Fördelar med färglod?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fördelar med färglod??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fördelar med färglod??

Som rubriken lyder. Vad är det för fördelar med ett färglod jämfört med ett svart vitt??
    Kör nu med ett Lowrance mark5-pro men funderar på en HDS 5,
    och just nu sitter jag och försöker motivera mig tiil att köpa ett sådant istället.

Så ös på med fördelar!! ;-)

(Tänker fiska övervägande vertikalfiske med det (Pelagiskt) men även en del trolling kommer det bli.)
    Skitfiske / Landlax ( Nu över 240 medlemmar i forumet ;-)

Du slipper byta papper. Nä men du har ju en färgskala som visar hur hård tex botten är lr hur täta fiskstim är. Tex ett papperslod så ristade nålen olika hårt så man fick en kontrasskillnad på så sätt. Själv tycker jag dom flesta gammla pappersloden är riktigt bra o spöar alla av dagens lågpris lod. Nackdelen är ju att dom tar ganska stor plats.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag kör med ett Elite 5 ( och har kört Cuda 300 och Lowrance X-125 tidigare) och den största fördelen är, tycker jag, att det är mycket lättare att urskilja fisk som står på botten. Annars vet jag inte om det är så väldigt mycket annat som är till större fördel med färglod. Tycker det går utmärkt att se skillnad på bottens beskaffenheter med ett mono-lod, grayline funkar finfint. Däremot måste jag säga att det är roligare att fiska med ett färglod, högre "underhållningsvärde" tycker jag (som mest vertikalfiskar och stirrar på skärmen timma efter timma. :O)

Mvh / Mattias
      -Visa hänsyn
      -Skräpa inte ner
      -Hantera fisken varsamt
      -Respektera gällande fiskeregler
      -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av Landlax Visa inlägg
        Som rubriken lyder. Vad är det för fördelar med ett färglod jämfört med ett svart vitt??
        Kör nu med ett Lowrance mark5-pro men funderar på en HDS 5,
        och just nu sitter jag och försöker motivera mig tiil att köpa ett sådant istället.

Så ös på med fördelar!! ;-)

(Tänker fiska övervägande vertikalfiske med det (Pelagiskt) men även en del trolling kommer det bli.)
        Hej Patrik Levisson;

På 1950- och 1960-talen fanns det övervägande svartvita TV-apparater. Själv köpte jag min första färg-TV 1967 och det var som om en helt ny värld hade öppnats för mig. Jag behövde inte gissa vilka färger skådespelare och hallåor hade på kläderna. Rosorna blev röda och gula, gräset grönt och himlen blå. För att inte tala om papegojor och fjärilar....

Samma upplevelse fick jag år 2002 när jag bytte mitt svartvita Lowrance LMS-300 GPS/ekolod från 1992 till ett Lowrance LCX-16 Combo ekolod/GPS-navigator/kartplotter i färg. Jag fick se bananerna (fiskarna) i färg med röd volymskugga under. Jag kunde lättare se om fiskarna var stora eller små. Det blev mycket lättare att identifiera vegetation på botten och lättare att skilja mellan växter, stenar och fisk.

Nothing is for ever!

Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2012-02-06, 19:42.

Kommentera

Jag tackar för tipsen!
          Det lutar mer och mer åt färglod!! ;-)
          Skitfiske / Landlax ( Nu över 240 medlemmar i forumet ;-)

Kommentera

Modernare, varför ha svartvitt när den finns färg?

Nån gång kommer du troligen tycka så, när du väl har en.
            Skitfiske då!!!

Kommentera

Jag som inte begriper mig på vad som visas på skärmen tycker faktiskt att i Dagsljus så var X-125 lättare att se på än LMS337 & HDS-8.
              Så i min värld så finns det positiva saker med svartvita lod.
              Ola

Kommentera

Ja en stor fet nackdel med dagens ekolodsskärmar är att de håller kass kvalité, speciellt när man har färglod blir det fett svårt att se något vid soligt väder.
                Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Jag vet inte hur det är med andra färglod, men tidigare har jag kört med Cuda 300 och X-125 och jämfört med dem så är skärmen på mitt Elite 5 ljusår bättre, aldrig haft problem att se bra i soligt väder. Med de andra loden fick jag ofta vinkla bort dem från direkt solljus eller skärma av dem med nåt, ett riktigt gissel!

Ursprungligen postat av Mattias Svensson Visa inlägg
                  Ja en stor fet nackdel med dagens ekolodsskärmar är att de håller kass kvalité, speciellt när man har färglod blir det fett svårt att se något vid soligt väder.
                  -Visa hänsyn
                  -Skräpa inte ner
                  -Hantera fisken varsamt
                  -Respektera gällande fiskeregler
                  -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias Svensson Visa inlägg
                    Hej Mattias Svensson;

I reklamen kan man ofta läsa att ekoloden och GPS-navigatorerna har perfekt läsbarhet i direkt solljus. Med mina gamla ögon och mitt seende stämmer detta inte...

Det är nog inte bildskärmens kvalitet som avgör läsbarheten i direkt solljus. Tänk bara på att din färg-TV där hemma blir svår att se när solen lyser in genom fönstret direkt på bildrutan. Tillsammans med mitt Lowrance LCX-16 Combo ekolod/GPS-navigator/kartplotter i färg fick jag en fyrkantig skärm att trä på som solskydd. Skärmen förbättrar läsbarheten soliga dagar, men allra bästa förhållanden att kunna se bilden är molniga dagar och mörka Gösnätter...

One day spent fishing adds another day to your life!

Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-02-08, 10:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 822 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10