vilken front elmotor ska jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilken front elmotor ska jag välja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vilken front elmotor ska jag välja?

Har en liten buster xs (4,15x1,65) med en ny 15hk tohatsu rorkult på bak. Tagit bort styrpulpet för lite mer yta. Tänkte investera i en minn kota med i-pilot nu snart och funderar på villken styrka,rigglängd samt modell man ska satsa på.
    Båten väger ju ca 210kg med motor nu och är ju inte jätte höga fribord. Ska användas till gäddtrolling i insjö samt några resor varje år till kusten blekinge. Har även en minn kota bak som jag tänkt använda till lite pelagiskt vertikal fiske efter gös.
    Senast ändrad av mattias77; 2012-06-03, 15:38.

Endurance 40lb kanske? Har testat den på en båt med liknande dimensioner om än något tyngre och den går riktigt bra.

Kommentera

Jo har en sådan bak nu ibland men tänkte skaffa en front monterad minn kota med i-pilot undrar bara vilken jag ska satsa på. styka,modell, rigglängd m.m.

Kommentera

Finns en här på Köp/Sälj som säljer sin frontmonterade.

Kommentera

Jag har en Crescent 430 och köpte en Terrova 55 med Ipilot. Funkar kalasbra. Misstänker att du kommer att bli lika nöjd med den enklare Power Drive V2. Herre jösses vad mkt smidigare mitt fiske blivit. Dyrt? JAPP!!! Värt det? JAAAAPPPP!! Riggländ får du nog kolla med http://www.minnkotamotors.com
          Enligt dem så är min motor "överdimensionerad" för min båtlängd men jag tror det är till fördel om man tar i lite. Har dessutom monterat in 2st, 80AH gelbatterier så jag klarar mig ute på sjön, både för ett långt trollingpass samt gäddfiske utanför vassen.

Vänta inte för länge bara med att skaffa motorn, du kommer bara ångra dig att du inte gjorde det tidigare!!!!!

Kommentera

Riptide ST 55lb I-pilot 54" rigg.

Kommentera

Har en Terrova jag med...55:a...på en 430 naturligtvis helnöjd!! Lite "klumpigare" än Power Drive, men efter att ha testat en PDV2 är jag på det klara med att jag valde rätt trots prisskillnaden, upp och nedfällning går betydligt smidiqare med Terrovan fotkontrollen används dock sparsamt då fjärrkontrollen är lite smidigare...Dyrt? visst,det kostar att ligga på topp som man brukar säga och jag skulle inte vilja vara utan den nu när jag blivit bostskämd och vant mig trots att priset är i saftigaste laget, inte
              minst här i gamla Svedala...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för alla svar!, Lutar mest åt en PD med i-pilot 55 just nu men är sugen på en riptide ST så klart. Är nästan 95% i insjö så kanske jag klarar mej gott med en vanlig Power drive?. Letat efter 48" rigg som finns på riptide SP men inte sett någon i butik.
                Någon som vet om det finns kortare rigg än 54" på power drive?.

Kommentera

den skall finnas med 48" rigg...http://www.minnkotamotors.com/produc...erdrivev2.aspx

en till..... http://www.thedigitaloasis.com/Minn-...0_p_18360.html
                  Senast ändrad av byggarn; 2012-06-03, 22:19.
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Köp dock inte för kort rigg. Min köpte jag ifrån mybait.de å den har 137cm rigglängd. Var liye orolig att den var för lång, hade svårt att mäta då det var vinter å is när jag beställde. Nu har jag en för stor motor på akterspegeln som tynger ner extra å i sin tur höjer upp fören. Lägg då till batteriet samt bensindunk till bensinmotorn bak så lutar båten en del. Vilket gör att de extra cm behövs. Men än en gång vill jag påpeka hur nöjd jag är!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58