Jo, krysshoningen finns från fabrik, men eftersom det är nya delar så måste de slitas in tillsammans då det finns mikroskopiska toppar och dalar på ytorna. Sedan så behövs det ett visst tryck i cylindern för att kolvringarna ska sätta sig ordentligt, och det kan de inte göra om man kör på tomgång den första tiden. Lite som att man måste varva motorn en bit över tomgång när man kör in kammen. Och vad gäller äldre motorer så är en rätt gjord inkörning efter renovering ännu viktigare då dagens oljor inte innehåller tillräckligt med zink längre som skyddar lyftare och nockar mot slitage. Det har skrivits en del i ämnet i Hot Rod och andra tidningar. Men nyare motorer brukar ju ha rullkammar som inte kräver så mycket zink i oljan.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nya motorer och inkörning
Collapse
X
-
Elcamino, man har väl å andra sidan aldrig byggt trimmade motorer med någon förhoppning om ett långt liv.
visst är behovet av inkörning mindre idag än förr, men nog tror jag man tjänar på det ändå, nästan alla motorer går lite hårt och småtaskigt då dom är nya och "sätter" sig efter dom fått lite tid i sig så att låta dom ta det lite lugnt i början är nog ingen dum ide.
jag brukar följa tillverkarens rekommendationer och då har man nog iallafall inte gjort fel
Kommentera
-
Aldrig fel att följa tillverkaren anvisningar!
Men att ha ett schema med olika varvtal olika tid...
Förstår verkligen inte varför..vad skall hända?Ingen överdriven tomgångskörning förstår jag,det är för att undvika att oljan skall sköljas från cyl.väggarna.Det där med zink i oljan har jag koll på,och anledningen till att man kör in en kam på äldre motorer vid högre varvtal är att det endast är stänksmörjning på dem(nästan iaf)Men i moderna 4-taktare med överliggande kam kan du ofta trycka ned ventilen med tummen...
Kommentera
-
en sak är då säker, en inkörningsperiod kan aldrig skada motorn...vilket avsaknaden av en kanske kan göra...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nito Visa inläggstämmer att E-tec inte har någon inkörning, har för mig att den justerar upp oljeinsprutningen av sig själv första tiden men kan ha fel
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ElCamino Visa inläggÅlltså,jag råder ingen att hoppa över inkörning enligt tillverkarens rek.Jag undrar bara rent tekniskt varför och vad skillnaden är mot att bara börja med normal användning.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Varför förknippas inkörning alltid med låga varvtal, t.om från tillverkarnas sida?
Många (jänkare) menar att "inkörning" bör ske vid höga varvtal för att cylinderväggarna och kolvringar ska slitas in optimalt. Det höga trycket får kolvringen att täta hårdare mot cylinderväggen och därmed bättre "inkörning".
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 850 visningar
0 gillar
|