Sprillans ny båt och motor varvar ej - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sprillans ny båt och motor varvar ej

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sprillans ny båt och motor varvar ej

Nu till midsommar kom äntligen nya båten i sjön - en Micore 500 + Honda BF50 hk (fyrtakt). Och omgående så uppstår problemen...nämligen att den vägrar göra mer än 3000 varv! Uppskattningsvis ett par knop och långt ifrån dom 35 som det ska ge.

Tips och trix som kan rädda en midsommar mottages tacksamt

Jag är ingen expert på honda och det här låter förmodligen helt idiotiskt men kan det vara någon form av inkörningsspärr? Alla nya maskiner har ju en inkörningsfas då man bara får belasta motorn begränsat, typ max 3000 varv dom första timmarna? I så fall borde du kunna läsa om det i inkörningsinstruktionerna... Jag har aldrig hört talas om någon sådan spärr så förmodligen är det något helt annat.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
      Jag är ingen expert på honda och det här låter förmodligen helt idiotiskt men kan det vara någon form av inkörningsspärr? Alla nya maskiner har ju en inkörningsfas då man bara får belasta motorn begränsat, typ max 3000 varv dom första timmarna? I så fall borde du kunna läsa om det i inkörningsinstruktionerna... Jag har aldrig hört talas om någon sådan spärr så förmodligen är det något helt annat.
      Aa vi tänkte det också men står inget om någon spärr i manualen

Kommentera

35 var nog lite säljsnack men kommer ändå bara användas till trolling och div. lek
        Den startar på en halv femöring men den går lite ojämt, pendlar -+ 200 varv ibland.

Bränsleblåsan på slangen som man pumpar innan start blir dock aldrig hård! Hittar inga läckage eller liknande och motorn hoppar ju igång direkt men kanske ändå kan vara nåt där?

Kommentera

En vild gissning bara. Kan det vara så att någon säkring löst ut och att motorn går på "limp home" om den vägra går upp i varv. Det är en inställning som gör att det gå bara på strax över tomgång tills problemet är åtgärdat.

Som sagt, en gissning bara.

Kommentera

alla nya motorer oavsett typ går vanligtvis hurkigt när dom är fjongnya, min tohatsu 20 gick ganska hårt till en början, men efter typ 5h. så började den släppa och nu efter ca. 10h går den som en symnaskin.
            om snurran är ny försök INTE maxa den det första du gör, ge den en bra inkörning för det har otroligt stor betydelse senare i livet

Kommentera

ang. spärr så vet jag inte hur Honda gör, men vet att bla Ski-doo skotrar (BRP, dvs Evinrude etc.) har en inbyggd spärr med timräknare som gör att motorn vägrar släppa på innan viss tid gått-.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
                En vild gissning bara. Kan det vara så att någon säkring löst ut och att motorn går på "limp home" om den vägra går upp i varv. Det är en inställning som gör att det gå bara på strax över tomgång tills problemet är åtgärdat.

Som sagt, en gissning bara.
                Det låter i alla fall mer troligt än min ide, limp home finns ju på bilar så verför inte båtar...
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Varför hålla på meka å felsöka själv på en ny båt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                    Varför hålla på meka å felsöka själv på en ny båt?
                    Precis. Kontakta försäljaren istället för gissa. Om där är ett fel på motorn bör du inte köra den. Då kanske du inte får det på garantin.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58