Har en gammal Nissan utombordsmotor(5hk) som jag inte får någon gnista till.Kopplade bort dödaren så det är inte den.Tändspole+tändkabel+tändhatt verkar inte gå att ta isär.(De verkar limmade eller ihopgjutna)Tänkte att man skulle kunna ta vilken tändspole som helst och bara testa.Eftersom jag inte får bort kabel+tändhatt från spolen så kan jag inte bara byta dessa.Jag kan inte hitta någonstans var jag kan köpa en ny tändspole.Lösa kablar och tändhattar finns lite överallt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kan man använda annan tändspole än org?
Collapse
X
-
beror på hur gammal motorn är, om den är ganska gammal brukar det passa om du går runt på stan och rycker loss från moppepöjkarnas moppar, ibland kan det hända att man måste modifiera spolen för att kablarna ska passa. Med nyare motorer än 80-tal vet jag ej. Är bara 14 år så har inte hunnit renovera fler än 5st 4hk veteran båtmotorer och många moppar. Men det finns en kil inne i svänghjulet som kan ha gått av, finns också en spole där inne som kan krångla. men följ alla sladdar noggrant och se så jord sladdarna sitter ordentligt fastskruvade på ställena där den jordar.Du kan även pröva bygga hemmagjorda kablar och tåndhatt bara tillfälligt för att pröva sedan kan du köpa en bra tändhatt om det råkar vara det felet. Men som sagt borde passa med annan tändspole
-
Fram till tändspolen finns ström men inte ur tändhatten.Alltså måste felet vara tändspole-tändkabel-tändhatt.men allt sitter som jag nämnde ihop och jag kan ej dela på dessa.Hittar inte delen på internet så jag tänkte om jag kunde använda någon form av tändspole dit jag själv kan montera kabel+tändhatt. Men hur noga är det med tändspolar? Finns det någon universal eller måste det vara exakt rätt? Gissar att motorn är ca 20år.
Kommentera
-
Universal finns de väl inte men eftersom detta endast är en 5hk och 5hk brukar vara 50-60cc så alltså är det som en trimmad moped, så tändspolarna brukar passa från mopeder ( iaf har det passat på mina) de ser annorlunda ut men fästena brukar vara lika att skruva fast i. Begagnade moped tändspolar kan du hitta för ca 50kr av någon moppepojke eller om du har tur gratis. Dock se till att det är en tändspole från gammlare moped så du inte kommer över en strypt jävel. Men som sagt är bara 14 år så om du hittar någon mera kunnig ska du nog lyssna mer på han
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 875 visningar
0 gillar
|