Reservdelar till E-thruster 55 och Johnson 15 hk. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reservdelar till E-thruster 55 och Johnson 15 hk.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Reservdelar till E-thruster 55 och Johnson 15 hk.

Hejsan, nu är det såhär att både min elmotor och min transportmotor är trasiga på olika vis, och jag tänkte höra vart man kan tänkas att köpa reservdelar till dessa..

På Johnson 15 hk så är det kugghjulet till dragstarten som är utsliten, så har ni tips på någon sida där man kan beställa såna delar så vore det kanon

På elmotorn vet jag inte exakt vad som är felet, men när jag var ute och puttrade runt på den lägsta nivån så började den plötsligt att ryka.. Så jag tog bort batteriet fort som satan och skruvade isär den för att kolla vad som hade hänt.. Och på kretskortet så är det lite sot, så jag tror att det har bränts upp någonting på detta..

Grejen är den att bara backen fungerar just nu, och även när kretskortet är bortplockat så går backen hur fint som helst. Så jag antar att kretskortet bara gör så att elmotorn går framåt, men inte bakåt verkar det konstigt nog som..

Så om någon kan ha en idé vad som behöver bytas alternativt hur den går att laga så vore det jättesnällt om ni kunde dela med er av detta..

Tack på förhand // En fiskesugen stackare.

Nu har jag i alla fall inhandlat en elmotor av en bekant, men det skulle fortfarande vara bra om någon kunde svara på vad som kan tänkas vara fel på min gamla, då jag kan använda denna som reserv ifall det blir krångel med min nya! Samt om någon vet vart man kan inhandla ett kugghjul till dragstarten på min johnson 15 hk så skulle detta också vara guld värt!

Tack på förhand // Patrik

Kommentera

http://www.marinshopen.se/ har det mesta och kan ta hem allt. Inte jättebilliga kanske..

http://epc.brp.com/ finns sprängskisser med artikelnummer för alla Johnson/evinrude sedan slutet på 60-talet.

Kommentera

Tack så mycket för svaret Var ute och kollade på elmotorn igen nyss och öppnade dosan uppe där "hastighetsreglerarpinnen" går in och såg då att det var massa sot på allting där inne också, så jag rengjorde allting och nu fungerar även första samt andra växeln framåt ibland, men någonting verkar fortfarande vara glappt då det bara fungerar ibland, samt att alla växlar framåt inte fungerar! Någon som har någon koll på vad som kan vara fel?

Kommentera

Angående elmotorn så kan det vara växelväljaren som e kass. har haft två elmotorer, både en fladen och en watersnake där jag varit tvungen att byta växelväljare på. dock har jag inte haft problem med kortis. Däremot så har både fladen och wiggler (som är agent för watersnake) skickat nya växelväljare till mig gratis trots att garanti tiden gått ut på båda motorerna.
          Kan ju vara värt att kolla i alla fall, och nemas problemas att byta själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerkjonas Visa inlägg
            Angående elmotorn så kan det vara växelväljaren som e kass. har haft två elmotorer, både en fladen och en watersnake där jag varit tvungen att byta växelväljare på. dock har jag inte haft problem med kortis. Däremot så har både fladen och wiggler (som är agent för watersnake) skickat nya växelväljare till mig gratis trots att garanti tiden gått ut på båda motorerna.
            Kan ju vara värt att kolla i alla fall, och nemas problemas att byta själv.

Okej, tack så mycket! Finns det något sätt att kolla om det är just växelväljaren som det är fel på?

Kommentera

Jag lägger in en liten bump här! Någon som kan svara på min fråga?

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamSkitmörten Visa inlägg
                Tack så mycket för svaret Var ute och kollade på elmotorn igen nyss och öppnade dosan uppe där "hastighetsreglerarpinnen" går in och såg då att det var massa sot på allting där inne också, så jag rengjorde allting och nu fungerar även första samt andra växeln framåt ibland, men någonting verkar fortfarande vara glappt då det bara fungerar ibland, samt att alla växlar framåt inte fungerar! Någon som har någon koll på vad som kan vara fel?

Med tanke på det du nämner, att den fungerar ibland och ibland inte så vågar jag nästan lova dig att det är växelväljaren. ta kontakt med den svenska agenten och beställ en ny växelväljare.

Kommentera

Det är växelväljaren som korstlutits pga att kopparn i blecken har smetats ut varvet runt... det hände på min E-thrust för ett par veckor sen. håller på o byter till en växelväljare från en Motorguide nu då det va den enda jag kunde få tag på.

JAG HAR EN FRÅGA ang. detta som kanske också kan hjälpa trådskaparen framöver, Hur ska jag koppla in den nya?? får den att gå framåt och bakåt men inte i 5 + 2 olika steg, förstår ärligt talat inte riktigt funktionen??? även om jag egentligen kan el.

Kommentera

hur fasen får man till 5 lägen av tre trådar??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58