Har sökt lite på forumet och sett olika typer av lösningar.
Har en nyinförskaffad motor från 90-tal, en yamaha 40hk men självsmörjning. Har servats bra, gått bra och så vidare, men man vet ju aldrig.
Det enda jag är orolig för är att oljepumpen skulle ge sig vid något tillfälle och att en cylinder skulle ryka. No thank your, Sir!
Som jag förstått det så brukade ni som ägde dessa motorer redan då de var nya koppla ur (?) denna pump, eller bara proppa igen så det inte kommer tjuvluft in i systemet, och därefter köra på som om den inte hade denna funktion ö.h.t.
Själv tänker jag fortsätta köra på autoluben men jag skulle vilja ha en försäkring om något skulle hända så inte motorn skär rakt av. Därför tänkte jag köra med olja i bensinen ovanpå självsmörjningen. Kanske 1/3 eller max 2/3av vad man skulle haft om inte autoluben fanns alls. Så den enkla frågan blir ju om detta är OK? Lite blåare rök skadar ju inte - då vet man att motorn får olja åtminsone!
Och till er som valde/valt att koppla ur autoluben helt - hur garanterade ni för er att alla delar fick adekvat smörning? Jag menar.. egentligen.. varför ha ett autolubesystem och addera en svaghet som oljepump, när man *tydligen* lika gärna kan blanda direkt i soppan?
Har en nyinförskaffad motor från 90-tal, en yamaha 40hk men självsmörjning. Har servats bra, gått bra och så vidare, men man vet ju aldrig.
Det enda jag är orolig för är att oljepumpen skulle ge sig vid något tillfälle och att en cylinder skulle ryka. No thank your, Sir!
Som jag förstått det så brukade ni som ägde dessa motorer redan då de var nya koppla ur (?) denna pump, eller bara proppa igen så det inte kommer tjuvluft in i systemet, och därefter köra på som om den inte hade denna funktion ö.h.t.
Själv tänker jag fortsätta köra på autoluben men jag skulle vilja ha en försäkring om något skulle hända så inte motorn skär rakt av. Därför tänkte jag köra med olja i bensinen ovanpå självsmörjningen. Kanske 1/3 eller max 2/3av vad man skulle haft om inte autoluben fanns alls. Så den enkla frågan blir ju om detta är OK? Lite blåare rök skadar ju inte - då vet man att motorn får olja åtminsone!
Och till er som valde/valt att koppla ur autoluben helt - hur garanterade ni för er att alla delar fick adekvat smörning? Jag menar.. egentligen.. varför ha ett autolubesystem och addera en svaghet som oljepump, när man *tydligen* lika gärna kan blanda direkt i soppan?
Kommentera