Hur många växlingar pallar motorn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många växlingar pallar motorn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur många växlingar pallar motorn?

Dum fråga, jag vet. Men det jag ställer den ändå för att få ett hum om det iallafall.
    Jag kör mycket prickskytte med min utombordare, Mercury 2-takt 2006 30hk. Och under en fiskedag blir det ju ofta en vansinnig mängd växlingar framåt och bakåt under positionering för att pricka gös. Vet inte hur många riktigt men det är väldigt många.
    Och självklart mår motorn inte helt bra av detta.

Men frågan är: hur mycket klarar motorn? Livslängden på växelhus, antal växlingar? Hur hårt slits det vid detta fiske egentligen? Och vad kostar det att byta delar vid haveri orsakat av att ha "växlat sönder" motorn?
    Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Och självklart mår motorn inte helt bra av detta.
    Vad får du detta från, vad i ligger det självklara ? varför gör du denna tolkning ? Visst blir det en plötslig materialpåkänning när växeln går i men jag gissar att denna är så försvinnande liten så vi pratar om nästan oändligt antal växlingar. Kraften N/mm2 ligger antagligen på en otroligt låg nivå i drev och axel. Slitage blir det inte heller fråga om så länge du har olja i vxl-huset, smörjfilmen tar upp kraften och utesluter mekanisk kontakt och slitage.

På tok för hög tomgång får det dock att smälla ordentligt i mekaniken, ställ in en så låg tomgång som möjligt.

Tänker du växla sönder din motor så lycka till, sätter en tusing på att du inte lyckas dom närmsta 30 åren.
    Senast ändrad av Exxet; 2012-07-08, 09:57.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Vad får du detta från, vad i ligger det självklara ? varför gör du denna tolkning ? Visst blir det en plötslig materialpåkänning när växeln går i men jag gissar att denna är så försvinnande liten så vi pratar om nästan oändligt antal växlingar. Kraften N/mm2 ligger antagligen på en otroligt låg nivå i drev och axel. Slitage blir det inte heller fråga om så länge du har olja i vxl-huset, smörjfilmen tar upp kraften och utesluter mekanisk kontakt och slitage.

På tok för hög tomgång får det dock att smälla ordentligt i mekaniken, ställ in en så låg tomgång som möjligt.

Tänker du växla sönder din motor så lycka till, sätter en tusing på att du inte lyckas dom närmsta 30 åren.
      Det låter väldigt bra tycker jag, tack för svaret!
      Anledningen att jag menar att motorn inte mår bra av det är att det är rörliga delar som slits mot varandra och därmed har en begränsad livslängd, fysikens lagar helt enkelt. Och om jag växlar 300 gånger per fiskedag jämfört med kanske mer normala 30 gånger per dag så borde växelhusets delar som påfrestas och slits mot varandra under växling hålla en tiondel så lång tid som annars. Och det är ju ingen evighetsmekanik vi talar om så någonstans någon gång pajar grejerna.

Men jag var ute efter att få veta om det ökade slitaget har någon praktisk betydelse och utefter ditt svar så verkar det inte ha det. Och det var precis det jag undrade, så tack för svaret, det har fått mig klart lugnare så jag vågar fortsätta köra på med samma sorts fiske med denna motor!

Kommentera

Håller med Exxet Du lär itne kunna växla sönder Din motor, men för Din användning och fiskesätt så är det obegripligt att Du inte skaffar en elmotor för Din 2 Taktare gillar inte att ligga på tomgång hela dagar för Du stänger väl inte av och startar den mellan varje växling?!

De tusenlappar en frontmonterad elmotor kostar är värd varenda krona för Ditt fiske och Du förflyttar dig ljudlöst så Du slipper skrämma bort storgösen med en brummande 2 Taktare.

My 2 Cent

Kommentera

Håller med Rospigg om att en elmotor borde vara drömmen för detta småjusterande, Inte för att spara på växlingarna utan allt det andra, enkelheten, tysnaden, bensinen oljudet mm mm.

