Vilken storlek på batteriet - ekolod!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken storlek på batteriet - ekolod!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ang hur "djupt" man bör ladda ur ett batteri.

Jag har köpt ett Tudor Dual 80Ah fritidsbatteri till elmotorn. Batteriet är även märkt med värdet 350Wh. När jag läste på Tudors hemsida framgår att 350Wh är hur mycket energi man max bör ta ut ur batteriet för att det inte ska ta skada och hålla i många år. I elläran lärde vi oss alla (?) att P=U*I, dvs Watt=Volt*Ampere. Man kan därför, för mitt 12V batteri, räkna om Wh till Ah enligt 350Wh/12V=30Ah.

Anmärkningsvärt att tillverkaren anser att man inte bör dra ut mer än ca 40% av märkkapaciteten för att batteriet ska må bra. Men så är det. Och detta är ändå ett sk fritidsbatteri, dvs inget vanligt bilbatteri.

Men man kan ju chansa. Det värsta som kan hända är att batteriet bara håller "några" år istället för "många" år.
    Senast ändrad av drevan; 2011-09-19, 19:44.

Kommentera

Hej Anders !

Bra då fick jag lära mig nått, är det så dom anger det hela. Annars kan jag säga att 40 - 50% stämmer bra, Det är dessa siffror som förekommer för fritids- och marinbatterier. Vissa har så lågt som 30%. 50 är ett bra värde vet jag.

Frågan är ju om dom därmed menar att till detta värde 350Wh gäller oändligt antal urladdningar? (tex för 50% får du kanske ex 400 urladdn. och om du går till 60% kanske bara 50st ? ?

Såg länge sen en siffra ang tudor att dom angav 400 urladdn. till 50% och jag gissar att detta är vad dom garanterar att batteriet klarar och inte tar skada av. fler eller djupare urladdning dödar ju inte batteriet utan förkortar livslängden, minskar antalet urladdn , hur mycket beror ju på så otroligt många faktorer så det går inte att ens att gissa. Många batterier klarar nog lite mer än vad som anges tom. Laddarens funktioner och kvalitet samt att inte låta batteriet stå längre tid oladdat är viktigt för batteriets livslängd.
      Senast ändrad av Exxet; 2011-09-19, 20:56.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nu har jag också lärt mig mer. Kikade in på Tudors hemsida. Sorry om det blir reklam för Tudor (som jag inte har någon koppling till). Men jag antar att principen är giltig för alla märken.

Har tittat i följande dokument Exide_Marine_SV_web_new.pdf och konstaterar följande.
        • Ett Tudor Dual 80Ah kan man få ut 350Wh ur, dvs ca 29Ah.
        • Ett Tudor Equipment Gel 40Ah kan man få ut 450Wh ur, dvs ca 38Ah.

Man får alltså ut mer energi ur ett mindre batteri som även är lättare. Intressant. Låter som valet är enkelt... Men en snabb priskoll på nätet gör att man snabbt kommer på andra tankar. Ett Dual 80Ah kostar ca 850:-. Hittade ingen Gel 40Ah men däremot 56Ah som kostade ca 2500 kr.

Snubblade även över ett 80Ah Gel som också kostade ca 2500 kr (kampanjpris på Watski). Max rekommenderat energiuttag ur detta enligt Tudor är 900Wh = 75Ah. På detta batteri skulle jag kunna köra full fart med min elmotor (30A) i 2,5h utan att ladda ur batteriet för mycket.

Har kommit ifrån ämnet lite grann som handlade om batteri till ekolod.

Men man kan väl sammanfatta ovanstående med att:
        • Ett gel-batteri kan leverera ca 95% av Ah-märkningen
        • Ett Dual-batteri kan leverera ca 35% av Ah-märkningen

Detta gäller i alla fall för Tudors batterier.

Man får alltså välja ett nästan 3 ggr så stort batteri om man tar ett vanligt batteri. Då får man också ett betydligt tyngre och mer skrymmande batteri. Har man gott om stålar kan man välja ett gel-batteri. Eventuellt har gel-batterier dessutom längre livslängd (såg någon blänkare om det på någon hemsida).

Kommentera

ekolod tar sällan mycket batteri, beror på hur stark ljusstyrka du kör med.

Kommentera

Om du har generator på bensinmotorn behöver du inte ha någon vidare stort batteri då generatorerna är riktigt effektiva.
            Annars skulle jag köra med 2 st batterier parallelkopplade om du ska köra så mycket på dom, tror batterierna mår bättre då.

Kommentera

Jag har fyra batterier i min båt. Ett 70 ah som startbatteri, det driver också belysning i instrumenten, vara, tilt och tankmätare. Det är kopplat till ett förbrukningsbatteri på 70 ah via ett laddrelä. Det driver ekolod, plotter, stereo, lanternor, strålkastare, innerbelysning, pump till baittank och länspump. Utöver detta har jag två 110 ah till elmotorn. De är helt separerade från det övriga elsystemet.
              //C
              http://sportfisher.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 705 visningar
              0 gillar