Kan man lämna kvar ekolodsgivaren på båten vid uteförvaring på vintern eller tar den skada av det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolodsgivare Vinter
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inläggÄr det någon nackdel att förvara motorn på båten ute hela vinterna?
Lite problem med plats och väldigt svårt att komma åt skruvarna.
Täck båt och motor med en pressenning som Du lägger på en täckställning köpt eller hemgjord spelar ingen roll och glöm inte att det måste finnas möjlighet till luftcirkulation så lämna lite öppningar i pressen men på ställen så att det inte snöar/regnar in för blir det för tätt så möglar det och blir illa.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggNix om Du bara får ha den ifred för tjuvar så mår inte motorn dåligt av det, bara förbered den för en vinter utomhus genom att köra ur allt kylvatten i den, se till att den hänger nertiltad så att ev vatten kan rinna ur den, byt olja i växelhuset då det är ganska vanligt att det kommer in vatten i oljan som då kan frysa sönder växelhuset (Du ser om det är vatten i oljan på att oljan är gråfärgad, om så byt packningar på skruvarna till påfyllníngen 2 st), konservera motorn med olja i cylindern/cylindrarrna genom att köra den på land (med spolmuffar eller i tunna och spraya in 6-66 eller WD-40 olja genom förgasaren tills motorn stannar då är det lagom med olja i den för vintern, spray alla elektriska delar under kåpan med samma olja och smörj alla ställen som är rörliga som styr/växelvajrar.
Täck båt och motor med en pressenning som Du lägger på en täckställning köpt eller hemgjord spelar ingen roll och glöm inte att det måste finnas möjlighet till luftcirkulation så lämna lite öppningar i pressen men på ställen så att det inte snöar/regnar in för blir det för tätt så möglar det och blir illa.
Dessutom skulle jag vilja se de tjuvar som orkar skotta sig fram genom 1 meter snö för att komma till båten.
Men det är en Yamaha 25hk med insprut. Så inga förgasare och motorn är kliniskt ren under huven, så motorn nästan är hermetiskt tillsluten genom huvens gummipackning.
Tror elkablar och sånt borde klara sig rätt bra utan extra olja.
Kanske ska spruta in lite olja genom tändstiften. Jag vet att största felet folk gör är att dra runt cylindrarna med jämna mellanrum för de tror att det ska skydda bättre då. Men vad jag märkt är att det blir värre av man tillsätter färskt syre.
Så jag funderar om det var dumt att jag satt gasreglaget på max framåt för att inte skada reglaget med presseningen. Hur funkar det med insprutningen då, har jag öppnat luftvägarna ner i cylindrarna då?
När man byter fett i växelhuset, Visst lossar man två pluggar och pressar in fett tills fettet som kommer ut ur andra hålet är rent?Senast ändrad av Slaktmasken; 2011-11-20, 20:18.Regel nr1:
Har man inte släppt styret har man inte ramlat.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inläggTror inte den blir stulen. Har både motorlås, trailerlås, den är filmad med "vox" och även delvis under uppsikt.
Dessutom skulle jag vilja se de tjuvar som orkar skotta sig fram genom 1 meter snö för att komma till båten.
Men det är en Yamaha 25hk med insprut. Så inga förgasare och motorn är kliniskt ren under huven, så motorn nästan är hermetiskt tillsluten genom huvens gummipackning.
Tror elkablar och sånt borde klara sig rätt bra utan extra olja.
Kanske ska spruta in lite olja genom tändstiften. Jag vet att största felet folk gör är att dra runt cylindrarna med jämna mellanrum för de tror att det ska skydda bättre då. Men vad jag märkt är att det blir värre av man tillsätter färskt syre.
Så jag funderar om det var dumt att jag satt gasreglaget på max framåt för att inte skada reglaget med presseningen. Hur funkar det med insprutningen då, har jag öppnat luftvägarna ner i cylindrarna då?
När man byter fett i växelhuset, Visst lossar man två pluggar och pressar in fett tills fettet som kommer ut ur andra hålet är rent?
Men lite olja via tändstiftshålen låter som en god ide, reglagets läge lär inte påverka när motorn inte är igång iaf inte vad jag kan förstå.
Det lär inte vara fett i växelhuset det var länge sedan man gick från fett till olja då det är enklare att få luftfritt och man fyller som Du säger tryck i oljan via undre hålet tills det rinner ut olja i övre som är helt fri från luftbubblor.
Nja visst är kåpan tät men inte så tät att inte kondens bildas i samband med temperaturväxlingar och det ger fukt i elkomponenterna som gör att de ärgar och kan ge problem till våren!
PS Det tar ca 15 sekunder att skära av ett klass III motorlås med en skärbrännare och det är tyst så den biten är inget problem, däremot vakande ögon det gillar de inte och snön lyser ju med sin frånvaro iaf i år så vi kan bara hoppas alla vi som har båtar på land. DS
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggNja visst är kåpan tät men inte så tät att inte kondens bildas i samband med temperaturväxlingar och det ger fukt i elkomponenterna som gör att de ärgar och kan ge problem till våren!Regel nr1:
Har man inte släppt styret har man inte ramlat.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inläggKändes bara lite trist att grisa på med olja när det är så rent idag.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 705 visningar
0 gillar