Motorn tryckte ur sig fett/olja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorn tryckte ur sig fett/olja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorn tryckte ur sig fett/olja?

Har en mercury, 2-takt utan separat oljeblandning som helt plötsligt tryckte ur sig något konstigt. Upptäckte det när jag stannade av en stund efter någon timmes trollingkörning. Det kom ut fettliknande klägg, ganska ljust, både genom själva propelleraxeln och ut ur hålen på riggen där kylvattnet tas. Det pågick en liten stund och sen var det inget mer. Jag körde hem utan problem och tog sen ut ojan ur växelhuset, den var fin och utan vatten i. Tog loss propellern och la på nytt fett på axeln (som var helt torr).

Vad kan det ha varit? Tror inte på växelolja, men kanske propelleraxelfett. Men hur kom det in i kylsystemet? Eller kan det ha varit något annat?
    Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Jag har inte en aning vad det kan vara men de låter misstänkt likt det som hände mig i veckan.
    Här är tråden (bilder)
    http://www.fiskesnack.com/forum/show...kage-eller-vad

Kommentera

Men 100% säkerhet vattenblandad olja, den får den där typiskt gråaktiga färgen.., kanske nån packning/packbox som är otät..

Kommentera

förmodligen samma sak som i andra tråden denna vecka med samma symtom, det är en "gammal" tvåtaktare som gått på trollingsfart länge, då blir det en massa klägg av olja som inte förbränns och då ser det ut sådär

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
          förmodligen samma sak som i andra tråden denna vecka med samma symtom, det är en "gammal" tvåtaktare som gått på trollingsfart länge, då blir det en massa klägg av olja som inte förbränns och då ser det ut sådär
          Mycket troligt.., vattenskadad/vattenblandad olja är det i vart fall..,

Kommentera

Man kan ju komma ihåg att 20-25% av den oljeblandade bensinen i en äldre tvåtaktare bara går rätt igenom och ut med avgserna
            igen...inte så konstigt att det blir lite klet i kanalerna vid lägre varvtal...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              Man kan ju komma ihåg att 20-25% av den oljeblandade bensinen i en äldre tvåtaktare bara går rätt igenom och ut med avgserna
              igen...inte så konstigt att det blir lite klet i kanalerna vid lägre varvtal...
              Med dagens tvåtaktsolja kan man minska lite (1%) på inblandningen av olja i de äldre motorerna utan risk för problem.., å handen på hjärtat, visst brukar det bli liiite extra olja i bensinen, bara för att..
              Så den där minskningen med 1 %, lär väl mest bli så att rätt inblandning för en gångs skull används

Kommentera

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
                Men 100% säkerhet vattenblandad olja, den får den där typiskt gråaktiga färgen.., kanske nån packning/packbox som är otät..
                Men vilken packbox/tätning då? Det är ju inte separat oljeblandning utan blandar i tanken. Och växelhusoljan bytte jag när jag kom hem och den var helt felfri, inget vatten i den.
                Färgen var ljusbrun, inte grådassig.

Låter väl ganska troligt med oförbränd olja från bensinen men hur kommer den ut genom vattenintaget?

Kommentera

Ok, fattar inte om det är mest troligt att det är en trasig packning eller helt enkelt oförbränd olja? Det kan inte vara propelleraxelfett då? Axeln var helt snustorr och utan fett.

Finns det olja/fett på fler ställen i motorn som det kan vara? Vinkelväxel (eller vad det nu heter på utombordare, jag är inte så hemma på båtmotorer..)

Men till saken, jag har alltså satt nytt fett och jag har bytt olja.
                  Bör det vara riskfritt att köra med den?

Edit: motorn är en 30hk Mercury 2-takt förgasarmotor utan separat oljeblandning av årsmodell 2006, relativt få gångtimmar och i mycket bra skick.

Kommentera

Ursprungligen postat av jakobj Visa inlägg
                    Men vilken packbox/tätning då? Det är ju inte separat oljeblandning utan blandar i tanken. Och växelhusoljan bytte jag när jag kom hem och den var helt felfri, inget vatten i den.
                    Färgen var ljusbrun, inte grådassig.

Låter väl ganska troligt med oförbränd olja från bensinen men hur kommer den ut genom vattenintaget?
                    Det kunde ju ha funnit olja i nåt växelhus eller annat, så jag bara föreslog nåt som kunde få dig att börja tänka.., men visst är det högst sannolikt att det är olja från bensinen.

Det kanska bara ser ut som det kommer ut därifrån, men att det kommer från avgaserna som sen sugs in med vattnet.., men lite konstigt låter det, du får kolla om oljan finns nån annanstans eller om det mest bara är utanpå.
                    Ring å hör hos nån som servar båtmotorer, dom brukar ha koll på alla konstigheter som kan uppstå..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58