lämplig mindre motor (3-6 hk) för transportbruk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lämplig mindre motor (3-6 hk) för transportbruk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lämplig mindre motor (3-6 hk) för transportbruk?

Köpte min första båt i vintras, en 14 fots plastbåt. Saga båtsman 14.
    Som motor har jag en 44 lbs watersnake som fungerar utmärkt, men jag skulle behöva en transportmotor, storlek 3-6 hk. Min budget är synnerligen begränsat, så det lär bli begagnat.
    Några förslag ?
    Lågfartsegenskaper och stabil tomgång spelar liten roll eftersom jag har elmotorn till trolling / finlir.
    Med båten följde en 12 hk penta, men den är något otymplig och alldeles för stark för båten, så jag tänkte försöka byta in / sälja den. Om nån har en aning om andrahandsvärdet på en sådan (bak fungerar ej, annars ok) hade det varat kul att veta.

Hade satsat på blocket, hittade själv en 4h mercery för 1500 som går kanon. Men efter vad jag läst här på FS så e de lite som att köpa grisen i säcken du kan ju kolla där vad likvärdiga motorer som din går på. Lycka till i jakten.

Kommentera

Hur gammal va motorn du köpte ? Finns ju en del på blocket, men jag har noll koll på vad som är bra.

Kommentera

Min var från 80talet, snubben jag köpte av var väldigt ärlig o tillmötesgående så då känns de ju tryggare o handla. Kolla runt här på FS efter vad som e bra o tänka på när man handlar begagnat. Själv kolla jag bara så att där inte var några synliga spricker på rigg o kåpa, så det såg ok ut under kåpa o att propellen var hel och provade starta den. Kan själv inte något om motorer, men med min budget så var det helt uteslutet med att köpa nytt så då återstod ju bara blocket, vist man kan ju kolla med återförsäljare av båtmotorer om de har begagnat o på de viset få lite mer garantier men priset stiger ju direkt.

Kommentera

Kolla med din lokala säljare om dom vill ta emot din gamla motor och få en mindre tex 5-6hk i inbyte! Kanske du även kan lägga till några hundra eller en tusing så du får en fin motor! Om du har ekonomi för det annars skulle du leta efter en begagnad 4taktare 4-5hk! Honda eller Yamaha har fina såna! Har en 4hk yamaha från -99 som går som en klocka! En sån får du nog för 3-5000kr idag! (du slipper blanda olja, bara fylla på med 95 men helst 98 bensin)

Kommentera

Blev en evinrude 3 hk lightwin, servat med nya brytare, spolar och impeller. Ska bli kul att testa, man ska nog inte räkna med några mirakel för 1300 spänn, bra att elmotor finns som backup.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 879 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus  
            Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58