Ursprungligen postat av drevan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Farligt ladda batteri??
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av CDan Visa inläggVad är det för laddare som du har och var har det kostat? Jag är på väg att köpa bättre. Min är "intelligent" (med mikrochip) men inte så avancerad som Ctek brukar vara.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av drevan Visa inläggMinnet lurar mig. Köpte nyss laddaren och valde mellan ctek och exide. Men det blev ju en exide... Hur som helst tyckte jag den verkade bättre. Modell 12/7. laddar även agm/gel. Upp till 150Ah. Tempgivare i den svarta minusklämman.
Jag ser följande skillnader:
- Ctek är IP 65 klassad och Exide IP 54 => Ctek bättre
- Ctek klarar av batterier på max 110A och Exide 150A => för mig räcker med Ctek
- Exide har tempsensorn på kabelen. Ctek vet inte om den har. Hur viktigt är detta?
Jag hittade nyss att Ctek har tempprogram: "Charging in cold conditions and AGM batteries requiring 14.7 V charging" men hur detta funkar vet jag inte. Alltså kanske laddaren har ingen tempsensor, bara program för när det är kallt.
Annars ser jag inga viktiga skillnader. Eller?Senast ändrad av CDan; 2011-09-25, 09:00.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg[...] Ställ batteriet i bra ventilerat utrymme och ha det i en djup plastbalja.
[...]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hejan Visa inläggDet där med plastbaljan låter som ett bra sätt att koncentrera knallgasen - gör inte det.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hejan Visa inläggDet där med plastbaljan låter som ett bra sätt att koncentrera knallgasen - gör inte det.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CDan Visa inläggVilka skillnader finns mellan CTEK MXS5 och Exide 12/7? Den siste kostar dubbelt så mycket än den förste. Är det lönt att köpa Exide modellen om man bara vill ladda vanliga bilbatterier?
Jag ser följande skillnader:
- Ctek är IP 65 klassad och Exide IP 54 => Ctek bättre
- Ctek klarar av batterier på max 110A och Exide 150A => för mig räcker med Ctek
- Exide har tempsensorn på kabelen. Ctek vet inte om den har. Hur viktigt är detta?
Jag hittade nyss att Ctek har tempprogram: "Charging in cold conditions and AGM batteries requiring 14.7 V charging" men hur detta funkar vet jag inte. Alltså kanske laddaren har ingen tempsensor, bara program för när det är kallt.
Annars ser jag inga viktiga skillnader. Eller?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av drevan Visa inläggHade inte det ctek-alternativet i affären. Mina kriterier var smartladdare, min 80Ah, även gel. På Erlandssons hade de exide-laddaren för reapris 1088:- och en Ctek-laddare för 1245:-. (om jag nu minns priserna rätt). Dessutom påstod killen i affären att den ctek de hade inte kunde ladda agm/gel vilket jag inte tror stämde. Men jag kollade inte upp detta mer eftersom exiden var billigare.
När det gäller gelbatterierna när använder man sådana? Kan man använda gel- i stället för kalciumbatterier t.ex.? Eller är det bättre att hålla sig till batteritypen som biltillverkaren har monterat från början?Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CDan Visa inläggAha! Jag såg CTEK MXS5 hos Mekonomen för 800kr och jag hittade på nätet Exide 12/7 för det dubbla. Efter de krav jag har skulle Ctek laddaren räcka. Och Ctek laddar gelbatterier också, ser jag i manualen.
När det gäller gelbatterierna när använder man sådana? Kan man använda gel- i stället för kalciumbatterier t.ex.? Eller är det bättre att hålla sig till batteritypen som biltillverkaren har monterat från början?
Gel-batterier kan djupurladdas MYCKET mer, ca 2,5 ggr mer. De kan monteras hur som helst (liggande, lutande mm), inga knallgaser vid laddning, men de är mycket dyrare...
jag har 6Ah gel till ekolod men vanligt 80Ah fritidsbatteri till elmotor.
Gel/agm/vanligt är, så vitt jag förstår, helt utbytbara med varandra.
Kommentera
-
Kanske du redan vet men jag får säga ändå: kalciumbilbatterierna är batterier som ska laddas med något högre spänning. Jag tror att de ska laddas med 14.7 volt i stället för 14.4 volt, alltså även bilen är byggd för att ladda med den spänning. En bil som är byggd för kalciumbatteri laddar batteriet med 14,7 volt. Man kan inte ändra detta, tror jag.
Alltså frågan blir: klarar ett gelbatteri att laddas med 14,7 volt?
Tack för dina svar än så länge.Senast ändrad av CDan; 2011-09-26, 14:35.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
Kanal: Elektronik
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
Kanal: Elektronik
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 872 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Team Colibri
2024-07-10, 07:28
|
||
Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
|
32 svar
3 440 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Amiala
2024-08-19, 18:33
|
||
Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
|
63 svar
4 848 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av uffe62
2024-06-02, 12:35
|
||
Startad av carter, 2024-02-25, 15:44
|
3 svar
302 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av carter
2024-02-27, 18:49
|
||
Startad av tobs, 2024-03-19, 11:36
|
9 svar
773 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av tobs
2024-04-05, 07:56
|
Kommentera