Rykande Selva 2-takt. Hjälp sökes, vad är det på bilden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rykande Selva 2-takt. Hjälp sökes, vad är det på bilden?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rykande Selva 2-takt. Hjälp sökes, vad är det på bilden?

Hallå allihopa.
    Skulle vilja ha hjälp med att konstatera vad det är för något som har gått sönder i motorn.
    Motorn är en Selva 35hk 2-taktare, och började ryka vid start och det va ifrån denna som röken kom.
    Har noll koll på vad det är för något, och skulle därför vilja ha lite hjälp att konstatera vad det är för något.
    Click image for larger version

Name:	IMG_0253.JPG
Views:	1
Size:	39,2 KB
ID:	1809485Click image for larger version

Name:	IMG_0254.JPG
Views:	1
Size:	37,5 KB
ID:	1809486

Jag är fullt medveten om att bilderna är värdelösa, men det är de enda jag har för tillfället.

/Jimmi

Vet inte hur just Selvas delar ser ut men det kan vara CDI boxen. Tändmodulen med andra ord.

Det står någon text på den som inte går att tyda. Kostar nåra tusing till ett par fler tusingar, har det brunnit i den är det bara ny som gäller.
    Senast ändrad av Exxet; 2012-03-18, 12:43.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack för svaret Axe.
      Det står: "2.236.02. Seletra Italia" på den.
      Det har brunnit i den, så då fixar jag en ny.

Kommentera

Om jag har uppfattat bilden rätt så är den tagen från vänstersidan av blocket, samma sida som rorkulten sitter(om det nu finns någon). Jag gick ut och kollade på min Antibes 30:a och kunde inte hitta mojängen, så jag gissar att det är likriktaren till laddningen som finns på reglagestyrda modeller. Är det en Antibes eller Maiorca som du har?

Kommentera

Det stämmer att bilden är tagen från vänster sida av blocket, men det finns ingen rorkult på motorn. Det är en Maiorca jag har.

Kommentera

www.bryggan.net hittar du sprängskisser och manualer.

Kommentera

Min Antibes har rorkult och saknar laddning så därför tror jag att det är laddningen. Dessutom tror jag att motorn inte skulle gå igång om det var CD-boxen som rykte.

Kommentera

så jag gissar att det är likriktaren till laddningen
                Låter mer troligt tändboxar brukar väl bara dö och inte ryka av kortis ? ? Låter som en billigare åtgärd att fixa

Fast det är ju lätt kollat, går motorn att starta så borde de inte va tändboxen.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag ska försöka förklara lite mer hur det gick till då motorn aldrig gick igång.
                  Va ute tidigare idag och skulle starta motorn när båten var i vattnet och allt var i ordning.
                  Motorn gick inte igång, utan man hörde bara ett litet klick. Provade en gång till och då började den här boxen att ryka, och gjorde det ganska ordentligt.

Kommentera

Är det elstart på motorn ? Vadå gick inte igång snurrade startmotorn men den tände inte eller vad menar du ?'

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 855 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58