Stöld av 4 takt motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stöld av 4 takt motor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stöld av 4 takt motor

Tänkte kolla en sak, är det värt att ha en försäkring på en 4takt motor från 2003. Köpt för cirka 6000 lätt begagnad. Hur mycket får man ut om en sådan t.ex blir stulen? (räknar med att en självrisk är 1000;:-)

hur brukar de sätta värdet på de?

vet att man måste ha godkänt lås och det är isåfdall tanken att ha såklart då. (men får man igent 4-5 tusen om den blir stulen eller hur funkar det?)

Hur tänker du nu?

Ingen försäkring = -6000kr + ev skador på båten.
    Med försäkring = -1000kr självrisk + ev värdeminskning (typ ingenting).

Har man har ett fint exemplar av något så dokumenterar man, ta bild på båt och motor. Det hjälper dig att övertyga handläggaren på FB-bolag.

Kommentera

Alla motorer under 15 hk tar man med sig hem om man vill ha grejerna kvar . En ny 5 hk kostar 1500 å beg marknaden är väldigt begränsad.

/Fredrik

Kommentera

Kolla din hemförsäkring.Har för mig att det går att lägga till båtförsäkring upp till ett visst värde för en liten summa.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
          En ny 5 hk kostar 1500

/Fredrik
          Vart köper man en ny 5 hk 4-takt för 1500 kronor? Och då antar jag att du inte menar skiten från Rusta.
          Tycker att vart man än kollar så ska de ta minst tusen kronor per hästkraft oavsett märke för 4-taktare.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
            Vart köper man en ny 5 hk 4-takt för 1500 kronor? Och då antar jag att du inte menar skiten från Rusta.
            Tycker att vart man än kollar så ska de ta minst tusen kronor per hästkraft oavsett märke för 4-taktare.
            Jag tror han missade en nolla

Kommentera

För en motor av den årsmodellen så räkna med minst 50% åldersavdrag på försäkringsvärdet som för Din då borde ligga på 6-7000 kr plus självrisken så får Du ut 2-3 tusen så är det nog max, det räcker iaf inte att köpa en ny likvärdig motor för så bäst är om Du kan få in den som tillägg på hemförsäkringen som nämnts.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                Kolla din hemförsäkring.Har för mig att det går att lägga till båtförsäkring upp till ett visst värde för en liten summa.
                i en del hemförsäkringar ingår en liten båt+ motor... brukar vara 4m båt och max 15hk motor
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

för att stjäla en liten billigare snurra måste man ha en del verktyg, inte så mycket så det är lätt för nybörjar snurretjuven.
                  dom är sällan fastbultade och ofta bara låsta med ett simpelt hänglås från antingen närmaste bensinmack eller Ö&B och dom är lätta så man kan lämna sin avställda Ford Sierra en bra bit ifrån för att undgå att bli upptäckt och det är bra då man är nybörjare.
                  Hänglåsen tar man med en stor skruvmejsel bara om det är av mack eller Ö&B modell, är det någon som varit förbi sin marinhandlare och köpt ett klass tre lås då tar jag med mig min batteridrivna rondell som jag köpt av kalle Kofot, den gör lite oljud, det gör den, men jag tar vilket klass ***-lås som helst på några sekunder ändå, alternativt kapar jag sjävla bulten om jag kommer åt eller om jag har lite tid kapar jag hela akterspegeln.
                  -finns det någon form av övervakning eller risk att bli i övligt påkommen låter jag den lilla skitmotorn vara ifred såvida inte soc.-bidraget uteblivit och Kalle som jag köpte min batteridrivna rondell av ska ha dryckjom.
                  dom flesta båtägare som har en hyfsat fin motor och båt därtill har ett bra lås då dom vet att jag kan komma med min lilla Rondell ffa. om båten är lite avsides förvarad eller om jag kan dra iväg med den enkelt.
                  (läs in lagom mycket ironi och humor i ovanstående)

Kommentera

Jag har precis försäkrat min båt och via hemförsäkringen kunde man lägga till "småbåt" som det hette för 170,- per år och 1 500,- i självrisk. En ren båtförsäkring kostade 300,- per år. Det är ju bara småpengar så det är lika bra att skaffa en försäkring.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 899 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42