Finns det intresse för en vattentät å stötsäker mobil med GPS? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finns det intresse för en vattentät å stötsäker mobil med GPS?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    En faktor som Du och många andra som klagar på mobilnäten inte tänker på eller nämner iaf är vad man gör själv när det inte funkar, man måste ju tänka lite själv också och en grundläggande förståelse för hur tekniken fungerar och vad som får det att inte funka samt vad man göra själv är A & O men saknar men det kunnandet så är man ju ganska körd i många lägen.

Så kanske Du/Ni skulle börja med att läsa på lite om radiobaserad komunikation och hur det funkar och börja agera lite smartare, för visst funkar det sämre i kuperad terräng men det kan man ju förutse med lite kunskap och då också veta var det mest sannolikt fungerar!

Har även testat norrlands inland och även där var det sällan det inte funkade men så valde jag mina kommunikationsplatser med omsotg också, men det är jag det som ju är lite yrkesskadad inom detta område efter +40 års användning av radiobaserade mobila komunikationslösningar i fältmässiga sammanhang.
    Jag vet vad jag pratar om, jag har både en utbildning å har jobbat med datakommunikation, dessutom även med kabelfel på Telias nät, men det hjälper föga vilken utbildning, bakgrund eller kunskap man har om olyckan är framme...

Normalt använder jag aldrig några hjälpmedel, utan tar bara ut riktningen å går dit jag ska, å har så gjort under alla de dryga 40 år jag traskat runt i skogen..
    Men jag har alltid en kompass liggande i bakfickan på jackan, å den har jag behövt använde en gång då jag totalt gått bort mig..
    Fast när det nu finns hjälpmedel, å olyckan även kan drabba mig, så vill jag ha nåt som fungerar, dessutom så är jag långt ifrån lika duktig på att flänga runt i skogen längre..
    Senast ändrad av Mickmek; 2011-12-04, 19:33.

Kommentera

Om olyckan är framme blir det svårt att springa runt och leta kommunikations-punkter

Kommentera

Ursprungligen postat av Mickmek Visa inlägg
        Håller med dig till 100%, det ska vara GSM/NMT.., ang AGPS så har jag ingen aning.., men även där så är täckningen värdelös.., bara GPS fungerar..

Den här gillar jag skarpt:http://zastone.en.alibaba.com/produc..._with_GPS.html
        Den täcker alla behov man som jägare å fiskar kan tänks ha för att få tillräckligt med "backup" i alla situationer.., t.o.m manuell/mekanisk laddare följer med..
        Nu är det ju så att ALLA 3G telefoner idag fungerar med GSM nätet oxå. Och tappar du 3G täckning så går den automatiskt över till GSM nätet tills dess att 3G täckning återfås. Och när det gäller AGPS så fyller det en funktion varesig du vill medge det eller inte. För mer eller mindre samtliga smartphones som säljs idag har stöd för AGPS vilken jobbar TILLSAMMANS med telefonens inbyggda GPS för att kunna ge än ännu mer exakt position än vad du kan få av enbart GPS. Och det behöver inte vara en 3G mast den är uppkopplad mot.

För er som tjatar om radioskugga, dåligtäckning m.m m.m finns det bara en enda form av telefon ni bör välja och det är varken 3G, GSM eller NMT utan Satellit telefoner!! Befinner ni er så ofta på ställen där det aldrig finns mobiltäckning så förstår jag inte varför ni inte redan skaffat en.

Du skall få ett tips av mig HELT GRATIS, slösa inte mer tid genom att importera den här telefonen för det är lika död på marknaden som en personsökare.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Om olyckan är framme blir det svårt att springa runt och leta kommunikations-punkter
          Exakt, å då är det i nuläget endast GPS som fungerar.., eller med en portion tur, att du får tag i nån via comradio..

Kommentera

Ursprungligen postat av Testis Visa inlägg
            Nu är det ju så att ALLA 3G telefoner idag fungerar med GSM nätet oxå. Och tappar du 3G täckning så går den automatiskt över till GSM nätet tills dess att 3G täckning återfås. Och när det gäller AGPS så fyller det en funktion varesig du vill medge det eller inte. För mer eller mindre samtliga smartphones som säljs idag har stöd för AGPS vilken jobbar TILLSAMMANS med telefonens inbyggda GPS för att kunna ge än ännu mer exakt position än vad du kan få av enbart GPS. Och det behöver inte vara en 3G mast den är uppkopplad mot.

