Nya motorer och inkörning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya motorer och inkörning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nya motorer och inkörning

Är det en inkörnings period på nya 30-40hp yamaha motorer?

Hur skall den iså fall köras in?
    Brukar det ingå tank vid köp av motor?

Håller just på att köra in en Yamaha F20 och jag brukar iaf tillämpa inkörning med blandad körning, börjar med låga varv och upp till halv gas, i korta varierande tider, sedan ökar jag varvtal och tid på varje läge och så kör jag ca 10 tim sedan anser jag den som inkörd.

Med nya Yamaha sk Du tänka på att Du måste gör aen garantiservice efter 10-20 tim hos auktoriserad verkstad annars gäller inte garantin på motorn!

Klart att en tank ingår, en 25 l org tank ska Du ha med om Du köpt motorn hos en handlare.

Kommentera

tja rospigg. Har själv en helt ny f25 ja ska köra in och har fått liknande ord från en yamaha återförsäljare som du beskriver. men när det gäller "korta varierande tider" hur länge pratar vi om? Säg att du t.ex. går från 1000-3500 varv första 5 timmarna sedan 3500 tills 7500 eller vad nu maxvarvtalet ligger på de sista 5 timmarna, om du då börjar med säg 1500 o sen rör dig uppåt o sen hamnar på t.ex. 3200varv hur länge ligger du o kör runt på 3200 tills du ökar igen? och med hur mycket ökar du?
      kanske illa formulerad fråga men hoppas du förstår hur jag menar.
      skitfiske
      The four B's of fishing: Boat, Bait, Beer and BS

Kommentera

Körde in en ny f6 förra året och då stod allt väldigt väl angivet i handboken. Körde in en mercury 100hk efi med förra året och på den motorn var inkörningen betydligt hårdare. Fråga återförsäljaren så får du garanterat rätt svar för din modell.

Kommentera

Det är väl inte meningen att man ska sitta med ett tidur vid inkörningen. Det gäller väl snarare att undvika ren tomgångskörning och högvarv under inkörningstiden. Själv skulle jag köra som man vanligtvis gör förutom att låta bli att köra längre tider på tomgång eller högvarv.

Kommentera

Rtfm.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
              Rtfm.....
              men det skall vara versaler hela vägen...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Vad är det man kör in egentligen?Är det någon som vet?

Kommentera

Det kanske borde heta utkörning i stället ? Man kör ju utåt sett från stranden eller bryggan. ElCaminos fråga väcker iaf snuskiga tankar.

Vitsen med den sk inkörningen är att cylinderloppen ska få en yta som "suger åt sig" olja(de sk krysspåren efter honingen) som hjälper kolvringarna att hålla tätt. Om man kör mycket på tomgång under inkörningens första fas finns det risk för att cylinderväggen får en för blank yta så att inte oljan kan klänga sig fast. Och på 4t motorer måste kamnockar och ventillyftare köras in med varandra så att de inte slits i förtid. Men det ska väl vara gjort redan på fabriken.

Kommentera

Insåg att jag formulerade frågan sådär...:-)
                    Men krysshoningen är ju redan gjord innan motorn sätts ihop?
                    Jag tror det här med inkörning är en kvarleva från forntiden.
                    Jag har byggt/trimmat ett antal bilmotorer som sätts upp i bromsbänk direkt...Endast varmkörning följt av full mutter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 850 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52