Ska försöka förklara vad jag dolde i mitt förra svar. Du har lite rätt i ditt resonemang om slitage 30x eller 300 osv. Men samtidigt spelar inte detta någon roll. Om vi utgår från att dreven och växelmekanismen likt ett lager går i oljebad och därmed aldrig kommer att få mekanisk kontakt mellan metallytorna så har du per automatik inget slitage. Ett kullager har oändlig livslängd så länge det arbetar optimalt, kulor och kulbana vidrör aldrig varan utoan skiljs åt av en oljefilm och därmed är slitaget noll/inget. Det är först vid någon avvikelse (tappad smörjfilm) som skada uppstår. Jag utgår från att detta resonemang gäller även ditt växelhus och dom delar som man bör anta utsetts för mest belastning vid växling. Däremot så kan du nöta ut de stag och leder från växelföraren på motorn som leder ner till vxl-huset, men detta tror jag är ointressant i sammanhanget.

Det man skulle kunna befara är utmattning, en pryl som låt säga tål 100 kg men utsätts för en belastning på 20 kg men gör det upprepat kanske 1000 ggr om dagen (se IKEAS möbeltest) kommer till slut att gå sönder. Detta är då utmattningsbrott, vilket skiljer sig från brott där materialets brottgräns överskridits. Men jag skulle gissa att då pratar vi om så många belastningscykler så det är ointressant.

Som sagt en helt korrekt svar kan nog bara en konstruktör som beräknat och dimensionerat ditt växelhus göra. Endast den personen vet ju vilka antaganden och vilken belastning delarna är beräknade att tåla.

Men vi kan ju låta den samlade erfarenheten komma fram, om det finns någon här på FS som växlat sönder en motor?
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Håller med Exxet Du lär itne kunna växla sönder Din motor, men för Din användning och fiskesätt så är det obegripligt att Du inte skaffar en elmotor för Din 2 Taktare gillar inte att ligga på tomgång hela dagar för Du stänger väl inte av och startar den mellan varje växling?!

De tusenlappar en frontmonterad elmotor kostar är värd varenda krona för Ditt fiske och Du förflyttar dig ljudlöst så Du slipper skrämma bort storgösen med en brummande 2 Taktare.

My 2 Cent
            Jodå jag har elmotor, men till prickskytte i blåst funkar det inte. Det blir för klent att bromsa upp när man ligger i 3-4 knop och ska backa snabbt i motvind för att inte komma ur kurs och hitta ekot man ska skjuta på igen. Det funkar i vindstilla eller lite vind men inte i hårdare vind tyvärr om man inte kör väldigt långsamt, men det gör jag inte för det är långt mellan storgösarna. Frontmonterad går inte alls för dom backar inte rakt.

Kommentera

nej frontmonterat som Rospigg föreslår är skit vid rent prickskytte,tar för lång tid att "få i backen" så att säga....
              och enda sättet att få en elmotor att fungera i blåst vid detta fiske är att söka fisken mot vinden,då får man hjälp av vinden att stoppa båten....för övrigt vet jag inte om jag någonsin hört om någon som växlat sönder sin båtmotor...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag är ingen expert, men visst måste växelhuset slitas med åren?
                Tycker frågan är helt befogad och nåt jag själv funderat på, lägger nämligen ur växeln ofta vid trolling

Hade nyligt en Yamaha F50 med helt nytt växelhus, och den växlade supersmooth i jämförelse med en annan Honda 40 jag hade tidigare.

Kommentera

Mindre motorer med lätta proppar i aluminium brukar inte drabbas av detta problem i första taget.
                  Större snurror >100 hk med tunga stålproppar har dock haft några fall av haverier i växelhusen varvid man misstänkt att det berott på högfrekvent växlande. Motorerna har då suttit på båtar som använts kommersiellt vid guidefiske mm. Man ska dock minnas att tex. en grundkänning med en alu-propp normalt ger en deformation i proppen men vanligtvis inte skadar drivdelarna inne i rigg och motor. Motsatsen gäller dock för en stålpropp då den inte viker sig i första taget. Så vad som skett innan haverierna vet nog bara den som kört. Fiska på !!

Kommentera

Själva utväxlingen håller säkert för frekvent växlande, men länkaget i riggröret, håller det justeringen ? Det måste ju vara rätt justerat för att kunna växla smidigt utan kraschljud eller växlar som hoppar av.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58