För er som tjatar om radioskugga, dåligtäckning m.m m.m finns det bara en enda form av telefon ni bör välja och det är varken 3G, GSM eller NMT utan Satellit telefoner!! Befinner ni er så ofta på ställen där det aldrig finns mobiltäckning så förstår jag inte varför ni inte redan skaffat en.

Du skall få ett tips av mig HELT GRATIS, slösa inte mer tid genom att importera den här telefonen för det är lika död på marknaden som en personsökare.
            Ja en satellit telefon är inte fel, men ingen vill ha enbart en sån.., man vill ha vanlig mobil som fungerar överallt..
            Jag har inte sagt nåt om att inte AGPS inte fyller en funktion, bara att den saknar täckning utaför det vanliga mobila nätet..
            Nej den den här typen av mobiler är inte döda, allt fler modeller dyker upp, men som vanligt lär det dröja några år innan vi i Sverige vaknar, vi ligger alltid efter utvecklingen i Asien numera..

Kommentera

Exakt, å då är det i nuläget endast GPS som fungerar.., eller med en portion tur, att du får tag i nån via comradio..
              På vilket sätt hjälper en GPS dig om du är skadad? Lik förbannat bara du som vet vart du är och det spelar ju ingen roll om du inte kan kommunicera din position till någon som kan hjälpa dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Testis Visa inlägg

Vad bra att Du skrev detta så slapp jag göra det men jag håller med Dig helt och hållet!

Som Du säger också det hjälper föga att veta var man är om man inte kan medela någon om det, och priserna på satelittelefoner har gått ner krafitigt och bor man så tills om verkar vara falleet för TS så är det rätt val helt klart ;-)

Kommentera

Jag blir lite mörk-rädd när jag ser att dom börjar bygga och prioritera ett 4G nät innan 3G är halvfärdigt, och visst ligger vi i Sverige hopplöst efter med mycket, här bor alldeles för få för att vi ska va intressanta att lägga investeringar på......

Kommentera

Som fiskare ser jag på telefonen som ett kompakt komplement, så ju mindre finesser ju mer andra saker måste jag ju ta med mig. Har alltid en minitelefon i vattentät påse om man ramlar i annars vill jag ha en tillgänglig med gps kamera m.m. så man slipper ha dessa enheter också. Så en Iphone i vattentät fodral så den går att använda är ett bra alternativ finns ju fler liknande märke.

Min fråga om din telefon är om GPS är den internetbaserad eller med eget operativsystem och kartor i så fall vilket. För idag kan man annars ta sin iphone eller android och ladda ner appen Navionics så har men ett mycket bra sjökort kombinera med googlemaps och du får även en gps för terrängen
                    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                    Nu även blog på gylta.blogspot.com
                    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Nej den den här typen av mobiler är inte döda, allt fler modeller dyker upp, men som vanligt lär det dröja några år innan vi i Sverige vaknar, vi ligger alltid efter utvecklingen i Asien numera..
                      Jag tänker inte ge mig in i diskussionen om huruvida man måste ha den här telefonen eller inte. Ger bara ett enkelt svar, jag vill inte ha den. Anledningen till att jag inte utvecklar är er tjurskalliga inställning till kritik. Om du/ni (Sune och Fredrik alltså) inte vill att någon ska ifrågasätta era kommande produkter är det bättre att inte fråga vad forumets medlemmar tycker. Detta gäller flera av era releaser, om någon ifrågasätter trähandtag på haspelspö, sanningshalten i att era 8 kardeller är överlägsna, eller poängen med denna gps-telefon så tycker jag ni ska ta det till er istället för att börja prata om hur efter vi är.

Ytterligare en reflektion: Så fort någon börjar prata om att en produkt är likadan som en dyrare produkt, och tillverkad av samma fabrik, börjar det lukta ruttet. I 98% av fallen är det inte sant, och i de återstående fall rör det sig om nattskifts-piratkopiering, och då oftast med sämre kvalitet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 709 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17