Blanda olja i bensin på motor som har autolube? (Yamaha) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blanda olja i bensin på motor som har autolube? (Yamaha)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blanda olja i bensin på motor som har autolube? (Yamaha)

Har sökt lite på forumet och sett olika typer av lösningar.

Har en nyinförskaffad motor från 90-tal, en yamaha 40hk men självsmörjning. Har servats bra, gått bra och så vidare, men man vet ju aldrig.

Det enda jag är orolig för är att oljepumpen skulle ge sig vid något tillfälle och att en cylinder skulle ryka. No thank your, Sir!

Som jag förstått det så brukade ni som ägde dessa motorer redan då de var nya koppla ur (?) denna pump, eller bara proppa igen så det inte kommer tjuvluft in i systemet, och därefter köra på som om den inte hade denna funktion ö.h.t.

Själv tänker jag fortsätta köra på autoluben men jag skulle vilja ha en försäkring om något skulle hända så inte motorn skär rakt av. Därför tänkte jag köra med olja i bensinen ovanpå självsmörjningen. Kanske 1/3 eller max 2/3av vad man skulle haft om inte autoluben fanns alls. Så den enkla frågan blir ju om detta är OK? Lite blåare rök skadar ju inte - då vet man att motorn får olja åtminsone!

Och till er som valde/valt att koppla ur autoluben helt - hur garanterade ni för er att alla delar fick adekvat smörning? Jag menar.. egentligen.. varför ha ett autolubesystem och addera en svaghet som oljepump, när man *tydligen* lika gärna kan blanda direkt i soppan?

Alltså köra med för hög oljeinblandning i motorn är inte helt bra! Motorn sotar igen, stiften får loppor så den stannar osv. Skruvade isär svärgubbens gamla motor i vintras och han har för vana att blanda i lite extra hela tiden. Den motorn såg för jävlig ut inuti och han har fått flera loppor på stiften medan han kört så båten stannat med resultat att han måste göra rent stiften innan den startar igen!
    Jag kör själv en gammal Mercury med typ autolube, jag satt dit ny oljepump med div tillbehör när jag köpt den.

Kommentera

Det finns väl ingen så korkad människa som skulle ha kopplat ifrån Autoluben redan som ny. Vad jag har hört är det ett väldigt pålitligt system som sällan krånglar. Om du är osäker på systemets kondition är det väl smartast att ta motorn till någon som kan Yamaha. Att blanda olja för hand är en sämre lösning än Autoluben då motorn får samma mängd olja oavsett varvtal och ryker mer på lågvarv. Om du ändå vill blanda själv så borde 1% blandning vara på den säkra sidan.

Kommentera

Tack för snabba svar. Självklart vill jag inte blanda i för mycket olja i motorn, tanken var mer som en försäkring, men om det är så små mängder olja så kanske det inte spelar så stor roll med eller utan.

Jag blev tveksam till dessa autolubesystem just efter att ha läst på detta forum att folk bojkottade dem och blandade direkt i tanken. Kanske man inte ska ta allt på FÖR stort allvar då, men det motiverade min fråga.

Har kört autolube på en suzuki 9,9a från -90 förut och det var en riktig slitvarg som aldrig krånglade, så min magkänsla är ju trots allt BRA.

Kommentera

Du har fallit för ett elakt gammalt rykte som inte stämmer, visst någon liten andel av yamaha Autolob har krånglat men då ahr det gällt gamla motorer med 10-20 år av hård körning och noll underhåll, ingen vettig mäsnniska kopplar bort självsmörjningen på en ny motor för att blanda olja i soppan det är ren idioti.

Det blir än värre om Du kör på Autoloben och har i olja då ställer Du till det för Dig rejält, läs ovan om vad som händer, bad idea!!

Vad Du gör är att regelbundet kolla oljenivån i tanken till Autolobben och om den sjunker jämnt och stadigt när Du kör så vet Du att det funkar som det ska, och vad jag kan minnas har jag i mitt område bara hört om en(1) pump som pajat av de 30-40 personer jag känner som kör just Yamaha med Autolob, och den pumpen lade av efter ca 20 års användning och ägaren är ingen anhängare av service och omvårdnad direkt så glöm Ditt skapade problem och kör på som det är tänkt!

Kommentera

Tackar för det, Rospigg.

Sena nätter, ett godtroget sinne och mycket fantasi därtill kan sudda bort omdömet på den bäste.

Kommentera

Håller i princip med Rospigg, men, visst kan man koppla ur denna om man vill och blanda 2% i bensinen, (vi pratar om gamla, dom första autosmorda och inte nya motorer nu) dom första åren av autolube var väl inte dom bästa. Dom gav i regel för mycket olja om man körde hårt.

Så ryktet du hört stämmer faktiskt men det var tävlingsåkare. Första gången jag å en kompis åkte roslagsloppet så kom vi halvägs så va oljan slut, (4 L olja på 40 L bensin). åkte sicksack och lånade olja av åskådarbåtar. Dom erfarna tävlingsåkarna garvade åt oss, autoluben ska ni ju koppla ur dumskallar va de vi fick höra. Och så gjordes i tävlingsammanhang länge. ännu idag vad jag tror. Men det är tävling då motorerna ofta går på övervarv och ordentligt hårt timtal.

Så det finns en viss sanning i det du har hört. Men jag tror aldrig jag hört vanliga svensson göra så. Och att blanda i soppan och även ha autoluben är dumt både av miljöskäl och kostnadsskäl, motorn tål det ingen fara med det men kör man mycket lågfart och tomgång så blir det sotigt och problem, Men en motor som ofta går på full maskin klarar några % mer utan att uppvisa några direkt negativa effekter.

Då är det bättre att lägga pengarna som dubbel oljesmörjning kostar och använda det till att serva oljepump mm. Så gör som Chrisse och lägg några kronor på service oljesystemmet.

Men nu vet du vart det kommer ifrån, ryktet du hört om urkopplade autolube.
              Senast ändrad av Exxet; 2012-03-25, 19:13.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Men nu vet du vart det kommer ifrån, ryktet du hört om urkopplade autolube.
                .... Se där! Tackar återigen för erfarenheten som vilar i vassen på detta forum.

För att förtydliga så är det en sådan här jag har (ej min på bilden).

Click image for larger version

Name:	örnvik.jpg
Views:	1
Size:	15,9 KB
ID:	1762212
                Senast ändrad av Logman; 2012-03-25, 20:00.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 875 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus  
                Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58