Mercury 4hk 4-takt - Impeller och bränslefilter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury 4hk 4-takt - Impeller och bränslefilter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mercury 4hk 4-takt - Impeller och bränslefilter

Hej

Har nyss bytt olja, växelhusolja och tändstift på min motor. Tänkte att det är lika bra att byta impeller och bränslefilter också när jag ändå är igång.

Tyckte att oljan från växelhuset såg lite grådassig ut så jag misstänker vatten. Dock har motorn stått i ett skjul orörd i ca 2-3år så jag avvaktar tills nästa gång jag ska byta och kollar då om det finns vatten i oljan.

Någon som vet var man kan köpa detta runt Göteborg? Har kollat med seasea och de har inte delar till Mercury. Även Hjertmans var lite osäkra.

Bränslefilter har jag hittat på biltema som är väldigt likt original, kan man köra med ett sådant?

Sitter det något oljefilter på dessa motorerna ?

Tack på förhand

Ursprungligen postat av mraxan Visa inlägg
    Hej

Har nyss bytt olja, växelhusolja och tändstift på min motor. Tänkte att det är lika bra att byta impeller och bränslefilter också när jag ändå är igång.

Tyckte att oljan från växelhuset såg lite grådassig ut så jag misstänker vatten. Dock har motorn stått i ett skjul orörd i ca 2-3år så jag avvaktar tills nästa gång jag ska byta och kollar då om det finns vatten i oljan.

Någon som vet var man kan köpa detta runt Göteborg? Har kollat med seasea och de har inte delar till Mercury. Även Hjertmans var lite osäkra.

Bränslefilter har jag hittat på biltema som är väldigt likt original, kan man köra med ett sådant?

Sitter det något oljefilter på dessa motorerna ?

Tack på förhand
    Borås Marin & Motor är ju stora på mercury

Kommentera

Skaffa en verkstadshandbok om du är osäker och vill meka själv. Finns att köpa hos båt tillbehörshandlare och Marinhandlare.
      Kostar runt 500 kr.
      Är värt vartenda öre. Köpte en direkt till min Mercury 5 hk fyrtakt.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Halloj igen!

Nu har jag bytt impeller på motorn men har stött på ett problem. Jag kan inte montera tillbaka växelhuset igen. När jag trycker upp drivstången upp mot motorn så kommer jag så långt till jag hör en metallklang sen är det stopp! Har försökt vrida på axeln fram och tillbaka i flera timmar nu men kommer bara till samma läge. Någon som vet vad jag kan göra? Funderar på att åka till någon verkstad här i Göteborg som får hjälpa mig, eller kanske någon här i Göteborg som kan hjälpa mig för en peng?

Kommentera

Nu blir man säkert idiotförklarad. Utöver olja, växelhusolja och tändstift vad är det man behöver serva mera. Tänker på fler rörliga delar i en 4-takt. Hur ofta service av typ ventiler o dyl?

Kommentera

mraxan, verkstadshandboken ?.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 875 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus  
            Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58