Vilken av dom 6kablarna dödar motorn? (honda 40hk fyrtakt) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken av dom 6kablarna dödar motorn? (honda 40hk fyrtakt)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken av dom 6kablarna dödar motorn? (honda 40hk fyrtakt)

Tjo!

Då jag inte fått någon hjälp på dom olika båtforumen så tänkte jag prova lyckan här!

Då dom försökte stjäla båten i vintras har ju nu börjat fixa med sakerna dom lyckades förstöra. Bland annat så borrade dom sönder tändningslåset så har fått köpa ett universiallås. Har hittils fått båten att starta och allt sånt, däremot går det inte stänga av motorn. Även om man vrider av huvudströmbrytaren tuffar motorn vidare, som nödlösning går det dra ut choken så dödar den sig själv efter ett tag! Men vilken av kablarna ska kopplas till det nya låset för att få död på motorn när man vrider av nyckeln?

Vill inte testa mig fram då jag har fått för mig att det inte är så bra att skicka på ström bakåt om det finns nån elektronik som kan gå sönder.

Mvh

Vad finns det för olika kablar nu?

Kommentera

Ursprungligen postat av olol Visa inlägg
      Tjo!

Då jag inte fått någon hjälp på dom olika båtforumen så tänkte jag prova lyckan här!

Då dom försökte stjäla båten i vintras har ju nu börjat fixa med sakerna dom lyckades förstöra. Bland annat så borrade dom sönder tändningslåset så har fått köpa ett universiallås. Har hittils fått båten att starta och allt sånt, däremot går det inte stänga av motorn. Även om man vrider av huvudströmbrytaren tuffar motorn vidare, som nödlösning går det dra ut choken så dödar den sig själv efter ett tag! Men vilken av kablarna ska kopplas till det nya låset för att få död på motorn när man vrider av nyckeln?

Vill inte testa mig fram då jag har fått för mig att det inte är så bra att skicka på ström bakåt om det finns nån elektronik som kan gå sönder.

Mvh
      Hej Dennis Andersson;

Innan du själv börjar experimentera med elektroniken i din utombordare bör du skaffa en instruktionsbok till din Honda 40 hkr utombordare http://www.hondamarine.se/?id=762. Är du inte hjälpt med denna bok bör du kontakta närmaste Honda återförsäljare i Norrköping där du bor.

Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm

Kommentera

hade exakt samma problem på våran motor som montera med helt nytt reglage och universal tändning. Samma situation att motorn fortsätter att gå även när man vrider tillbaka tändningen. Vi satte dit en "dödarknapp" på panelen som vi kopplade dödarkabeln till. Så när du håller inne den så dör motorn helt enkelt.

Kommentera

Kollade lite på ett elschema till en Honda 30.
          Säger det med en gång....jag är ingen elektriker! Men kablarna svart/röd och svart går till dödmansgreppet/stoppet.
          Dessa kablar kan du koppla över en extra strömbrytare om du vill och därmed stänga av/på tändningen.
          Tittar man på schemat över reglageboxen ser det väldigt rörigt ut med kablar hit och dit från tändningslås, indikatorlampor och en startmotoromkopplare.
          Men kollar man på en motor med rorkult + elstart blir det genast lite enklare. Dessa verkar ha en knapp till startmotorn och sedan en knapp bredvid för att stänga av den. I praktiken blir det alltså som du nu har med tändningslåset att starta med + en extra knapp på dödarkabeln.
          Click image for larger version

Name:	IMAG0099.jpg
Views:	1
Size:	359,0 KB
ID:	1762898
          Med reglagebox.
          Click image for larger version

Name:	IMAG0100.jpg
Views:	1
Size:	915,5 KB
ID:	1762899
          Med rorkult + elstart.
          Lycka till med kopplandet!
          Mvh Micke

Kommentera

Svart och svart/röd dödar motorn. Ser ut som du behöver en liknande "knapp" som starten. Som sluter kretsen.

Vit/svart och svart/vit startar. Skulle gissa du hittar den svarta och svartröda bundlade nära starkablarna. eftersom det finns en del liknande kablar på andra ställen.

Så skulle jag iallafall dragit kablarna om jag designat konstruktionen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 875 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus  
            Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58