Rykande Selva 2-takt. Hjälp sökes, vad är det på bilden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rykande Selva 2-takt. Hjälp sökes, vad är det på bilden?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, det är elstart. Det finns en chans att startmotorn försökte, men inte mer än i en sekund. Vid andra försöket hördes ett klick, sen satte den igång med att ryka.

Kommentera

Prova att dra igång motorn manuellt, är dock lite krångligt på en Selva med elstart då den enligt vad jag vet saknar dragsnöre, men det ska gå att linda runt ett snöre runt svänhjulet och dra.

Kommentera

Ursprungligen postat av vaelitalo Visa inlägg
        Ja, det är elstart. Det finns en chans att startmotorn försökte, men inte mer än i en sekund. Vid andra försöket hördes ett klick, sen satte den igång med att ryka.
        Får höra vad Jester Burk har att säga, men det låter inte som kortis i nån tändbox för då skulle motorn fortfarande gå runt på startmotorn men med utebliven tändning.

För om jag tolkar dig rätt så gick inte motorn runt, alltså inget snurr på startmotorn ?
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Som sagt tror jag att det är laddningen eller startmotorn då det inte finns någonting som liknar bilden på min manuella motor som saknar laddning. Men om man startar manuellt så ser man om motorn går i gång åtminstone.

Kommentera

Jester Burk II: det var inte startmotorn som rök, utan något som satt på en bit ifrån startmotorn på samma sida.
            Det gick en plus- och en minussladd till den här boxen, samt två sladdar som gick mot startmotorn (om dom verkligen gick till startmotorn eller inte vet jag tyvärr ej).
            Min far kikade lite snabbt och han trodde att det hade med tändningen att göra. Kan det inte vara CDI-boxen då?
            Jag tittade lite på sprängskisserna över motorn, och det enda jag hittar som liknar den boxen är en "stabiliser"?

Kommentera

Allt är ju möjligt men då min Antibes är byggd på samma block, bara antalet förgasare som skiljer, så antar jag att båda har samma tändning och när min inte har boxen på bilden så antar jag att det inte är CD:n.

Kommentera

Jimmi läs vad Jester säger. tändn. o startsystem har olika elsystem. Vi försöker utröna om startmotorn går runt eller inte. Har startmotorn lagt av att snurra vid start så är det antagligen INTE CDI-boxen.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Förresten "stabiliser" låter lite som spänningsstabilisator i mina öron. Det kan ju vara så att startmotorn och laddningen hör ihop, typ strömmen går via stabilisatorn till startmotorn.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    Förresten "stabiliser" låter lite som spänningsstabilisator i mina öron. Det kan ju vara så att startmotorn och laddningen hör ihop, typ strömmen går via stabilisatorn till startmotorn.
                    Jamen är det inte alltid så på små utombordare? Startmorn är samtidigt generator, relät laddboxer kopplar om från start till laddning

Stabilizer i mina öron är spänningsregulator (likriktare)
                    Senast ändrad av Exxet; 2012-03-18, 13:58.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 857 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58