på elmotorerna som lurar en.

Kommentera

Ställde den frågan till en bekant som var elektriker/ingenjör och jobbade på SJ hela sin karriär, han berättade att de diesel/elektriska loken som används ju körs på el och diseln enbart genererar elen via en maffig generator och enligt honom så har en elmotor en verkningsgrad på över 90% medans dieseln och andra förbränningsmotorer har en verkningsgrad på ca 40%.

Så för att få samma dragkraft som med elmotorn så måste man ha en diesel på minst det dubbla i Hk räknat och det är inte praktiskt med tanke på hur mycket bränsle en sådan bränner per timme eller mil.
                  Men kruxet är att vi pratar om och jämför 12V elmotorer som körs på batterier på 70-150Ah mot förbränningsmotorer, alla som haft nöjet att testa en 24V elmotor vet att det är en helt annan sak och lokens motorer går om jag minns rätt på 16.000V så det blir som att jämföra äpplen och päron det är helt olika system som inte kan jämföras på ett ärligt sätt.

Kommentera

En 40lbs elmotor motsvarar ca 0,9hk teoretiskt.
                    Elmotorn borde vara starkare då jag antar att man mäter effekten på bensinmotorerna, inte på propellern.
                    Medan verkningsgraden i elmotorn är mycket högre. Och propellern sitter direkt på utgående axel,
                    Regel nr1:
                    Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58