Montera för stor motor på akterspegeln? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montera för stor motor på akterspegeln?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Montera för stor motor på akterspegeln?

    Jag har en Crescent 430 som det sitter en Johnson 35hk -98 med trim å tilt. Problemet är att den skar för ngt år sedan å jag lyckades fixa den. Dock så har det blivit problem med kylningen och varningslampan tänds. Detta trots att jag bytte impellern förra helgen samt att det kommer skvallervatten. Bytte dessutom tändstift, termostat o olja i vxlhuset samtidigt. Iom att tomgången har varit hög (hela min ägotid) samt att ingen kan säga varför den skar så har jag nu lämnat in motorn till Trosa marin för att de skall kolla igenom motorn ordentligt. Skall dock tillägga att jag åkte hela förra sommaren med motorn. Den startar ALLTID och går jättebra när den får upp temperaturen.

    I förrgår ringe de ifrån marinan och sa samma saker som jag redan visste, att motorn blir för varm, trots skvallervatten samt att tomgången verkar hög. Jag förklarade allt jag hade gjort och jag hörde hur han kliade sig i huvudet. Han skulle dock kolla vidare.

    Nu är det så att jag börjar ledsna på detta med motorproblem och funderar starkt på att montera en sprillans motor.

    Båten är sliten men flyter så den behåller jag ngr/ngt år till. Nu till frågan: Båten är godkänd för 25hk, om jag inte minns helt fel. 35hk sitter just nu monterat och har funkat perfekt. Skulle man kunna sätta på 40hk för att den motorn skulle funka med en lite större båt i framtiden? Akterspegeln på denna verkar redan vara förstärkt med en ganska kraftig rostfri plåt, se bild

    Click image for larger version

Name:	35hk.jpg
Views:	2
Size:	599,8 KB
ID:	1809579

    Dessutom har jag just monterat en Minnkota Terrova med Ipilot i fören samt 2st gelbatterier i fören som tynger ner en del. Motorn som sitter på nu väger enl spec 77kg. Den tilltänkta väger 110kg, Evinrude e-tec 40hk

    Vad tror ni skulle kunna bli ett problem? Förrutom stöldrisk, klen akterspegel mm

  • #2
    Med tanke på planerna att kunna ha nya motorn på en kommande båt så känns det rätt tänkt, visst Du får kanske vara lite försiktig och behöver inte gasa järnet i vågor, men nog ska båten bära den motorn och E-tech är ett klokt val tack vare sin låga vikt i förhållande till effekten.

    Visst den extra vikten kommer att tynga ner aktern en del men den båten har sannolikt ingen självläns som kan orsaka bakvatten och Du har ju omfördelat vikten med batterierna redan så det hjälper till.

    Det Du kan glömma är ju försäkring om Du inte vill ha en skamlös premie och självrisk då, sedan stöld det är ju alltid en faktor som är lika tråkig, men allt man kan göra är att låsa och försvåra för vill de så tar de motorn oavsett.

    Slå Du till på den motorn och gasa med försiktighet tills Du bytt båten med!

    Kommentera


    • #3
      En sak att tänka på är att det skrovet överplanar vi högre fart så därför bör du se till att inte ha batterier och dylikt i i fören utan så mycket vikt som möjligt ska vara bak för att inte tappa en massa knop med den stora motorn.

