Batteristorlek för Minnkota Riptide 80 24V - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteristorlek för Minnkota Riptide 80 24V

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Batteristorlek för Minnkota Riptide 80 24V

Jag har beställt en Riptide 80, 24V med i-pilot. Det har skrivits en hel del trådar om minnkota och batterier men förhållandevis lite om 24V och i-pilot. Hur många Ah bör man ha. Jag fiskar mest gädda med spinnspö men kommer också vertikalfiska gös. Jag skulle vilja ha batterikapacitet för två fiskedagar så man kan vara ute en helg utan att ladda. Båten är 5,55 m och väger ca 800 kg så 1000-1100 kg med 2-3 fiskare. Jag funderar på en fast 3 banksladdare för att enkelt kunna ladda startbatteri och 2 batterier till elmotorn. Någon som har förslag på batterier?

Strömförbrukningen beror mycket på hur blåsigt det är och hur mycket motorn är i gång under fisket. Själv har jag en aktermonterad Traxxis 40SC som drar runt 40A som mest. Då batteriet är ett maringelbatteri på 80Ah och om jag tömmer det till högst 80% så har jag 64Ah till förfogande vilket räcker en fiskedag. Om jag är ute i tex 9 timmar och använder motorn 10min per timme på högsta läget så drar motorn ca 60Ah, vilket är inom gränsen för hur mycket jag kan ta ut utan att batteriet skadas.

Kommentera

hmmm, att ta ur 80% av ett batteri betyder i stort sett att du tar ut allt som går att ta ur...du tömmer det i stort sett helt
      då det inte går att ta ur 100% ur ett batteri,inget batteri klarar det helt utan att ta skada i längden. 50% brukar anses vara max och på den säkra sidan i ett längre perspektiv...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Enligt försäljaren tål maringelbatteriet att laddas ur till 80%, ett syrabatteri tål bara att laddas ur till 50%. Men det visar sig väl med tiden om de 80% stämmer.

Kommentera

Ska väl tillägga att exemplet var ett "worst case scenario" när man är ute en blåsig dag och är tvungen att köra på högsta läget för att få båten, en Quintrex 385:a, att gå dit man vill. Lugnare dagar kan man ofta köra på trean eller fyran och då blir strömförbrukningen avsevärt mindre. Men man måste ju välja kapaciteten efter värsta möjliga väder.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            hmmm, att ta ur 80% av ett batteri betyder i stort sett att du tar ut allt som går att ta ur...du tömmer det i stort sett helt
            då det inte går att ta ur 100% ur ett batteri,inget batteri klarar det helt utan att ta skada i längden. 50% brukar anses vara max och på den säkra sidan i ett längre perspektiv...
            Jag har funderat på det här.

Det har hänt ett par tre gånger att jag kör en hel dag, sen i slutet av dagen så är batteriet så pass urladdat att 5ans växel är lika stark som 3an, slutligen skulle den väll gå ner till 1an och sedan dö helt.

Har du en aning om hur "många procent" man är ner i då?

Kommentera

Jag har en Terrova 80 24V och kör med dubbla 130Ah http://www.nordicbattery.se/se/products.php?pid=880 som jag tycker va prisvärda.
              Jag klarar mig bra på 2 dagars fiske på dom batterierna. Sen har jag har en batteriladdare från http://www.dualpro.com/products/sportsman/ SS3an som laddar båda batterierna + startbatteriet till min båt som väger full lastad o fulltankad ca 1900kg.

Kommentera

Jag hade satsat på AGM- eller Gelbatterier, som är underhållsfria. Själv har jag nyligen monterat en Terrova 55 med i-pilot och ett 115 Ah AGM-batteri på 4,4 båt som väger 400 kg. Funkar kanon under en heldag.

Kommentera

Tack för alla svaren. Det blev dubbla 110ah agm. Har varit ute ett par vänder nu och det verkar räcka till 2 dagars fiske utan problem om man saknar möjligheten att ladda.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 874 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58