6hk Yamaha dör vid hög gas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

6hk Yamaha dör vid hög gas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 6hk Yamaha dör vid hög gas

Hej! Köpte en helt ny Yamaha 6hk 4taktare för 1-2 månader sen.

Den har fungerat helt klockrent hela tiden förutom att vi tyckt att den har dragit en väldigt stor mängd bensin.
    Så nu igår när vi var ute och fiskade så dör helt plötsligt motorn i slutet på dagen precis som om det vore att bensinen tagit slut, så jag fyller så klart på tanken och den startar direkt, men när jag ska köra iväg med den så märker jag att den dör vid högre gas än "start läget" på gasen, men tomgången fungerar helt perfekt och är inte nära att strypa sig själv.

Någon som har en aning om vad det kan vara?
    Min egna tanke var att det är fel på förgasarn och att den eventuellt kan få för mycket bensin i och med att vi tyckt det har druckit mycket men det kan var helt fel!

Den ska in på service om 2 veckor och dom har ingen tidigare tid och vi skulle vilja använda det nu innan vi lämnar in den.

MvH Olle
    Slår man yxan i båtan, får man ro som fan!

Ursprungligen postat av olz Visa inlägg
    Hej! Köpte en helt ny Yamaha 6hk 4taktare för 1-2 månader sen.

Den har fungerat helt klockrent hela tiden förutom att vi tyckt att den har dragit en väldigt stor mängd bensin.
    Så nu igår när vi var ute och fiskade så dör helt plötsligt motorn i slutet på dagen precis som om det vore att bensinen tagit slut, så jag fyller så klart på tanken och den startar direkt, men när jag ska köra iväg med den så märker jag att den dör vid högre gas än "start läget" på gasen, men tomgången fungerar helt perfekt och är inte nära att strypa sig själv.

Någon som har en aning om vad det kan vara?
    Min egna tanke var att det är fel på förgasarn och att den eventuellt kan få för mycket bensin i och med att vi tyckt det har druckit mycket men det kan var helt fel!

Den ska in på service om 2 veckor och dom har ingen tidigare tid och vi skulle vilja använda det nu innan vi lämnar in den.

MvH Olle

Hej Olle Cronq;

Du har kanske glömt att trycka in choken efter att din Yamaha 6 hkr 4-takts utombordare har startat. Får den för mycket "choke" tillika bensin brukar även den finaste båtmotor (ditt eminenta val av fabrikat) storkna....

Om jag gissar fel bör du absolut inte köra motorn utan låta din Yamaha serviceverkstad åtgärda felet nu när motorn ända ska in på service om två veckor.... och du får tilbaka din Yamaha i perfekt skick lagom till att de stora Gäddorna börjar komma i gång på allvar....

Yamaha forever!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Olle Cronq;

Du har kanske glömt att trycka in choken efter att din Yamaha 6 hkr 4-takts utombordare har startat. Får den för mycket "choke" tillika bensin brukar även den finaste båtmotor (ditt eminenta val av fabrikat) storkna....

Om jag gissar fel bör du absolut inte köra motorn utan låta din Yamaha serviceverkstad åtgärda felet nu när motorn ända ska in på service om två veckor.... och du får tilbaka din Yamaha i perfekt skick lagom till att de stora Gäddorna börjar komma i gång på allvar....

Yamaha forever!

Old Firehand
      www.trumman.com

Tack för ditt svar OF men det är inte choken jag har glömt.

Jo får bli så att vi väntar tills servicen är gjord helt enkelt men hade varit intressant att veta om någon visste vad det kunde bero på eller upplevt något liknande!

Bor i skåne så är ganska mycket prime time här nere just nu. Får väll bli att använda elmotorn istället.

Kommentera

Kan även tilläggas att motorn inte är använd mer än 12-16 timmar

Kommentera

finns inställningsskruvar på förgasaren. Kan också hända att den behöver lite mer luft om den för för mycket bensin. Pröva rensa luftfiltret eller köp något annat luftfilter.(inte något proffs på båtmotorer, men brukar skruva mycket bil,moped )

Kommentera

Min Bror hade ett liknande problem med sin Honda 5hk 4 tack, tar den till verkstaden och igen återvände för att ha samma problem, äntligen en kille i SlagstaMarin med endast en skruvmejsel och på bara 5 minuter fixa det. Sa att det var vanligt i ny motorer regleringen av luftintag i förgasaren är inte bra.

Kommentera

Den får inte för mycket bensin snarare tvärtom, för mycket bensin eller choke ger dålig lågfartsgång (surar ner sig) och tvärtom. Nu dör den på gas men går på tomgång vilket antyder för lite bensin, alltså för mycket luft. Detta samtidigt som den drar mycket tyder på något läckage, eller trasig soppapump.

Men du säger att motorn är ny ?

Lyssna bara på Eino, resten kan du bortse ifrån. bara att kräva en fungerande motor och passa på att fråga försäljaren vilken typ av kund han vill ha. Parsun-kunder eller kvalitetskunder ?
              Senast ändrad av Exxet; 2012-04-07, 17:24.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Vad kan man vänta sig av en motor som i grunden är samma som en Parsun?

Kommentera

...........

Kommentera

1-2mån gammal motor känns inte som man skall behöva skruva på den. Åk dit du köpte den å be dem hjälpa dig. Hade jag iallafall gjort! Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58