Mariner 25Hp hur kan jag få ut ström från den? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mariner 25Hp hur kan jag få ut ström från den?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mariner 25Hp hur kan jag få ut ström från den?

Jag har en Mariner 25hp Marathon med snörstart och skulle vilja få till det så jag kan få ut ström för att ladda ekolodsbatteriet när man kör. Det kanske inte ger mycket men förlänger det bara lite så kan det kanske vara värt att göra.

Nån som har tips på hur man kan göra och vad man ska köpa och vart i så fall?
    Det är årsmodell 1993
    Model Number: MAR 7025261BB
    Ola

Snörstartade små motorer brukar inte ha någon laddning då de inte behöver det, och finns det ett eluttag på den så är det för direkttdrift av lanternor och fel ström för laddning av batteriet, detta har det skrivits om dussintals gånger här på FS om Du letar i de trådarna så finner Du alla svaren, men generrelt är det inte lönt att hålla på med detta då det ger för lite.

Vill Du ha extra laddning så köp en liten portabel solcell på någon av teknikfirmorna som är avsedd fär laddning av batterier ger ungefär lika lite men enkelt att ordna och billigare.

Kommentera

Nu tycker jag inte 25Hp är en liten motor i och för sig.
      Jag har förstått att jag behöver nån slags generator och nån slags likriktare men är det bara att gå till en båtshop och handla?
      Jag skulle behöva lite handfasta tips.

Men det där med solceller kanske kan vara en idé
      Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
        Nu tycker jag inte 25Hp är en liten motor i och för sig.
        Jag har förstått att jag behöver nån slags generator och nån slags likriktare men är det bara att gå till en båtshop och handla?
        Jag skulle behöva lite handfasta tips.

Men det där med solceller kanske kan vara en idé
        Allt är relativt men i min värld är allt under 40-50 hk litet och allt över 15-20 hk ska ha elstart och laddning samt tilt så jag slipper knäcka ryggen på att tippa upp motorn och slita i snöret vidvarje start och då är även laddningsproblemet löst.

Kruxet med Din motor är att den har snörstart och därför inte är förberedd för att ge laddström, det behövs ju inte när inget batteri behövs då startmotor saknas pga snörstarten.

Det är krångligt och dyrt att bygga om så Du får laddning och inte bara att gå in i affären och köpa och så funkar det Du mnåste bygga om motorn, det är inte Din motor värd, så vill Du ha laddning så sälj den och köp en motsvarande med elstart så får Du laddning på köpet och problemet är löst!

Kommentera

Åk till biltema och köp ett batteri på runt 20 ah så har du ström i två dagar.
          //C
          http://sportfisher.se

Kommentera

Det du behöver är en laddspole som skall sitta monterad under svänghjulet, och en likriktare. Dessa komponenter kan du köpa hos vilken Marinerverkstad som helst. T.ex www.marinshopen.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
              Jag har en Mariner 25hp Marathon med snörstart och skulle vilja få till det så jag kan få ut ström för att ladda ekolodsbatteriet när man kör. Det kanske inte ger mycket men förlänger det bara lite så kan det kanske vara värt att göra.

Nån som har tips på hur man kan göra och vad man ska köpa och vart i så fall?
              Det är årsmodell 1993
              Model Number: MAR 7025261BB
              Hej Ola Westin;

Du har flera alternativ som kan komplettera din 25 hkr 2-takts Mariner utombordare från år 1993:

1. Köp en mindre Yamaha 4-takts utombordare med elstart att placera Yamahan "Side-By-Side" på akterspegeln bredvid din 25 hkr Mariner. Yamaha-motorn har både elstart och inbyggd laddningsregulator. Från Yamahan får du dessutom ström till övrig elektronik ombord.

2. Tycker du att det blir för dyrt att köpa en liten Yamaha 4-taktare att ha som trollingmotor och elförsörjning ombord kan du köpa ett 80 Ah Tudor Nautica marinbatteri att ha ombord, ett batteri som du måste ladda hemma med en batteriladdare mellan varven.

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Tackar för tipsen.
                Jag är ju kalasnöjd med min 25hp och misstänker att om jag skulle gå över till 4-takt så blir det tyngre.
                Jag vill inte heller stoppa i ett stort batteri p.g.a. vikten.
                Det är en Linder 400 som jag har och den trailar jag hyffsat ofta och vill därför ha den så lätt som möjligt.

Jag har mitt HDS-8 med structurescan samt ett 24Ah batteri i en frysväska nu för att enkelt kunna bära med mig allt till båten. Jag tror det drar ca: 1A har för mig att jag mätte upp det.

Det batteriet är ju inget batteri anpassat för detta och de blir snabbt dåliga så efter några laddningar så så håller det ca: 8-10 timmar om jag har belysningen på 5-7 tror jag. Lite beroende på temperatur ute.

Jag mätte lite på motorn idag, och hade 34volt på den kabeln som går till dödarknappen, men jag misstänker att det inte finns nån ström att tillgå där även om jag hittar nån spänningsregulator så jag får klura på hur jag ska lösa mina problem.

Skovelhjul kanske?
                Ola

Kommentera

Bumpar denna tråden lite....

Jag har en Yamaha 30hp 2-takt -98 (elstart). Finns det innbyggd laddning i denna?
                  Isåfall hur vet jag det?

Har idag dragit allt till 1 batteri, elstart, elmotor, ekolod, länspump......
                  Hade varit bra om man kunde ha ett litet batteri till.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wehlin Visa inlägg
                    Bumpar denna tråden lite....

Jag har en Yamaha 30hp 2-takt -98 (elstart). Finns det innbyggd laddning i denna?
                    Isåfall hur vet jag det?

Har idag dragit allt till 1 batteri, elstart, elmotor, ekolod, länspump......
                    Hade varit bra om man kunde ha ett litet batteri till.
                    Den ska ha laddning, ingen generator som på en bil men iaf en svänghjulsmagnet som ger 10-15A på lite varv, tomgång ca hälften, men laddar till batteriet gör den.

Kolla detta med en voltmeter som Du sätter på batteriet med motorn igång då ska den visa runt 14,4V då vet Du att motorn laddar, däremot att koppla till ett batteri till så bör det vara ett batteri av samma storlek och typ för att funka bra, men det går att ladda till 2 st samtidigt.

Tänk på att om skicket på dem är olika så får det som är sämst (mest urladdat) ström först och sedan det andra!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 846 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52