Hej på er!
Jag har en Archimedes Penta 40 (Tvåtakts-4HKR och luftkyld), årsmodell är jag osäker på, men gissningsvis från 70-talet.
Motorn har gått max 10-timmar, så den är som det heter i nyskick. Jag hade tänkt börja använda den nu till sommarens fisketurer, men innan dess vill jag byta olja i växellådan (heter det så?)
Längst ner mot "växellådan" finns (vad jag förstår) en avtappningsplugg, pluggen/skruven sitter i höjd med propelleraxeln, och nu är frågan, är det där oljan tappas ur, och samtidigt används pluggen/skruven till påfyllnad av olja??
Om så är fallet, med vilken metod fylls oljan på? Och hur mycket olja går åt?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Mvh
FUBAR
Jag har en Archimedes Penta 40 (Tvåtakts-4HKR och luftkyld), årsmodell är jag osäker på, men gissningsvis från 70-talet.
Motorn har gått max 10-timmar, så den är som det heter i nyskick. Jag hade tänkt börja använda den nu till sommarens fisketurer, men innan dess vill jag byta olja i växellådan (heter det så?)
Längst ner mot "växellådan" finns (vad jag förstår) en avtappningsplugg, pluggen/skruven sitter i höjd med propelleraxeln, och nu är frågan, är det där oljan tappas ur, och samtidigt används pluggen/skruven till påfyllnad av olja??
Om så är fallet, med vilken metod fylls oljan på? Och hur mycket olja går åt?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Mvh
FUBAR
Kommentera