      Kommentera


      • #4
        Jag som tyckte jag klämde på en på gränsen för stor motor med 25 hästaren på min 430....
        Å andra sidan satt en 45:på den innan jag köpte den,så nog klarar båten det,om bakstammen är ok,speciellt om du tar en 40hk fyrtaktare som inte har samma vrid....Men båten kommer att överplana...det är ett sådant skrov,byggt att lyfta arslet och skjuta ned fören...allt går,brukar man säga,frågan är hur smart det är att överskrida maxrekommendationen med mer än 50% på en så gammal båt...
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #5
          Nja, det är en mycket bra fråga om det är smart att överskrida med så pass mycket! Men tanken med båten är mer än bara fiska i. Hade den bara utnyttjats till fiske hade jag med all säkerhet klarat mig galant med 20hk 4takt. Men dottern och sambon kom underfund med att det är VÄLDIGT kul att åka ring bakom båten(även jag faktiskt) så det blir lite sommarlek i båten också. Dock så är jag väl medveten om att 40hk är lite väl i överkant på vad båten är typad för. Men som jag skrev finns en tanke på att i framtiden fixa en bättre båt. Jag har ju även byggt en plattform fram för Minnkotan samt en batteribox nedanför U-soffan i fören. Dessutom tagit bort lådan i stittoften och bytt ut den mot 24mm formplyfa med ett stolfäste. Kanske detta "stagar" upp lite. Nu låter detta som om jag försöker övertyga mig själv men jag kommer givetvis öven fråga marinan anser vara bra/dåligt. Är dock mycket tacksam för alla ev inlägg med era tankar i ämnet!!!

          Kommentera


          • #6
            Hej,jag tror att det kan gå bra bara inte motorn är för tung,kolla den rostfria plåten jag har på min 430 har haft en 30 hk suka 4t på den förut och det var inga problem,förutom att den var alldeles för tung för båten(ca 115kg om jag inte minns fel) men håller gör det. http://www.fiskesnack.com/forum/show...av-cresent-430 drog lite ring med den ochså fast då ville den "gräva ner sig" innan man fick upp farten men det var nog för att det inte fanns någon trim o tilt.

            Kommentera


            • #7
              Det är inga större problem att övermotorisera, flera försäkringsbolag godtar inte detta, dom vägrar helt enkelt. Men då gör du som jag som ALLTID åkt övermotoriserat, ange båten som hemmabygge, inget annat. Altenativt leta upp de bolag som accepterar detta, dom finns och det kostar INTE skjortan.

              Oavsett hur du gör med vikten i båten så kommer den att överplana, och det har INTE med motorn eller farten i sig att göra utan beror på båtens konstruktion, Alltså inget du kan göra något åt. Du har redan en motor som i princip vill gå fortare än vad den båten tillåter. Du kan visserligen minimera beteendet genom att göra som "Neide" säger, men tänk på båtens viloläge, alltså viktfördelar du utifrån båtens viloläge, så den inte sitter som en rövklådad hund i vattnet.

              Men du ska vara medveten att den extra tyngden och kraften ger påverkan på akterspegeln (som bakstammen heter) och Cresent är inga betongbyggen direkt. Men eftersom du åker med en 35:a nu så borde du redan ha en del sprickor i sprickkänsliga områden, som styva punkter, hörn, vinklar mot toft och sidobordläggning mm.
              Senast ändrad av Exxet; 2012-03-26, 11:35.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • #8
                Så då var det avklarat! Det blev ingen Evinrude då en kompis till mig som monterade en hade för mkt strul med sin samt att den faktiskt är tyngre än Suzuki DF40´an som jag monterade. Evinrude som skryter om att deras E-tec är så lätta? Jösses va tyst Suzukin är. Dock bara på låga varv enl polaren. Mao, perfekt till trolling. Skall bli intressant att köra mer i helgen. Idag blev det bara lite "fin-körning" för att testa.
                Click image for larger version

Name:	bild.jpg
Views:	2
Size:	777,4 KB
ID:	1762311

                Körde även med MinnKota Terrova 55 Ipilot för första gången......
                Vilken grej!!!!!! Skall även det bli intressant att se vad den går för i sommar.

                Click image for larger version

Name:	bild-1.jpg
Views:	2
Size:	448,9 KB
ID:	1762312

                Kommentera


                • #9
                  Grattis där har Du en bra motorkombo, och jo Suzukin är väldigttyst på låga varv, men elisen är ännu tystare ;-)

                  Kommentera


                  • #10
                    Det enda som saknas nu är en blocketannons på en Johnson 35hk från 98 som går som en klocka, startar i alla väder och har endast gått ett tiotal timmar

                    Din nya motor såg riktigt fin ut, hoppas att den uppfyller alla förhoppningar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    770 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    720 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 788 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X