hej tänkte bara säga att jag har köpt ett lowrance elite 5x nu kommer nog bli bra nu till nästa problem... vi ska ju köra med vår gamla elmotor. Våra gamla batterier blev ju djupt urladdade efter varje fisketur och tappade därmed all sin kraft. finns det någon laddare som kan fixa så att bensinmotorn laddar batterierna? har en 9.9 hk honda med en ac? kontakt på sidan? alternativt någon bra laddare som kan återställa batterierna så dom inte förlorar kraft tacksam för svar
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Batteri hjälp. Akut!
Collapse
X
-
Känns alltid lika tråkigt att man alltid ska hänvisa till andra trådar... såklart :p det känns som dom flesta här inne vill bedriva nån form av wikipedia för fiskare :P
Men hur många batterier behöver man släpa med sig till en vertikal tur då snackar vi 16timmars turer när vi är ute. pratar vi om 2 eller 3???? flera eller kanske bara ett?¡upplevelser mäts inte i kilo!
-
Ursprungligen postat av Totte Visa inläggLånar lite...
Hur lågt kan man köra ett batteri utan att paja det?
Har ju voltmätare i lodet och det sjunker ju undan för undan tills lodet dör någon gång vid 6 volt. Nu har jag nya batterier och vill väl att de ska hålla lite längre än det gamla.
Det omåttligt populära tudor/exide 80Ah fritids/marin batteriet mår bäst om man försöker undvika att gå under 12,2-12,4v.
Ju lägre spänning du har efter avslutad tur desta viktigare är det att omg ladda det fullt igen!
Kommentera
-
Lite enkelt svar.
Om du tar ett fritidsbatteri så ska det klara runt 500/600 hundra cykler, alltså 500/600 urladdningar och laddningar. Men detta gäller enbart om du ombesörjer batteriet på ett bra sätt. Dra inte ur batteriet mer än 60/65 %, ladda alltid fullt etc, och självklart ska man använda en bra laddare med flerstegs IU0U-kurva.
Kommentera
-
Se också till att ni har rätt batterier. Vanliga startbatterier tål tex inte djupa urladdningar utan är byggda för att leverera stort uttag under en kort tid för att sen laddas direkt. Tex fritidsbatteri är gjorda för djupare urladdningar och tål det betydligt bättre. Och som redan nämnt använd bra laddare och köp bra batteri. Värt också att titta på större batteri med mer amperetimmar för att klara det längre.
Tror tyvärr inte att motorn skulle orka med att ladda batteriet men kan vara värt att kolla upp.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Totte Visa inläggLånar lite...
Hur lågt kan man köra ett batteri utan att paja det?
Har ju voltmätare i lodet och det sjunker ju undan för undan tills lodet dör någon gång vid 6 volt. Nu har jag nya batterier och vill väl att de ska hålla lite längre än det gamla.
Personligen släpper jag aldrig ner ettbateri under 11,5 V även om vissa tillverkare säger att de klarar ner till 10,5V , men helst ska Du inte gå under 12V så 6V är totalt vansinne (ursäkta språkbruket) Du kan knappast räkna med att kunna återställa ett batteri som Du misshandlat på det viset.
Kommentera
-
Tackar!
Ja, om batteriet håller 12,2 v när det är fulladdat så är det svårt att köra det lägre.
Menar ni att med en smart-laddare så klämmer man in ÄNNU mer ah än t.ex. min skitbilliga biltemaladdare?
Har ju ingen laddning ur motorn, så jag har inte så många val...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggInte undra på att Ditt batteri lagt av!!
Personligen släpper jag aldrig ner ettbateri under 11,5 V även om vissa tillverkare säger att de klarar ner till 10,5V , men helst ska Du inte gå under 12V så 6V är totalt vansinne (ursäkta språkbruket) Du kan knappast räkna med att kunna återställa ett batteri som Du misshandlat på det viset.
Jag kanske skall tillägga att jag bara använt batterier som slutat duga för bilen. Shiiit va snål jag är =)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anton91 Visa inläggKänns alltid lika tråkigt att man alltid ska hänvisa till andra trådar... såklart :p det känns som dom flesta här inne vill bedriva nån form av wikipedia för fiskare :P
Totte hjälper dig gärna det vet du, skriver inget mer i denna tråd-Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 881 visningar
0 gillar
|