Glapp i MinnKotan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glapp i MinnKotan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Glapp i MinnKotan?

Har haft en MinnKota Endura 40 i några år (kanske 4 år). Sparsamt använd, kanske 10-15 ggr per år. Har tills i helgen fungerat klockrent.

I helgen så gick den bra på 1:an och 2:an men när jag lade i trean växlade den upp till max och ner igen...upp igen och ner igen...la jag i 4:an och 5:an gick den inte fullt...kanske på 3:an. Det blev lite ryckigt och spontant kändes det som glappkontakt.

Skulle det kunna vara batteriet som börjar ge sig, någon som känner igen symtomen? Batteriet är lika gammalt (Tuder Nautica 75 eller 80 Ah). Fast det var nyladdat någon dag innan och problemet började direkt vid start.

Om det är glappkontakt var börjar felsökningen då?

Skall man göra någon service på elmotorerna annat än att torka/skölja efter fisketurerna. (Jag vet att jag borde kolla bruksanvisningen men jag tänkte jag kan ju fråga...men huvudfrågan är ovanstående).

Jag hade precis samma problem med min Minn Kota 30 förra säsongen. Fattade ingenting och trodde först att den var "rökt". Men när jag avslutade fisket den dagen såg jag att sladden till pluspolen, vid anslutningen till snabbfästet, nästan hade gått av. Knipsade av och kopplade om, och voilá - problemet var borta. Kanske du har samma problem, kolla sladdarna.

Skitfiske / Mattias
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Respektera gällande fiskeregler
    -Ha kul!

Kommentera

Tack för tipset. Skall absolut undersökas. Passar dessutom bra just nu då jag skall förlänga kablarna ca 1-1,5 m.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
      14 svar
      1 881 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Karlmagnus  
      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58