Farligt ladda batteri?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Farligt ladda batteri??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok. Men måste jag ha locket öppet då? Jag har det ståendes i mitt sovrum nu. Jag vinterförvarade det i en ganska kall matkällare.Ska inte göra om det. Så även om det är full laddat så ska jag underhålls ladda det endå? Finns olika lägen för bil o sv. En ser ut som en cirkel eller nåt. Tror den sistnämda är för underhållsladdning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
      Ok. Men måste jag ha locket öppet då? Jag har det ståendes i mitt sovrum nu. Jag vinterförvarade det i en ganska kall matkällare.Ska inte göra om det. Så även om det är full laddat så ska jag underhålls ladda det endå? Finns olika lägen för bil o sv. En ser ut som en cirkel eller nåt. Tror den sistnämda är för underhållsladdning.
      Sovrummet är olämpligt likaså våtutrymmen, när batteriet är laddat är kyla ingen fara så är det kopplat och laddas kan det stå i det förrådet över vintern, ställ det på en skiva frigolit så det inte står direkt på kalla golvet så mår batteriet bättre.
      Locket öppet men inte helt av brukar jag ha och det har funkat så länge jag haft båtar med batteri vilket är +40 år nu så det känns som ett tryggt råd ;-)

Kommentera

Ok. jag har ju inte så gott om utrymmen då jag bor i en tvåa. I köket kanske vid fönstret, i hörnet? Finns ju fläkt där inne.

Kommentera

har du ingen balkong? då slipper du gasen helt...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jo det har jag. men kan den stå där över vintern då? Kan jag ha den i batterilåda? Hur tål dom sträng kyla o fukt? Rospigg rekommenderade inte våtutrymmen. Lätt att det regnar o snöar in på balkongen ju. Får väl skaffa en bit frigolit o ställa den på. Måste dom underhållsladdas dygnet runt med locket uppe? Som sagt är jag helt okunnig på batterier, men jag vet att jag gjort ett bra köp o skaffade ett kvalitets batteri av märket Tudor, istället för ett billigare Biltema batteri. Ok dom kanske är bra. Men jag litar på dom rekommendationer jag fått av er här och från många andra.

Kommentera

Låt batteriet stå i sin batterilåda som står på en frigolitskiva ute på balkongen, batterilådor är ventilerade så låt lådans lock ligga på så kommer ingen snö på batteriet och låt laddaren vara kopplad dygnet runt hela vintern så sköter den sig själv och Ditt batteri är i prima form i vår.

Jag har mitt står i ett kallförråd i vilket det är lika kallt som utomhus bara att det inte snöar på grejorna och det är inga problem sålänge det är fulladdat.

Kommentera

Ok. Får skaffa mig en batterilåda och frigolitbit då. Ska kolla om det finns uttag i källaren. Annars får den stå på balkongen. Det är ingen risk att grannarna störs av lukten då?

Kommentera

Jag laddar ALDRIG i hemmet utan i garaget eller i båten där dom laddas med solpaneler året runt, och för mig har det inte spelat någon roll om det varit 30- ute. Knallgas kräver som alla andra sagt.

Sörj för god ventilation!

Du kan ju å andra sidan ladda det fullt och ställa det i värme utan kopplingar så kommer det också må bra i vår.
                  Senast ändrad av Yezper; 2012-09-14, 20:52.
                  Fisk finns i sjön

Kommentera

Ursprungligen postat av Yezper Visa inlägg
                    Jag laddar ALDRIG i hemmet utan i garaget eller i båten där dom laddas med solpaneler året runt, och för mig har det inte spelat någon roll om det varit 30- ute. Knallgas kräver som alla andra sagt.

Du kan ju å andra sidan ladda det fullt och ställa det i värme utan kopplingar så kommer det också må bra i vår.
                    Nej där har Du fel!

Står batteriet mer än max 2 månader efter att det laddats upp helt okopplat och utan underhållsladdning så har det tappat så mycket att det kan frysa sönder om det förvaras kallt och i värme så börjar blyplattorna att sulfatera vilket dödar dem lite i taget och batteriet måste kasseras.

Det är för att undvika dessa tråkigheter som man ska ha kontinuerlig underhållsladddning på batteriet under vintern om inte det är möjligt så måste man ladda på batteriet minst var 4.e vecka men det är ändå inte lika bra för batteriet som riktig underhållsladdning med tex en Ctek laddare eller liknande, även solceller är bra då man kan ha batterierna kvar i båten under vintern som Du skrev.

Kommentera

Ursprungligen postat av Yezper Visa inlägg

Nej där har Du fel!

Står batteriet mer än max 2 månader efter att det laddats upp helt okopplat och utan underhållsladdning så har det tappat så mycket att det kan frysa sönder om det förvaras kallt och i värme så börjar blyplattorna att sulfatera vilket dödar dem lite i taget och batteriet måste kasseras.

Det är för att undvika dessa tråkigheter som man ska ha kontinuerlig underhållsladddning på batteriet under vintern om inte det är möjligt så måste man ladda på batteriet minst var 4.e vecka men det är ändå inte lika bra för batteriet som riktig underhållsladdning med tex en Ctek laddare eller liknande, även solceller är bra då man kan ha batterierna kvar i båten under vintern som Du skrev.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 870 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10