Slö motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slö motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
    Kan ju även vara i u-soffan i 432an
    För mer än 20 knop ska den göra , iaf över 26
    u-soffan var torr "bara" bak som var blöt

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      Beror lite på proppen också... Crescent uppger själva 25 knop med 30 kusar och 26 med 35hk i brochyren 1981...

men riv ur skummet nu... saknas en rejäl tråd om detta för tillfället....själv tror jag dock vattnet kommit dit på annat sätt än genom akterspegeln...
      får kolla proppen sen ska ta skummet först

Kommentera

Hej gott folk!
        Denna bild är på motorn tilltad i läge 2.
        Är medveten om att motorn har minst kubik i klassen men samtidigt blev den testvinnare i ngt test för ett par tre år sedan. Jag var inne på en yamaha men försäljaren mClick image for larger version

Name:	IMG_1370.jpg
Views:	1
Size:	383,7 KB
ID:	1762902enade att tohatsun var en minst lika bra motor och det känns ju surt att byta när den bara är ca en månad gammal. Isf blir det en 20hp men jag vill ju hellst inte ha pulpet Vad det gäller rigglängd så ska ju båten enligt tillverkaren ha lång, men vad vet jag detta är ju min första båt..

Kommentera

vad det gäller kubiken så har tohatsun 202cc och yamahn 212 så det är ju ingen jätteskillnad?

Kommentera

Click image for larger version

Name:	hiss.jpg
Views:	1
Size:	767,3 KB
ID:	1762914
            den är något lågt monterad kanske, går det hissa någon cm så gör det,
            linjen på bilden är Standardhiss ungefär
            edit: läste ditt inledande svar och det är tydligen 8cm, det är för mycket utan tvivel och du skriver att om du höjer mer än 3 cm. har du inget fästa motorskruvarna i, men frågan är då kan du skita i skruvarna och bulta fast motorn lite högre i akterspegeln??
            Edit2: hur har Linder tillverkat båten då det är möjligt att montera motorn så lågt?
            Senast ändrad av Nito; 2012-06-05, 00:54.

Kommentera

Uselt av Linder att inte kunna hissa motorn ordentligt. Man undrar vad dom tänker på när dom tillverkar sina båtar.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Upplysningsvis Min fiskeklubbs linder 400 sportsman gör 22 gps knop tom med 75 kg förare,motor är en Yamaha
                15 hk 4-takt

Kommentera

Lång rigg 20" är det standard ovs fabrikat?
                  Va ut och plåga ur båten i dag urlastad och vindstilla, fick upp den i 18 knop så det kanske inte är så tokigt..
                  Andreas

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
                    Hej gott folk!
                    Denna bild är på motorn tilltad i läge 2.
                    Är medveten om att motorn har minst kubik i klassen men samtidigt blev den testvinnare i ngt test för ett par tre år sedan. Jag var inne på en yamaha men försäljaren m[ATTACH=CONFIG]42162[/ATTACH]enade att tohatsun var en minst lika bra motor och det känns ju surt att byta när den bara är ca en månad gammal. Isf blir det en 20hp men jag vill ju hellst inte ha pulpet Vad det gäller rigglängd så ska ju båten enligt tillverkaren ha lång, men vad vet jag detta är ju min första båt..
                    Enligt bilden är motorn något lågt monterad men 8 cm har jag svårt att tro. Tilta ner motorn helt och sikta längs med kölen mot kavidationsplattan, de ska hälst ligga i samma nivå men någon cm lägre motormontage brukar inte märkas på bruksbåtar. Men vill du optimera maxfart och acelerationså är det finlir med både höjd ocg trimvinkel men då får du börja med att skaffa en kraftigare motor.

Kommentera

Håller med Nito och den bild med linje han visar ungefär så skulle jag monterat motorn, kanske nån cm högre.

Ang fart mellan olika motorer och cylindervolym så ska det inte skilja så mycket i tom båt, den högre volymen och vridmomentet kommer till fördel vid last och vid tung eller tungdriven båt, annars ska fart mm vara UNGEFÄR lika (förutsatt att montage höjd/vinkel och propeller är optimalt).

Men dina fartuppgifter säger noll så länge vi inte vet vilket varvtal du har, du kan ha för låg stigning (du åker på maxvarv) eller för hög stigning (får inte ut varv och tappar därmed fart). Är båten VÄLDIGT rapp i starten och nästan hoppar upp i plan har du för låg stigning, segar den upp i plan halvannan minut har du för hög stigning. Från stilla till att den planar kan man räkna med ca: 4-5 sek. Allt över det är för stor propp och tvärt om.

Eftersom du inte har varvmätare så kan du bara förlita dig på ditt motoröra och prova olika propellrar, oftast hör man när motorn går på maxvarv. Med låg stigning sker då maxvarv tidigt och snabbt sen kan man stega uppåt tills man hör att den inte vill varva ut ordentligt och backa en dim. i stigning.
                      Senast ändrad av Exxet; 2012-06-05, 20:58.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 875 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58