Farligt ladda batteri?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Farligt ladda batteri??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Nej där har Du fel!

Står batteriet mer än max 2 månader efter att det laddats upp helt okopplat och utan underhållsladdning så har det tappat så mycket att det kan frysa sönder om det förvaras kallt och i värme så börjar blyplattorna att sulfatera vilket dödar dem lite i taget och batteriet måste kasseras.

Det är för att undvika dessa tråkigheter som man ska ha kontinuerlig underhållsladddning på batteriet under vintern om inte det är möjligt så måste man ladda på batteriet minst var 4.e vecka men det är ändå inte lika bra för batteriet som riktig underhållsladdning med tex en Ctek laddare eller liknande, även solceller är bra då man kan ha batterierna kvar i båten under vintern som Du skrev.
    Jag skulle ALDRIG lämna dom i kyla efter upp-laddning, men jag har lämnat batterier i ca 2 år i värme ibland som fortfarande har MYCKET kapacitet kvar. Men jag pratar iofs inte om startbatterier utan om förbrukningsbatterier för marint bruk som tål mycket mer,. har du haft sådana problem så har du säkert misskött batteriera i ett tidigare stadium, eller så har jag alltid haft tur när jag förvarat dom i mitt garage som har ca 10-15 grader under en kall vinter!
    Senast ändrad av Yezper; 2012-09-14, 21:39.
    Fisk finns i sjön

Kommentera

Ursprungligen postat av Yezper Visa inlägg
      Jag skulle ALDRIG lämna dom i kyla efter upp-laddning, men jag har lämnat batterier i ca 2 år i värme ibland som fortfarande har MYCKET kapacitet kvar. och jag pratar iofs inte om startbatterier utan om förbrukningsbatterier för marint bruk. har du haft sådana problem så har du säkert misskött batteriera i ett tidigare stadium, eller så har jag alltid haft tur!
      Jag skulle vilja säga att du har 100% fel.
      Efter uppladdning så mår batterierna jäkligt mycket bättre av att stå i kyla/svalt än av att stå i värme.
      Har sålt startbatterier i 10år och du har helt enkelt fel !

Kommentera

Ursprungligen postat av Yezper Visa inlägg
        Jag skulle ALDRIG lämna dom i kyla efter upp-laddning, men jag har lämnat batterier i ca 2 år i värme ibland som fortfarande har MYCKET kapacitet kvar. och jag pratar iofs inte om startbatterier utan om förbrukningsbatterier för marint bruk. har du haft sådana problem så har du säkert misskött batteriera i ett tidigare stadium, eller så har jag alltid haft tur!
        Du menar på fullt allvar att Du lämnat ett nyladdat batteri av marintyp utan laddning i två (2) år och Du har spänning kvar i det när Du kollar?

Det är inte rimligt ens med de bästa batterier och nej jag missköter inte mina batterier snarare tvärtom jag skämmer bort dem och med ett förflutet inom bil/båt/maskinel branschen så har jag ganska bra koll på hur man sköter batterier och har sett det mesta när det gäller vanskötsel av batterier så ja Du måste ha haft sannslös tur!

Kommentera

Läs guiden:

Där har du facit !

Kommentera

Nej där har Du fel!

Står batteriet mer än max 2 månader efter att det laddats upp helt okopplat och utan underhållsladdning så har det tappat så mycket att det kan frysa sönder om det förvaras kallt och i värme så börjar blyplattorna att sulfatera vilket dödar dem lite i taget och batteriet måste kasseras.

Det är för att undvika dessa tråkigheter som man ska ha kontinuerlig underhållsladddning på batteriet under vintern om inte det är möjligt så måste man ladda på batteriet minst var 4.e vecka men det är ändå inte lika bra för batteriet som riktig underhållsladdning med tex en Ctek laddare eller liknande, även solceller är bra då man kan ha batterierna kvar i båten under vintern som Du skrev.
            Men självklart har du rätt i att dom kan frysa sönder om du lämnar dom i kylan oladdade. Risken finns om det blir en kall jävla vinter. jag lämnade mina batterier dom första åren jag inte hade körkort, dom frös inte sönder, men kapaciteten i batterierna blev helt värdelösa.
            Senast ändrad av Yezper; 2012-09-15, 07:05.
            Fisk finns i sjön

Kommentera

Tack HenkeW. Den var till mig va? Ska läsa den imorrn.

Kommentera

Du menar på fullt allvar att Du lämnat ett nyladdat batteri av marintyp utan laddning i två (2) år och Du har spänning kvar i det när Du kollar?

Det är inte rimligt ens med de bästa batterier och nej jag missköter inte mina batterier snarare tvärtom jag skämmer bort dem och med ett förflutet inom bil/båt/maskinel branschen så har jag ganska bra koll på hur man sköter batterier och har sett det mesta när det gäller vanskötsel av batterier så ja Du måste ha haft sannslös tur!
                OK Jag kanske var otydlig, menar Absolut inte att batterierna varit fullt laddade fortfarande, men när jag använt dom igen efter en laddning så funkar dom hur bra som helst och känns som nya igen. självklart har dom varit nere på en kritisk nivå i mitt halv-varma garage, men har aldrig varit ute för räkning.
                Fisk finns i sjön

Kommentera

Håll det helst över nollan och under 20 grader om det går. Du har mindre självurladdning vid lägre temperaturer men batteriet blir också känsligare vid frysgrader beroende på laddning och kondition. Värmen går istället att utnyttja när man vill krama ur det sista, men inget jag skulle rekommendera när man sitter i en båt eller om man hoppas på bra livslängd.

Ladda aldrig ur det mer än 50-60% av dess kapacitet.

Blanda inte ihop hantering och laddning av startbatterier och batteri avsedda för djupa urladdningar. Fritidsbatterier har heller inget med det senare att göra.

Köp en bra laddare som hanterar laddningen i flera steg. En bra laddare minskar även risken för knallgas och förlänger batteriets livslängd.

Det finns också många diskussioner om att vissa modeller av batteri på marknaden är samma modell bara för att det yttre är identiskt. Ja, många tillverkas eller gjorde iaf i samma industrier på licens men mycket skiljer även invändigt. Dels sorteringen av plattor som används för att bygga cellerna men även blyplattornas mönster, massans blandning, separatorerna och en del annat.

Efter tillverkning kan batteri stå rätt bra länge innan det skickas vidare till grossister etc. Det är också sällan att det sker underhållsladdningar förutom efter väldigt långa förvaringar.

Ha respekt för kraften i batteriet inte minst vid hård laddning. Kombinationen av en liten granat som kastar kring syra är inte skoj.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 713 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17