Elstart Tohatsu - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elstart Tohatsu

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elstart Tohatsu

Hej!

Har en 04 Tohatsu 9,9 med elstart.

Sist jag använde båten i höstas funkade elstarten som vanligt,bra snurr och lättstartad.
    Testade igår med nyladdat batteri och den går bara runt sakta precis så det snurrar.

Finns dragsnöre också och med det känns allt normalt och startar som den ska.

Motorn verkar gå runt lätt och går att snurra med bara fingrarna,starten med.

Båten står på trailer och vinterförvaras i garage,har haft motorn sen 08 och har
    aldrig servat något..

Kanske borde göra någon service inför denn säsong,vad ska jag göra isf?

Mvh Hejgo

Ingen expert men jag tycker ändå att det låter som att batteriet är kasst. Börja med att kolla skicket på batteriet, eller testa med ett annat om du har.

Ja, du borde serva motorn. Om det är en tvåtakt så byt växelhusolja, bränslefilter, tändstift och impeller. Är det en fyrtaktsmotor så bör även motoroljan och oljefilter bytas (varje år).
    Senast ändrad av TailRunner; 2012-04-07, 07:30.

Kommentera

Batteriet är ok,har både testat det och provat med ett annat batteri som är nytt.

Hur byter man impeller?

Kommentera

Angående den svaga elstarten: (du böt fråga plötsligt till byte impeller vilket inte har något att göra med elproblemet.)

Möjliga orsaker:

1 Du har en brytare eller säkring på matarkabeln som är dålig. ärg, brända, kärvar, mm (se min tråd om detta, svaret på den frågan kommer snart) har du det, ta bort skiten.

2 Du har dålig kontakt mellan kabel å kabelskor eller skor batteripol, Ärg mm. gör rent

3 Du har Kablar av fel typ. (ej förtennade, vilket ger ärg i hela kabelstammen och därmed har du bara en bråkdel av kabeln som leder ström)

4 Någon anslutning som inte är dragen, glapp kontakt.

Det kan naturligtvis vara något fel i motor/startmotor men de jag nämnt är det mest troliga. kolla dessa.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

När jag nu tänker efter så sitter det en säkring som är hemma lagad(förra ägaren)med lödd
          koppartråd utvändigt på glassäkringen..

Får väl ta bort den och kolla anslutningar o kablar.

Tack för tipsen.
          och nu frågar jag om impellern,är det viktigt att byta och hur besvärligt är det?

Mvh Hejgo

Kommentera

Impellern är viktig att byta med jämna mellanrum en dålig impeller ger dålig kylning med risk för skuren motor! Enkelt att byta finns flera klipp på Youtube med steg för steg anvisningar.

Kommentera

Lysande!

Blir till att kolla på youtube.

Tackar

Kommentera

Meddela gärna vad du fann och hur det gick. Tyvärr är det många frågeställare här som aldrig återkommer med resultatet. Genom att berätta vad du fann och hur det gick så lär vi oss alla något, även jag får ett kvitto på om det jag säger har någon relevans eller bara är gojja

Men glöm inte att kolla alla anslutningar, kabelskor, kontaktytor från batteripol till anslutning i motorn. Alla ytor ska vara fria från ärg, oxidation, brända ytor mm.

Här ser du en bra å en dålig anslutning, kolla dina, det är viktigt

Click image for larger version

Name:	fel-ratt-kabel.jpg
Views:	1
Size:	33,7 KB
ID:	1762350
                Senast ändrad av Exxet; 2012-04-07, 09:29.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tog bort och kapade av både + och - kablarna och dom är alldeles svarta av oxidering.

Kapade så mycket jag kunde skrapade bort oxiden och fettade med koppar pasta.

Start motorn började trögt men gick sen normalt 2ggr innan batteriet började vika..

Får bli nytt batteri och kablar,undrar lite om jag ska välja start batteri eller fritids..?
                  Samma sak med kablarna,vad ska jag ha för att slippa fukt under isoleringen och oxidering?

Kommentera

upp upp

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 899 visningar
                    0 gillar