Archimedes Penta 40 Fishing, oljemängd och hur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Archimedes Penta 40 Fishing, oljemängd och hur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Archimedes Penta 40 Fishing, oljemängd och hur?

Hej på er!

Jag har en Archimedes Penta 40 (Tvåtakts-4HKR och luftkyld), årsmodell är jag osäker på, men gissningsvis från 70-talet.

Motorn har gått max 10-timmar, så den är som det heter i nyskick. Jag hade tänkt börja använda den nu till sommarens fisketurer, men innan dess vill jag byta olja i växellådan (heter det så?)
    Längst ner mot "växellådan" finns (vad jag förstår) en avtappningsplugg, pluggen/skruven sitter i höjd med propelleraxeln, och nu är frågan, är det där oljan tappas ur, och samtidigt används pluggen/skruven till påfyllnad av olja??

Om så är fallet, med vilken metod fylls oljan på? Och hur mycket olja går åt?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Mvh
    FUBAR

Normalt finns en till skruv lite längre upp.Lossa den och fyll nerifrån till det kommer olja ur det övre hålet.

Kommentera

Hej igen, och tack för snabbt svar.

Det finns förvisso ett par skruvar som ligger cirka 35-40 CM ovanför den skruv jag nämde i första frågan.
      Den ena av de två skruvarna sitter mitt på riggen, det är en infälld insex-skruv, den andra sitter på kanten av riggen, det är en vanlig spårskruv med utanpåliggande skalle.
      Det verkar otroligt att man ska fylla på så mycket olja att det kommer olja ut ur någon av dessa skruvar, då fylls i princip hela riggen med olja.

Men om det är som du säger, hur får man i olja från den nedersta skuven så att det rinner ut i någon av de översta skruvarna?
      Ska oljan sättas i tryck, annars kommer ju oljan att rinna ut ur påfyllningshålet, eller hur? Eller ska riggen tiltas?

Mvh
      FUBAR

Kommentera

Nu vet inte jag hur din motor ser ut.Men normalt går det till på följande sätt:Man öppnar den övre pluggen,därefter den nedre och tappar den gamla stinkande oljan.Motorn hänger lodrätt.Ta fram din nya tub och skruva av korken.Det finns något man kan kalla en pip där.För in den i det nedre hålet och tryck ut olja tills det rinner ur det övre hålet.Nu är det rätt nivå.Behåll tuben i sitt hål medans du skruvar tillbaka den övre pluggen.Nu tar du bort tuben och fibblar dit den nedre pluggen.Klart!

Kommentera

Hej igen!

Nu vet jag hur man gör, jag hittade en reparationshandbok på nätet, där kunde man läsa att men ska ha riggen i horisontalläge när man fyller på oljan i drevet, och man fyller i olja i avtappningshålet (samma som påfyllnadshålet) tills oljan i stort sett "pyser ur" ,mängden ska vara c:a 0.6L

FUBAR

Kommentera

Ok,där ser man,alltid lär man sig nå nytt!Halvjobbigt när luften skall ut ur samma hål som man fyller på i..?

Kommentera

Om man nu fyller oljan lite försiktigt tror jag inte att det kommer uppstå eventuella luftfickor, dessutom vet jag ju nu att det ska vara c:a 0.6L, och skulle det visa sig att mängden olja inte blir 0.6L, ja då får man väl helt enkelt låta motorn stå ett tag tills oljan runnit ner i eventuella luftfickor.
              Nu ska jag bara se till att få motorn till båten så jag kan prova den "live" om man säger så.

FUBAR

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 899 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus