Honda 8 hp 4-takt bara dog?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Honda 8 hp 4-takt bara dog?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Honda 8 hp 4-takt bara dog?!

Hej
    Va ute på Vänern i måndags och trollade gädda, då världens jävla regnskur kom, och höll i sig, i 2 timmar tills jag åkte hem.
    Under dom här 2 timmarna körde jag min Honda 8 hp 4-takt, första gången för iår. Men efter ca 2 timmar då, så hör jag hur motorn börjar tystna, alltså den "fejdar ut" och tillslut dör. Försökte dra igång den några ggr men sket i det pga vädret å åkte hem på den stora motorn.

Vad kan vara fel?

* Motorolja bytt
    * Första turen för iår
    * Kan det kraftiga regnet orsakat detta?
    * Kräm i batteriet
    * Full tank

Tack
    MVH Micke
    Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
    Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
    [/FONT]

kan ju vara massor med orsaker, men börja med att kolla om den får soppa, det tror jag är en bra start.
    sedan är det en bra sak att byta bänslefilter och stift till varje säsong.
    Det kan vara så att du haft lite gammal soppa med i tanken och den har dragit till sig nåt mög under vintern och det kloggar igen filter och/eller förgasare

Kommentera

Hmm ja det var nog ett par liter kvar i tanken när jag tankade på nu. Fan det här med motorer är inte min grej. Men kan man få loss filter när båten ligger i vatten? Förstår att det säkert är lättare när allt står på trailer men..
      Kan motorn dö pga dåliga stift? Trodde bara att den inte gick å starta om så var fallet, men det kanske sotar igen även på en 4-taktare..?
      Soppa tror jag den hade, pumpblåsan eller va det kallas, va stenhård så..
      Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[/FONT]

Kommentera

Med tanke på att den fungerade från att det började regna och i två timmar....så kan man ju misstänka att det har med vattnet att göra;
        - Har vatten letat sig in under motorkåpan på något vis?

- Vatten kan ha tagit sig in i bensintanken (drabbade mig i våras)
        Pumpa ur ett par deciliter bensin i en glasburk så ser du om du har fått vatten i bensinen = hitta läckan och tanka på K-sprit eller byt ut bensinen.....men tänk på att det i så fall kan stå vattenblandad bensin kvar i förgasaren.
        När min motor började strula (pga vatten i bensinen) tappade den kraft, ville dö.....men med chokens hjälp gick det hålla liv i den.
        Hällde på K-sprit och problemet var löst (...och byte av tanklock!)

Kommentera

Testade starta motorn igår, startade klockrent. Lät den gå ca 5 min på tomgång, den gick som vanligt. Fattar ingenting... :/ men trycka i K-sprit gör ingen skada ändå eller? Trots att det inte skulle vara vatten i alltså..

[/FONT]

Kommentera

se till att bara ha kanske en liter i tanken och slå i typ en dec. T-dojja och kör upp allt på en gång och slå på färsk soppa sedan.
            den kan ev. gå lite konstigt och bete sig som att den inte får nog med soppa med sprit i soppan men det är inget bry sig om.
            det är onödigt låta det vara en massa sprit i soppan över tid, nu är din motor modern så det borde inte vara några problem, men det han under åren funnits detaljer i snurrorna som inte tålde alkohol alls.
            OT: -första generationen VRO på Johnson/evinrude hade en liten plastdetalj som inte tålde mängden alkohol som finns i amerikansk bensin och gjorde att många motorer havererade och detta gav VRO:n ett grundmurat dåligt rykte som lever och frodas än idag.
            Senast ändrad av Nito; 2012-06-07, 22:17.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 875 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus  
            Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58